Igår (tirsdag) blev nedenstående sendt til borgmester, udvalgsformand og en fra de 3 andre partier i Halsnæs byråd. Torsdag (i morgen) er der byrådsmøde med regulativet på dagsordenen og vores opfordring er at byrådet sender det tilbage til udvalget for at lave et ORDENTLIGT regulativ. Indtil nu har der ingen respons været.
Idag har en journalist fra Frederiksborg Amts Avis været hos formanden for Frederikssund Fugleforening, som både har høns og fugle og der kommer en artikel om dette i morgendagens avis. Journalisten har prøvet at få en kommentar fra en i byrådet, men ikke fået det på det tidspunkt.
Jeg har nået at få aktindsigten og helt som forventet er der få klager, lige over 2 om året og slet ikke noget der berettiger til de stramninger der er i det nye regulativ! Faktisk er alt hvad der er klaget over dækket af bekendtgørelsen... (og det gamle regulativ)
De må have for meget tid ved skrivebordet i Teknisk Forvaltning...
Lad os håbe de besinder sig i morgen
Stop regulativet for fugle i Halsnæs
Til Borgmester, udvalgsformand og byråd i Halsnæs kommune
På vegne af Dansk Fjerkræ Forum, Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl, Landsorganisationen Danske Fugleforeninger, Frederikssund Fugleforening samt hønse- og fugleholdere i Halsnæs kommune vil vi INDTRÆNGENDE anmode jer om at det nye fugleregulativ, som skal behandles på byrådsmødet 9/10, sendes tilbage til Teknisk Udvalg.
Regulativet er lavet helt uden at inddrage borgere eller foreninger i Halsnæs, der har kendskab til at holde høns og fugle. Det er på flere punkter uklart, og selvmodsigende og det vil medføre mere admininistration for forvaltningen. Der indeholder også nogle stramninger, som der må stilles store spørgsmålstegn ved, og den slags regulativer bør ikke trækkes ned over hovedet på borgere uden en ordentlig debat.
Det fremgår af artiklen i Frederiksborg Amts Avis 29/9 at udvalget ikke har kigget nøjere på regulativet og dette bærer regulativet desværre også præg af.
På denne baggrund anmoder vi om at byrådet i Halsnæs kommune stopper op, tænker sig om og beder Teknisk Udvalg lave et regulativ, der tager udgangspunkt i de faktiske forhold, som hønse- og fugleholdere har, og indrager os i dette. Derved kan vi lave et regulativ, der tager hensyn til både fuglene rundt omkring i kommunen, og til fugleholdernes naboer.
Vi har fået aktindsigt i de henvendelser som Halsnæs kommune har fået om fuglehold siden 2010 (knap 5 år). Det drejer sig om 12 sager, altså godt 2 sager om året. I ingen (INGEN) af sagerne ville det nye regulativ have gjort en forskel for at lette sagsbehandlingen, der er nemlig allerede i bekendtgørelse nr. 639 af 13. juni 2012 (og det gamle regulativ) taget højde for disse ting. Et regulativ gør ikke nogen forskel for de få personer, der skaber problemer, men til gengæld generer det en masse ansvarlige dyreejere unødigt. Det nye regulativ indeholder nogle helt uacceptable stramninger og bør derfor sendes tilbage til udvalget, så der i samarbejde med fugle- og fjerkræforeninger kan laves et fornuftigt regulativ der tager udgangspunkt i de faktiske forhold
De henvendelser som Halsnæs kommune har fået på knap 5 år er
2 klager over papegøjer, i begge tilfælde er der ikke lavet målinger men udfra subjektive vurderinger er fugleholdet blevet forbudt. Begge disse sager har medført stor arbejdsindsats fra forvaltningen side
1 klage over støj fra voliere
8 klager over hanegal om morgenen, de fleste er løst uden videre. I et tilfælde nødvendigt med påbud
1 klage over høns fra naboen går på ens grund.
Disse få tilfælde berettiger på ingen måde til at indføre så store stramninger som kun vil gå ud over ansvarlige hønse- og fugleholdere
I det følgende vil vi redegøre mere konkret for, på hvilke punkter, vi mener, at der problemer med regulativet og det derfor bør sendes tilbage til udvalget.
§2 Stk. 3 Hold af påfugle, kalkuner, gæs og ænder (undtaget prydænder) er ikke tilladt i områder nævnt i stk. 1.
Dette var tilladt i det gamle regulativ. Ændringen er meget uheldig og helt grundløs. Eksempelvis bruges moskusænder mange steder til at bekæmpe iberiske skovsnegle (dræbersnegle) og moskusænder er som bekendt helt lydløse. Hvorfor vil Halsnæs kommune forbyde en “grøn” og giftfri bekæmpelse af en invasiv art? Der har INGEN klager været over disse dyr. En helt ubegrundet stramning.
§3 Stk. 1 På en ejendom som nævnt i § 2, stk. 1 må et fuglehold maksimalt bestå af 10 høns og hane eller 2 stk. støjende papegøjer eller støjende fugle.
Først og fremmest er det helt uklart hvad støjende fugle er, og hvem der skal afgøre dette på en objektiv måde? Fremover må forvaltningen forvente at få en del henvendelse om hvad der er en støjende fugl.
Derudover måtte man i det gamle regulativ have ungdyr (kyllinger) forår+sommer. Hvad blev der af dette. Hvorfor er det røget ud (forglemmelse?) Der har IKKE været nogen henvendelser om problemer med ungdyr.
§3 Stk. 2 Fugleholdet skal enten etableres indendørs, eller udendørs med et fuglehus og en
indhegning/voilere, der skal sikre, at fugleholdet ikke kan færdes frit. Undtaget herfor er fritflyvende duer.
I det gamle regulativ var formuleringen at “høns, gæs og ænder m.m. skal holdes på grundejerens ejendom ved indhegning eller anden tilsvarende beskyttelse” Det nye regulativ er en uhørt og uacceptabel stramning, som kan opfattes som et angreb på den private ejendomsret. Efter det nye regulativ må man ikke længere have høns (eller ænder) til at gå frit i ens egen have og bekæmpe skadedyr! Vi forslår, at man bibeholder den gamle formulering, da den er fuldt dækkende. Der har været en sag hvor høns gik ind på naboens grund, men det er jo allerede dækket af det gamle regulativ. En helt ubegrundet stramning
Endvidere er det ikke klart, hvorfor der skal være en voliere/indhegning i et udendørs fuglehold. Må man ikke længere have eksempelvis vagtler i drivhuse i Halsnæs kommune, da der er jo ikke en voliere til disse?
§3 Stk. 3 Hold af store papegøjer og enhver størrelse af fugle der støjer, er kun tilladt i bolig. Det vil sige, at det ikke er tilladt at holde fuglene i skur/garage m.m.
Absolut selvmodsigende i forhold til §3, Stk2 eller skal haner for fremtiden bo inde i boligen? Det giver ingen mening. Bestemmelsen mangler ethvert sagligt grundlag, hvorfor skulle det ikke kunne lade sig gøre at holde papegøjer i en garage eller et skur der er indrettet til det? – og hvad er støjende fugle og hvorfor må de ikke få frisk luft? – det er i strid med alle intentioner om dyrevelfærd.
§3 Stk. 5 Etablering af udendørs fuglehold skal anmeldes til kommunen senest 4 uger før fugleholdet anskaffes.
Miljøstyrelsens bekendtgørelse nr. 639 af 13. juni 2012 om miljøregulering af visse aktiviteter, som resten af regulativet er lavet efter, giver ikke hjemmel til dette! Hvad er forvaltningens intention med denne formulering? og har forvaltningen overvejet hvilken yderligere administration dette vil medføre? Hvad vil kommunen bruge anmeldelsen til? Skal man som fugleholder også fremvise eksamensbevis fra en fagskole for dyrehold? Har Halsnæs Kommune en fagligt funderet person til at bedømme en fugleholders egnethed? Hvem i kommunen har det kendskab til de mange forskellige fugle, der kan indgå i et fuglehold? Vil det sige, at en potentiel fugleholder skal henvende sig til kommunen hver gang vedkommende agter at anskaffe en ny fugl eller ændre i fugleholdets sammensætning? Denne passes bør fjernes - og den fandtes ikke i det tidligere regulativ.
Vi vil opfordre til at Halsnæs kommune træffer objektive vurderinger! Miljøstyrelsen har helt klare retningslinier for støj i sommerhusområder og by-zone indenfor givne tidspunkter. Disse bør selvfølgelig indgå i et regulativ og bør derfor skrives ind. Så undgår man subjektive vurderinger, der kan skabes tvivl om, og det er indlysende at styrelsens retningslinier bør indgå i regulativet
For at Halsnæs kommune kan få et regulativ, der tager hensyn til både hønseholdere, fugleholdere og deres naboer, er det nødvendigt, at byrådet sender dette regulativ tilbage i udvalget, så det kan laves ordentligt.