Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kogetid æg mv.?  (Læst 13433 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Pierre

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 28
Kogetid æg mv.?
« Dato: 22 Januar , 2010, 12:11 »
Hej
Mine 4 dværgwyandotter er nu endelig begyndt at lægge æg, når ja det er nok kun den ene af dem men det er da en start! Har lovet ungerne hårdkogte æg med i madkasserne og mit spørgsmål er nu hvor længe skal de koge?
En anden ting : hvordan søren får man lært dem, at de gerne må benytte den ophængte redekasse (med dejlig hø og 1 stk snydeæg for ligesom at skære det ud i pap!) i stedet for at skrabe lortet væk i hjørnet under sovepinden og lægge ægget der......
Vh.Pernille

Offline Tina Taomina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 440
Sv: Kogetid æg mv.?
« Svar #1 Dato: 22 Januar , 2010, 12:21 »
 ;D ;D Det er heldigvis nemmere at lave hårdkogte æg end blødkogte. Det kan næsten ikke gå galt.
Op med ægget i en gryde med vand, som dækker ægget. Tænd for blusset. Når vandet koger venter du ca. 8 min. Voila, som franskmændene siger, så er der serveret.

Det er skønt med friske æg, men det irriterende ved dem er at skallen hænger rigtig godt ved. Nogen siger, at det hjælper at slå hul på skallen og lægge ægget i vand nogle minutter inden det pilles. Det hjælper ikke hos mig. Jeg er nok ikke tålmodig nok....

Har lige lært en ny måde, at lave blødkogte æg. (Altså ny for mig ;) Kog vandet læg ægget i det kogende vand med en spiseske og vent 5 minutter. Hverken kortere eller længere tid. Den er stensikker hver gang - Perfekt kogt.
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Kogetid æg mv.?
« Svar #2 Dato: 22 Januar , 2010, 12:21 »
Mine dværgdamers æg bliver kogt i ca 3 minutter til blødkogte og 5 min. til hårdkogte. Men det kommer helt an på størrelsen og friskheden af æggene. Men hvis de skal være hårdkogte gør det jo ikke noget, hvis de får et minut eller 2 for meget.  Det er noget sværere at ramme det rigtige minuttal til blødkogte æg.  ;)
Tillykke med jeres første æg.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Kogetid æg mv.?
« Svar #3 Dato: 22 Januar , 2010, 12:23 »
Tilføjelse: Jeg kommer først æggene i vandet, når vandet koger.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline sira

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Kogetid æg mv.?
« Svar #4 Dato: 22 Januar , 2010, 13:01 »

Det er skønt med friske æg, men det irriterende ved dem er at skallen hænger rigtig godt ved. Nogen siger, at det hjælper at slå hul på skallen og lægge ægget i vand nogle minutter inden det pilles. Det hjælper ikke hos mig. Jeg er nok ikke tålmodig nok....


ej hvor godt at vide at det ikke kun er her vi har det problem. vi har prøvet alt muligt uden held. (først troede vi, det var fordi vi bruger en æggekoger).

vi har i øvrigt også bemærket, at når man koger og piller de der ækle industriæg så lugter det af "fimset" kloak...hvis man kan sige det sådan  ::), men den ægte vare som vi henter i hønsehuset lugter slet ikke.......for slet ikke at tale om at skallerne da mindst er dobbelt så tykke på "rigtige" æg.

..............undskylder lige forstyrrelsen af tråden, da det jo ikke lige var det der var temaet.
o.2 orpington - blå
1.4 faverolles - laksefarvet
0.1 old english sheepdog
1.1 gårdkatte
1.0 Shih Tzu blanding

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Kogetid æg mv.?
« Svar #5 Dato: 22 Januar , 2010, 13:14 »
Jo friskere æg....jo sværere er det at pille skallen af . Rul dem på køkkenbordet så skallen krakkelerer helt fint ..det hinden inden under der er sej. Og ellers gælder det jo bare om at lade dem ligge lidt inden man bruger dem *ss*
Med venlig hilsen Søs

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Med venlig hilsen Søs

Offline preben r

  • Bruger
  • Indlæg: 463
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
Sv: Kogetid æg mv.?
« Svar #7 Dato: 22 Januar , 2010, 13:26 »
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Kogetid æg mv.?
« Svar #8 Dato: 22 Januar , 2010, 13:29 »
hehe....smart...nok bare en god ide kun at pille sit EGET æg så  /o
Med venlig hilsen Søs

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Kogetid æg mv.?
« Svar #9 Dato: 22 Januar , 2010, 13:31 »
Sjovt, jeg har ikke haft nogen som helst problemer med at pille æggene efter jeg begyndte at slå hul på skallen, inden jeg lagde dem i koldt vand... Men de skal have ordentlig med revner i skallen, inden man ligger dem i vandet :)



Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Kogetid æg mv.?
« Svar #10 Dato: 22 Januar , 2010, 13:54 »
Hvis vi kun har helt friske æg til at koge, så hænger skallen jo som sagt ved hinden, her bruger vi så bare en teske til at løsne ægget.
Det er nemt, og oftest løsner det ved hinden, og selv om det ikke gør, så bliver der kun lidt hvide tilbage i ægget.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Mai-Britt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 295
Sv: Kogetid æg mv.?
« Svar #11 Dato: 22 Januar , 2010, 14:50 »
Har selv dv wyandotter ;D ikke fordi jeg tror det gør en forskel, mine æg skal til hårdkogt ha 6 min, og ca 3 min til de blødkogte. Jeg har ingen problemer med at pille de nye æg, hvis jeg piller et lille hul i dem og så lægger dem i koldt vand i et minut ca når de er færdig kogt.

Uden at ha testet det, tror jeg også det betyder noget hvor store æggene er... mine er fx 46 gr, dog er mine "kyllingers" æg kun på 36 gr endnu. Det burde også ha en betydning ihverfald til de blødkogte.

Det med redekasserne finder de vel ud af på et tidspunkt, så længe du har gjort det indbydende for dem. Det kan jeg desværre ikke hjælpe dig med. Min hane gjorde sig utrolig umage med at vise damerne hvordan man sådan gik ind og lagde sig til rette i sådan en kasse  :P

Velbekomme  /o
« Senest Redigeret: 22 Januar , 2010, 14:54 Fra Mai-Britt »
Med venlig hilsen

Mai-Britt


Guld/Blå Randet Dværg Wyandot
Dv wyandotter
Silke
Dv landhøns
+ det løse ;)

Offline Pierre

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 28
Sv: Kogetid æg mv.?
« Svar #12 Dato: 22 Januar , 2010, 15:48 »
Tak for alle svarene. Vil gå ud og veje æggene og så koge dem 5-6 min afhængig af størrelsen. Så må vi se om ungerne selv kan pille de friske æg her i weekenden inden de kommer med i madkasserne - æggene altså!
Sejt trick det fra Youtube - det må da afprøves  :D
Hilsen Pernille

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Kogetid æg mv.?
« Svar #13 Dato: 22 Januar , 2010, 22:33 »
Hårdkogte æg skal afkøles før de pilles. Det kan gøres ved at lægge dem under rindende koldt vand eller lægge dem i fryseren en kort stund.

Hvis man vil pille hul i ægget inden det lægges i vand skal man sørge for også at bryde hinden, ellers har det ihvertfald ingen effekt.
Mvh
Erik Andersen

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Kogetid æg mv.?
« Svar #14 Dato: 22 Januar , 2010, 23:44 »
Jeg ligger faktisk altid mine i isvand, da vi har nem adgang til isterninger :)