Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Behandling af æg..  (Læst 13150 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Brian Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 80
Behandling af æg..
« Dato: 23 Marts , 2009, 18:13 »
Hejsa..

Jeg har en del spørgsmål angående behandling af æg.

Jeg døjer tit med at når man koger friske æg, ja så er det ikke ret pænt når man piller det. Det er som om at skallen hænger fast i ægget.

Mine spørgsmål er følgende..

1 Hvordant undgår man at æggeskallen hænger fast i kogte æg, når æggene er helt friske.

2 Når man samler rugeæg, må man så rengøre de æg der er lidt snavsede med en våd klud.

3 Skal man ikke lade være med at gemme æg til rugning , som er ruflet eller deforme

Jeg har godt nok ikke surfet rundt herinde for at se om spørgsmålene er stillet før.
Men jeg håber da at I som sædvanlig gerne giver et svar...
Brian S Jensen

1.10  lys sussex, 0.1 Dansk Svensk gårdhund, 0.2 huskatte, plus masser af akvariefisk, 0.1 hustru og 1.2 dejlige børn

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Behandling af æg..
« Svar #1 Dato: 23 Marts , 2009, 18:23 »
1. Min erfaring er at jo mindre stykkerne af skallen er når jeg har "dasket" det ned i bordet, jo nemmere er det at pille, man skal dog også helst have fat i hinden.

2. Man skal helst ikke rengøre æg hverken til rugning eller spisning, det forkorter for det første holdbarheden, og til rugning kan porrene i ægget stoppes til.

3. JO
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Brian Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 80
Sv: Behandling af æg..
« Svar #2 Dato: 23 Marts , 2009, 18:37 »
Hej Patricia.

Du skriver at man ikke må gøre æggene rene når de er.

Hvad så når man skal bruge æggene til rugning, må der så gerne være lidt snavs på dem.

Jeg har osse tænkt på at få en forsvindingsrede, men har hørt at når man samler rugeæg, ja så skal de behandles meget forsigtigt ellers ville man splitte de små blodårer i ægget.
Er det så ikke for hårdt til æggene at blive lagt i en forsvindingsrede hvor de falder ned i skuffen...
Brian S Jensen

1.10  lys sussex, 0.1 Dansk Svensk gårdhund, 0.2 huskatte, plus masser af akvariefisk, 0.1 hustru og 1.2 dejlige børn

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Behandling af æg..
« Svar #3 Dato: 23 Marts , 2009, 18:47 »
De skal jo ikke være meget snavset, men jeg har nogen i rugemaskinen der har en "SMULE" snavs på sig, og de er lyst 2 gange og har været i vand i dag og de vugger på livet løs.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Oddbjørn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 23
Sv: Behandling af æg..
« Svar #4 Dato: 23 Marts , 2009, 18:51 »
Grunnen til at eggeskall henger fast, er at eggne er friske. ;) Dersom du vil ha egg der skallet ikke henger fast, så må du la de ligge et par uker før du bruker de.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Behandling af æg..
« Svar #5 Dato: 23 Marts , 2009, 20:01 »
Hej Brian..Jeg vil ikke anbefale en forsvindingsrede..hønsene bryder sig ikke om at ligge i en rede uden halm, og du risikere også som du selv er inde på, at mange af æggene går itu når de falder ned, og hvis du er uheldig, kan dine høns blive æggespisere, når de får smag for de æg som går itu..Jeg kan egentlig ikke forstå at de kan sælge forsvindingsreder, men måske er det kun mig og min søster, som har dårlige erfaringer med forsvindingsreder..vh Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Behandling af æg..
« Svar #6 Dato: 23 Marts , 2009, 20:22 »
Hvis du skal fjerne noget skidt på et æg, kan du skrabe det af med en lille urtekniv - det gør jeg  :D
Jeg har læst at man også kan bruge sandpapir.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Behandling af æg..
« Svar #7 Dato: 23 Marts , 2009, 20:27 »
Når du har kogt et æg kan du slå det ned i bordet så skallen går i stykker og så ligge det i rent vand i et minuts tid og så er det ligeså nemme at pille som gamle butiksæg. :P
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Behandling af æg..
« Svar #8 Dato: 23 Marts , 2009, 20:30 »
Det sidste råd er jeg glad for - synes det er ret irriterende at æggene, de gode nye, altid går i stykker når man piller dem! Så det må prøves  :D
Mvh Marianne

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Behandling af æg..
« Svar #9 Dato: 23 Marts , 2009, 20:31 »
Hejsa..

Jeg har en del spørgsmål angående behandling af æg.

Jeg døjer tit med at når man koger friske æg, ja så er det ikke ret pænt når man piller det. Det er som om at skallen hænger fast i ægget.

Mine spørgsmål er følgende..

1 Hvordant undgår man at æggeskallen hænger fast i kogte æg, når æggene er helt friske.


Hej Brian
Et fif er at knække æggeskallen og derefter ligge ægget tilbage i gryden med det kolde vand du kom over æggene da du tog dem af komfuret.
Lad dem ligge der et minuts tid, så er der kommet vand ind imellem hinden og ægget og det er let at pille.
Det virker her hos mig. Bon Appetit  ;)
MVH Lene

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Behandling af æg..
« Svar #10 Dato: 23 Marts , 2009, 21:13 »
Hej Brian
Et fif er at knække æggeskallen og derefter ligge ægget tilbage i gryden med det kolde vand du kom over æggene da du tog dem af komfuret.
Lad dem ligge der et minuts tid, så er der kommet vand ind imellem hinden og ægget og det er let at pille.

Det råd er jeg glad for. Her har vi også, tit dette problem fordi vi bruger æggene meget hurgtig, så der er altid kun friske tilbage ;D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Behandling af æg..
« Svar #11 Dato: 24 Marts , 2009, 05:35 »
Hej Brian..Jeg vil ikke anbefale en forsvindingsrede..hønsene bryder sig ikke om at ligge i en rede uden halm, og du risikere også som du selv er inde på, at mange af æggene går itu når de falder ned, og hvis du er uheldig, kan dine høns blive æggespisere, når de får smag for de æg som går itu..Jeg kan egentlig ikke forstå at de kan sælge forsvindingsreder, men måske er det kun mig og min søster, som har dårlige erfaringer med forsvindingsreder..vh Rikke

@Rikke.
Tror altså det er jer, der har været særlig uheldige. ???

Alle mine høns har forsvindingsreder og efterhånden bruger de dem næsten altid. Der kan måske være 1 eller 2 æg om ugen, der ikke er lagt i dem. Det er sjældent, jeg har æg, som ikke er befrugtet og jeg har klække% tæt på 100. Måske er der forskel på, hvor langt æggene falder i de forskellige forsvindingsredekasser?? Og måske også hvad de falder ned på??

Jeg har nogle reder, jeg har købt brugt. I dem triller de først ned ad en lille rampe og falder så 3-5cm. De falder ned på noget, som ligner alm. fintmasket kyllingetråd.

Jeg har også 1 til store høns fra America. I den tror jeg, de falder 5-8cm - ned på samme slags tråd.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Behandling af æg..
« Svar #12 Dato: 24 Marts , 2009, 08:55 »
Min erfaring er at jo mindre stykkerne af skallen er når jeg har "dasket" det ned i bordet, jo nemmere er det at pille, man skal dog også helst have fat i hinden.

Den erfaring har jeg også, man kan efter at have "dasket" det i bordet, trille det på bordet med en flad let trykkene hånd, det er med til at løsne hinden.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Behandling af æg..
« Svar #13 Dato: 24 Marts , 2009, 11:36 »
1. Efter kogning knækker du skallen hele vejen rundt (mod gryden, vasken eller?), så ligger du ægget i koldt vand og venter 10 min. Så er de til at pille.

2. Rugeæg må ikke vaskes. Man kan ødelægge skallen, så udvekslingen af ilt og affaldsstoffer ikke sker optimalt og dermed nedsætte sine rugeresultater.
Det optimale er helt rene æg, så man ikke overfører evt. bakterier oa. til maskinen og de andre æg.

3. Inden for hver race er der sat en standard for hvordan æggene skal se ud og hvad de skal veje. Vælg æg ud fra det hvis det er muligt.
Er det blandingshøns, så vælg de flotteste, rene, store og glatte æg.
Hilsen Susanne

Offline Brian Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 80
Sv: Behandling af æg..
« Svar #14 Dato: 24 Marts , 2009, 18:19 »
Hejsa.

Når folk nu snakker om rugning. Så siger folk at de på 7 dagen har lyst ægget. Det har jeg også gjort her igår hvor det var 7 dagen i rugningen, men er meget usikker og i tvivl. Men så har jeg læst og hørt fra andre at man kan komme æggene i vand for at være sikker. Er det så rigtigt forstået af mig, at de æg der falder til bunden ikke er befrugtet, eller er jeg helt galt på den. Hvor varmt skal vandet ca være og kan æggene ikke tage skade af at blive så fugtige så tidligt i rugningen ( 7 dag)
Brian S Jensen

1.10  lys sussex, 0.1 Dansk Svensk gårdhund, 0.2 huskatte, plus masser af akvariefisk, 0.1 hustru og 1.2 dejlige børn