Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nogen der holder duer?  (Læst 12437 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Nogen der holder duer?
« Dato: 19 Juni , 2009, 18:39 »
Da jeg var barn var det eneste jeg ville at holde duer, til duesteg ;) nu hvor jeg har fået pladsen ku jeg godt tænke mig at starte igen, med skadeduer. Men er der nogen der har link til tegninger osv. af et dueslag og hvor meget plads skal de have?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Nogen der holder duer?
« Svar #1 Dato: 19 Juni , 2009, 19:00 »
Øh, hvad er SKADEDUER? ???
Ja, vi har lige fået duer. Lige nu går/flyver de sammen med nogle af vores høns og det er forholdsvis problemfrit, bortset fra at det er vanskeligere at komme ind og ud af hønsegården med en trillebør. Ikke at de har prøvet at stikke af, men vi er stadig uerfarne udi dueavl ;). Det er duerne til gengæld ikke :o. De yngler som jeg ved ikke hvad. For to måneder siden fik vi fire duer - nu har vi ni samt fire æg under udrugning. Vi har ikke slagtet nogle endnu for vi vil gerne have fem par til avl. Det er alm. brevduer og de er jo ikke så store, men rigeligt til én portion, måske endda to.
Angående plads, så afhænger det af om de skal flyve frit, - så har de ikke brug for meget mere end nogle forskellige redepladser at vælge imellem samt et flyvehul. Skal de være indendørs med voliere er det jo en lidt anden sag og nok op til ens samvittighed. Vi fik råd af en gammel "duemand", som vi også fik duer fra. Men der er garanteret nogle erfarne dueavlere, der også vil svare dig.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Nogen der holder duer?
« Svar #2 Dato: 19 Juni , 2009, 19:38 »
Duer, der har samme farvetegning som skader..

De er i galleriet under duer
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?action=gallery;album=28

Her er en dansk tumling, blå skade

Fra Bjarne Andersen
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Nogen der holder duer?
« Svar #3 Dato: 19 Juni , 2009, 19:53 »
Finn det er nemlig sådan nogle, men af den gammeldags flyvetumlinge type. Ved ikke om det er sådan en eller en moderne der er billede af.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Nogen der holder duer?
« Svar #4 Dato: 19 Juni , 2009, 20:09 »
Den afbillede due er af den nye type. Jeg har dsv. ingen billed af den gamle Danske skadetumling. Tegnigsmædsig er den som den afbillede men den har ikke den røde farve på næbet, men er som en alm. due i hoved facon og farve.

Jeg tror at jeg kender en der har Gamel Danske Skadetumlinger i nærheden af Hobro eller i Jelling. Ellers har jeg mulighed for at finde nogle hvis det har seriøs interesse.  
« Senest Redigeret: 19 Juni , 2009, 20:10 Fra Bjarne Andersen »

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Nogen der holder duer?
« Svar #5 Dato: 20 Juni , 2009, 14:01 »
Ih tusind tak Bjarne! Nu fik jeg først ideen for et par dage siden, og jeg skal først i gang med at bygge en ordentlig hønsegård. Så det er ikke lige med det første jeg skal i gang men engang hen ad efteråret. Der er ellers en i næstved der har 2 par til salg nu men det hjælper jo ikke mig ;D
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Jørgen Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 291
Sv: Nogen der holder duer?
« Svar #6 Dato: 20 Juni , 2009, 16:07 »
Hold da op!!! tror jeg skal til falster og købe duer. Vi købte 6 usorterede unger i januar. Det gav eet par. De har æg for tredie gang. De første to gange to æg kom der ikke noget ud a. Af de sidste to er der en som er befrugtet. YES, med den fart kan vi invitere vennerne på duesteg---- november 2011    :D :D :D
Er det i øvrigt godt at avle videre på søskende, også ved duer???
Mvh   Jørgen

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Nogen der holder duer?
« Svar #7 Dato: 20 Juni , 2009, 17:42 »
Tjah, der er ikke flere, hvor de kommer fra. De stammer fra den ældre herre, som fik sin hønsebestand spredt ud over en sportsbane af nogle "utilpassede unge". Efter første angreb spurgte han, om vi ville have hans to bedste avlspar. Hønsene skulle have været et andet sted henne men nåede det ikke  >:(
Nå, men heldigvis valgte vi at slå til med det samme - selvom det så betød at de kom til at gå sammen med hønsene indtil dueslaget var færdigt. Det går, som du kan se, over al forventning. I sidste uge lå der hønseæg sammen med de halvstore dueunger i en af duernes redeskåle.... De har to-tre hold i gang samtidigt. To flyvefærdige, der stadig får lidt hjælp, to der bliver fodret fuldt ud - og så ruges der på to. Effektivt!
Nå, men når VORES venner bliver trætte af at få dueunger, sætter vi måske noget til salg. Men det kan godt tage noget tid. De er LÆKRE!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Nogen der holder duer?
« Svar #8 Dato: 20 Juni , 2009, 20:45 »
Har i billeder af jeres hønse/duegårde?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Nogen der holder duer?
« Svar #9 Dato: 21 Juni , 2009, 12:25 »
Jørn hvad er et åbent slag? :D undskyld min uvidenhed.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Kim Stenderup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 113
Sv: Nogen der holder duer?
« Svar #10 Dato: 04 ſeptember , 2009, 19:27 »
Hej.
Hvis du går ind på følgende adresse: www.raceduen.dk kan du finde alt om duer, avlere, dueslag m.m.

Vh Kim
De bedste hilsner fra Kim.

Pt ejer af 0,4 Isa Warren, 1,1 (Vildtgrå) Franske Væddere, 1,1 (Zobelblå Dværg-væddere, Show Racer og Cauchois i forskellige farver og varianter, 1.0 skør Missekat Sputnik.

Offline P. Jakobsen

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Nogen der holder duer?
« Svar #11 Dato: 19 ſeptember , 2009, 20:29 »
 *p De er altså sindsygt smukke de duer "Usbekiske duer" lugovets!!

Er det sådan nogle man bare slipper løs, og lader flyve hvor de finder hjem igen til deres dueslag om aftenen.. Husker selvfølgelig at holde dem inde når man lige har sprøjtet ærter osv.

 <W Jeg er flyttet ind et sted der er for småt!! For vil have alle sammen med hjem, når i viser billeder af duer, vagtler svømmefugle og høns..  ::)
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Nogen der holder duer?
« Svar #12 Dato: 19 ſeptember , 2009, 21:53 »
Åh ja, havesygen breder sig, nu også blandt duer. Jeg ku nu godt tænke mig at starte i det små med nogle af de danske racer, flyvetumlinger og sølvsvaberere /o men iiih hvor er der mange flotte
Nu tilbage som Johanne Schiødt

GKV

  • Gæst
Sv: Nogen der holder duer?
« Svar #13 Dato: 20 ſeptember , 2009, 09:29 »
Sådan et par flotte duer kan bestemt vække interesse. Det er fristende for duer er bare så skønne. En gang i fremtiden vil jeg have nogle, men føler at det er meget risikabelt, for mon ikke det bliver det samme som med hønsene??? Det starter med et par, så ser man lige nogle andre ligeså flotte og så kører Berlineren ;D ;D

VH Gunni.

Offline P. Jakobsen

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Nogen der holder duer?
« Svar #14 Dato: 28 ſeptember , 2009, 05:52 »
mange tak for et meget fyldestgørende svar Lugovets  :)

Ja ville ønske min have var lidt større.. For de må da være umådeligt smukke at stå og studere, når de er i frit flyv de Usbekiske duer..
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle