Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høns der hakker  (Læst 1706 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mismo1

  • Bruger
  • Indlæg: 3
Høns der hakker
« Dato: 24 Juni , 2021, 15:40 »
Hej.. jeg er lige startet op igen og har købt Isa, mørk og grunlæggere. Den første uge hakkede de, anført af en Isa høne, en mørklægger ihjel. De hakkede ind til indmaden. Jeg prøvede at redde den ved at isolere den, dog uden held. Der har så været ro på 14 dages tid, men de er begyndt igen på en Isa denne gang, anført af samme høne.. vil det kunne betale sig at hugge hovedet af den der er værst eller er der bare en anden der bliver chef? Er der andet at gøre?
Håber i er kloge..

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Høns der hakker
« Svar #1 Dato: 24 Juni , 2021, 21:22 »
Jeg må allerførst spørge til, hvor meget plads de har at leve på og hvor mange høner er der?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline mismo1

  • Bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Høns der hakker
« Svar #2 Dato: 24 Juni , 2021, 21:35 »
Selve indeområde er ca. 5m2 og ude vel ca 20. Der er 6 høns

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Høns der hakker
« Svar #3 Dato: 25 Juni , 2021, 16:11 »
Du har valgt meget aktive høns, som har brug for megen plads og og stimuli for ikke at blive stressede og få dårlige vaner.

Jeg har selv altid haft Isa'er i min blandede flok af racehøns. De er utrolig nysgerrige og til tider hyper aktive - især i deres 1 og 2. år. Mine høns lever frit i en stor have fra morgen til aften, hvor der er rigeligt for alle at beskæftige sig med, så man kan få brugt sine kræfter og ikke mindst sanser. Jeg har aldrig haft problemer med mine Isa'er. isa'er er faktisk rigtig gode til at være/blive venner med alle, men jeg kan nemt forestille mig, at det ville se helt anderledes ud, hvis flokken blev lukket inde i en ikke voldsom stor hønsegård.

Jeg tror ikke det vil hjælpe at fjerne 'fører-bissen' fra flokken, da en anden højst sandsynlig vil overtage denne plads, som du selv er inde på.
Hvis du ikke har mulighed for at give flokken mere plads, må du prøve at fylde gården med spændende ting, man kan beskæftige sig med, så de ikke bliver så indebrændte af kedsomhed og stress, at de går løs på hinanden.

Alternativt må du skifte flokken ud med nogle mere rolige høns, som ikke har så stort et behov for at kunne bevæge sig rundt dagen lang
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14