Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nu må jeg lige prale lidt  (Læst 79071 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #45 Dato: 28 April , 2009, 07:46 »
Det skal du endelig heller ikke være, Kate, endnu to "tids-tyve" der er flyttet ind  *y
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Kate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 816
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #46 Dato: 28 April , 2009, 07:53 »
Jeg har ikke drivhus. så... De er kære de skønne fugle !   *b Synes egentlig ikke at det tager så meget tid. Tiden går med at snakke og kigge  ;D
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #47 Dato: 28 April , 2009, 14:39 »
Årh, misundelse er jo en grim ting...meeeen....det ville nu være hyggeligt! *r

Mine får nu også mælkebøtteblade og spæde skvalderkålblade hver dag. Men bladene bliver meget hurtigt kedelige i drivhuset  >:(

Puh, skvaderkål er bare min STØRSTE fjende i haven, tæt forfulgt af brændenælder!! Jeg ville ALDRIG turde at putte dem i drivhuset!

:D

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #48 Dato: 29 April , 2009, 06:30 »
Nu er det jo skvalderkål UDEN rødder, så det er jeg helt cool overfor.
Vi har en relativ stor grund (ca. 7000 m2), til trods for vi bor midt i byen, for den er udstykket fra den gamle præstegård, og haven består bl.a. af mange gamle, høje bøgetræer og en del store græsplæner. Overgangen mellem "skov" og plæner er de fleste steder kantet med skvalderkål, så hos os er det bare et nødvendigt onde  ;)
Vi har faktisk ryddet en hel skråning, der var dækket med skvalderkål. Vi gennemgravede den med en greb, for så blev rødderne ikke hakket over, og så fjernede vi alle rødderne. Efterfølgende plantede vi forskellige hosta tulipaner og påskeliljer, og nu 4-5 år efter er det blevet rigtig flot. Det sker stadig, at der er en enkelt skvalderkål, der stikker hovedet op i det tidlige forår, før hostaerne kommer op, men de er nemme at spotte, og så er det bare lige at løsne med greben og trække alle rødderne op.  <R  <B
Så skvalderkålen har ikke en chance der.
Faktisk er det jo godt grønfoder, og helt nye skvalderkål er gode i salatskålen. Endelig er det en køn grøn overgang mellem plæne og skov, blomsterne er heller ikke så tossede.
Alt i alt må jeg sige vi lever i fredelig sameksistens med vores skvalderkål  <H
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #49 Dato: 29 April , 2009, 10:36 »
Skvalderkål skulle efter signe være indført af munke som kryderurt.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #50 Dato: 29 April , 2009, 10:53 »
Nu spørger jeg dum igen, jeg har et træ der står fuld af Manna kan de tåle det, kunne tænke mig at save en god gren af og sætte op til dem  ???
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #51 Dato: 29 April , 2009, 13:34 »
Det er formetlig et elmetræ og du kan rolig sætte grenen ind til dem med mana på de vil elske at spise frøene som er rigtig godt til dem.
Når tiden kommer hvor der er frø på hundegræs og andre græssorter er dette i øvrigt også rigtig godt til den. Såvel som frø fra mælkebøtter og andet frisk og halvmodent frø fra naturen er.

Jeg tror mange gange at vagtler og andre fugle kan fornemme om noget foder er giftigt for dem. Der hvor der kan være problemmer er hvis de ikke har andet at spise og derfor tvinges til at spise uhensigtsmædsigt og giftigt frø.

I naturen findes der et utal af giftige planter og hvis de ikke kunne kende forskeld ville de hurtig bukke under. Planter der er giftige udsende for det meste også en advarsels lugt eller anden advarsel for at dyr ikke skal æde dem.

Bl.a udsender vedvarede kort klippet græs en meget svag gift, der dog ikke er dødelig for dem der spiser det, men det er nok til at fugle og dyr foretræker at spise det der er lidt længere og ældre.

I Afrika er der et træ som Girafferne elsker at spise. Kort tid efter at de er begyndt at spise af træet udsender træet en svag ildelugtende duft der gør at Giraffen finder et andet tilsvarede træ til det samme sker igen.
Dette er smart da et træ ikke resikere at blive total pelset af et par Giraffer og hermed går til grunde.
Sådan er naturen forunderlig på mange måder og netop dette er med til at gøre vores hobby meget spændende og lærerig. 
 

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #52 Dato: 29 April , 2009, 16:52 »
Mange tak for som altid et godt og uddybende svar  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #53 Dato: 29 April , 2009, 17:49 »
Tak for for godt svar, Bjarne <E
Min vagtelhøne har lagt sit tredie æg i dag, og så vidt jeg ved ligget på reden det meste af dagen, men hun har dog været af her sidst på dagen, hvor hun har spist. Jeg har ikke lige set, om hun har lagt sig igen.
Det var mit indtryk at vagtler, hvis de overhovedet ruger, først gør det, når der er en 10-12 æg?
Jeg kan da ikke forestille mig at det er godt for æggene med sådan en on/off rugning, og det kan da ikke være særlig praktisk, hvis ikke rugningen begynder nogenlunde samtidigt for alle æg  <A
Ellers har de det stadig godt, og de bliver mere og mere tillidsfulde.
De har megen adfærd tilfældes med hønsene: skrabe, fødesøgning osv.
@Berit, de første dage vandrede mine også meget frem og tilbage langs væggen. Vi talte om, at det måske kan skyldes, at de kan se deres eget spejlbillede i glasset?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #54 Dato: 29 April , 2009, 18:09 »
@ Marianne de vandre ikke som sådan rund hanen er bare lidt urolig, i mit drivhus kan de ikke se sig selv da mit er i polykabonat, jeg var nede ved dem med manna grene, og der var de ganske rolige, så jeg ser lyst på mine 2 små som også har lagt æg idag  *p *p *p
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #55 Dato: 29 April , 2009, 18:35 »
Fantastisk, Berit, tillykke  <I
Jeg synes, det er helt utroligt, at de lægger æg så hurtigt, især når man sammenligner med de fleste høns, dvs. de sidste høns, jeg fik fra Teddy, lagde nu også æg fra dag 1!
Min vagtelhøne har lagt sig på reden igen  *q
Synes du forresten ikke æggene er kønne, og med en meget særegen facon?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #56 Dato: 29 April , 2009, 19:05 »
Omkring æglægning kan jeg oplyse at jeg har oplevet at andre har købt vagtler andre steder der aldrig har gjordt så meget som et æg. Jeg har også selv et par gange købt vagtler der ikke ville lægge æg, selv om det var unge vagtler.
Det har formentlig noget med alderen og pasningen fra de var kyllinger at gøre. Jeg har aldrig prøvet at sælge vagtler der ikke ville lægge æg.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #57 Dato: 29 April , 2009, 19:43 »
Jo jeg er noget forundret over deres æg, den lille fugl og så stort et æg, jeg kan se hun har flyttet ægget.
Du skriver at de nok lægger 10 til 12 æg så mange kan hun da ikke ruge på  *b eller kan hun  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #58 Dato: 29 April , 2009, 19:59 »
Ja, det kan jeg jo ikke svare på, for jeg ved kun, hvad jeg har læst.
Citér
Reden laves på jorden, hanen skraber et hul og kalder på hønen. Der lægges 10-12 hvide æg til tider op til 20 æg, hønen ruger alene på æggene.
Dette er hvad Bjarne skriver om dem på sin egen hjemmeside.
Min hane har forresten sagt den der bob-white lyd i dag, det er første gang jeg hører det.
Jeg har lige kikket til mine igen, de går begge rundt og spiser, æggene ligger i reden delvist dækket til med strå. Det første æg er ret nusset nu, for mine flytter også lidt rundt på dem.
 *h *h *h
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Nu må jeg lige prale lidt
« Svar #59 Dato: 30 April , 2009, 00:28 »
Er man bare lidt misundelig...  <J

Det lyder i hvertfald rigtig spændende.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.