Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hane uden gal?  (Læst 1885 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hane uden gal?
« Svar #15 Dato: 12 Marts , 2014, 22:39 »
SYGT, kan man ikke tåle hanegal, så LAD VÆRE med at have en hane. En hane bruger galet til at markere sit territorium og fortælle hønerne og andre haner at han er boss.

Det er lige så god en opfindelse som det elektriske halsbånd til hunde og bort operation af kløer på katte.

Forhåbentligt er det ikke lovligt i Danmark.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Janni Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
  • Det tog tre års tilløb...men nu har jeg høns!
Sv: Hane uden gal?
« Svar #16 Dato: 13 Marts , 2014, 07:13 »
meen hvorfor er det skidt? at han ikke galer altså? det er vel ikke mindre inblanden i hønselivet end når man blander sig i om en høne må skrukke? eller når man sætter lys til demm om vinteren? hvorfor er det synd for hanen at han mister sit gal, men ikke synd for hønen at hun ikke må skrukke?
Med venlig hilsen Janni

1.4 wyandotter (sorte og blå)
11 kyllinger af blandet herkomst
2.0 afkom
1.0 Überhane
0.2 Mislinger

og selvforsynings freak med en alt for lille have

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Hane uden gal?
« Svar #17 Dato: 13 Marts , 2014, 07:40 »
Jeg synes, det er dyremishandling at fratage et dyr dets naturlige adfærd permanent uanset om det er et hobbydyr eller et produktionsdyr.

Med vores hønsehold har vi muligheden for at gøre en forskel - for mig er det hele ideen i at have høns. Det må være mennesket, der skal lide "afsavn" ( undgå at holde hane) og ikke dyret, der skal bøde.

Er det så dyremishandling at have en flok høner uden hane - ikke opitimalt- men nej , vil jeg mene. I naturen vil det også  forekomme at hanen går til. Hønerne laver et nyt hieraki, førerhønen tager hanens rolle og flokkens harmoni opretholdes.
« Senest Redigeret: 13 Marts , 2014, 07:49 Fra Lene Skelmose »

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Hane uden gal?
« Svar #18 Dato: 13 Marts , 2014, 07:50 »
Jeg synes, det er dyremishandling at fratage et dyr dets naturlige adfærd permanent uanset om det er et hobbydyr eller et produktionsdyr.
Med vores hønsehold har vi muligheden for at gøre en forskel - for mig er det hele ideen i at have høns. Det må være mennesket, der skal lide "afsavn" ( undgå at holde hane) og ikke dyret, der skal bøde.

Meget rigtigt - og det er jo helt basalt en nødvendighed for hele hanens identitet, at han kan varetage sine funktioner, som er at sige "godmorgen", "Her råder jeg", "Hold jer væk" osv og kalde på sine høner og advare.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Janni Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
  • Det tog tre års tilløb...men nu har jeg høns!
Sv: Hane uden gal?
« Svar #19 Dato: 13 Marts , 2014, 07:52 »
så en stor del af hanens funktion sidder i stemmen? (ja jeg er altså oprigtigt nysgerrig)
Med venlig hilsen Janni

1.4 wyandotter (sorte og blå)
11 kyllinger af blandet herkomst
2.0 afkom
1.0 Überhane
0.2 Mislinger

og selvforsynings freak med en alt for lille have

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Hane uden gal?
« Svar #20 Dato: 13 Marts , 2014, 07:56 »
så en stor del af hanens funktion sidder i stemmen? (ja jeg er altså oprigtigt nysgerrig)

DET kan du tro /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Janni Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
  • Det tog tre års tilløb...men nu har jeg høns!
Sv: Hane uden gal?
« Svar #21 Dato: 13 Marts , 2014, 07:58 »
ja ok så er det jo vigtigt de har stemmen ;) men hvvad så med halvamputerede haner der lyder som forkølede chiauaer om morgenen? (<-- min hvis du skulle være i tvivl) ville de så ikke miste deres mandighed?
Med venlig hilsen Janni

1.4 wyandotter (sorte og blå)
11 kyllinger af blandet herkomst
2.0 afkom
1.0 Überhane
0.2 Mislinger

og selvforsynings freak med en alt for lille have

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Hane uden gal?
« Svar #22 Dato: 13 Marts , 2014, 08:05 »
Nope - sådan en silkehane har vi og han har bestemt ikke mistet mandighed overfor hønerne ;)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Hane uden gal?
« Svar #23 Dato: 13 Marts , 2014, 08:08 »
ja ok så er det jo vigtigt de har stemmen ;) men hvvad så med halvamputerede haner der lyder som forkølede chiauaer om morgenen? (<-- min hvis du skulle være i tvivl) ville de så ikke miste deres mandighed?

He he nope - en hver hane galer med sit næb - og din hane mener helt sikkert, at han har områdets mest mandige stemme. Desuden er din hane lige flyttet ind i sit nye hjem, så han skal rigtig have pi.... territorium af i den kommende tid ;D
« Senest Redigeret: 13 Marts , 2014, 08:13 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Janni Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
  • Det tog tre års tilløb...men nu har jeg høns!
Sv: Hane uden gal?
« Svar #24 Dato: 13 Marts , 2014, 08:41 »
Så længe han bliver i chihuahua stadiet så kan jeg sagtens leve med det he he
Med venlig hilsen Janni

1.4 wyandotter (sorte og blå)
11 kyllinger af blandet herkomst
2.0 afkom
1.0 Überhane
0.2 Mislinger

og selvforsynings freak med en alt for lille have

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Hane uden gal?
« Svar #25 Dato: 13 Marts , 2014, 09:28 »
Hvis hanens galen var overflødig havde den nok ikke overlevet årtusinders evolution. Solsortens smukke forårsfløjt ( og de andre fuglestemmer) har jo også en betydning for artens overlevelse. Jeg ved ikke hvor stor en andel galen har af hanens behov for at kunne kommunikere , men i betragtning af hvor meget energi den lægger i det , skulle man tro at galeriet har stor betydning for den. Kan ikke forestille mig andet end at det må være en stor frustration for en hane at blive frataget så vigtig en funktion.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hane uden gal?
« Svar #26 Dato: 13 Marts , 2014, 10:46 »
Jeg synes nu ikke at man kan sammen ligne et permanent stramt halsbånd med en skruk som ikke må skrukke.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Janni Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
  • Det tog tre års tilløb...men nu har jeg høns!
Sv: Hane uden gal?
« Svar #27 Dato: 13 Marts , 2014, 10:55 »
Jeg synes nu ikke at man kan sammen ligne et permanent stramt halsbånd med en skruk som ikke må skrukke.

som jeg læser det skulle det ikke være så stramt? (ikke at jeg har i sinde at prøve det af) det skulleforhindre galet fordi han ikke kan puste sig op, men ikke forhindre de andre ting man nu skal bruge luft til :)

for mig er det her en ren etisk diskussion skal det lige pointeres. Jeg synes det er interessant at man må regulere adfærd på hønerne men ikke på hanen og det gør mig nysgerrig på om det er kulturelt betinget eller om det er velfærdsbetinget :)

samtidig finder jeg dillematet levende hane med halsbånd kontra død hane i gryden spænnende ud fra det etiske perspektiv, for hvilken løsning er den mest dyreetiske?

megeet interessant debat :)
Med venlig hilsen Janni

1.4 wyandotter (sorte og blå)
11 kyllinger af blandet herkomst
2.0 afkom
1.0 Überhane
0.2 Mislinger

og selvforsynings freak med en alt for lille have

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Hane uden gal?
« Svar #28 Dato: 13 Marts , 2014, 17:04 »
Om man absolut skal regulere hønernes adfærd er jo også et spørgsmål om holdning. Hvis man gerne vil have høns, der skrukker, findes der racer, der gerne gør det, men der findes også racer, der sjældent skrukker. Det kan nogenlunde reguleres ved racevalg.
 Måske man kan fremavle en race, hvor hanerne ikke har behov for at gale ret meget/ret højt? Gad vide om der er lavet en lydmåling på de forskellige racers hanegal?  En af naboerne her har en hane med det smukkeste gal, min unge orpington svarer forsigtigt med sjove lyde. Naboens kan høres vidt omkring - lyden fra min bliver bag hækken (indtil videre).
Men altså- haner der ikke må gale og høns der ikke må skrukke - hvorfor så holde høns?

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hane uden gal?
« Svar #29 Dato: 13 Marts , 2014, 17:52 »
En død hane i fryseren = mad, så det er vel ikke så dårligt endda, men mindre man selvfølgelig er veganer.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub