Forum > Hønsehuset

Lys i hønsehuset

(1/4) > >>

Børge Bech Jensen:
Er der nogen herinde der har monteret lys i jeres hønsehus, med timerstyret dæmpning af lyset, og automatisk sluk.

Det jeg gerne ville have er en funktion, hvor jeg kan tænde lyset via en timer, og så på en forudbestemt tid sætte en dæmpning af lyset igang over en rum tid, og som så ender med et sluk af lyset, og igen om morgenen, et tænd af lyset.
Alt dette måske kombineret med en dagslyssensor?

Susanne Ebbe:
Sikke teknisk Børge..

Er der en grund til at du både vil have lys morgen og aften?

Patricia:
Jeg har ikke en der dæmper lyset, men har et tænd og sluk relæ, Så lyset tændes ca. kl. 03.00 og slukker når solen/lyset er der. så kan hønsene finde op på pinden selv når lyset igen går på hæld om eftermiddagen/aftenen.

Bjarne Andersen:
I mit fuglehus har jeg flere tændsluk ure til at styre lys og ventilation.
Lyset virker på den måde at det ikke tænder om morgenen, men føst hen under aften lige før det bliver mørkt. Der er tre ure til at styre lyset 9 stk. lavenergipære plus 2 25 watt alm pære.
Hele lyset tænder af en gang minus de 2 25 watt pære.
Før lyset slukker tænder de 2 stk. 25 watt pære, efter et kvarter slukker halvdelen af pærene et kvarter efter den anden halvdel og de 2 25 watt pære virker som skumringslys i et kvarter, hvorefter de også slukker. fuglene ved præcis hvornår lyset begynder og slukke og går til ro.
At jeg har valgt kun at have lys om aftenen skyldes at fuglene så følger den naturlige dagslængde eller afkortning heraf og dette er vigtigt at de får en hvileperiode og samler kræfter til kommende yngle sæson.
Hvis man har lys hos sine dyre i et fast tidsrum året rundt bevirker det at de er i ynglestemning året rundt og man får ikke noget ud af dem i yngle sæsonen.
Jeg har forsøgt med vågelys som mange bruger helle natten. Dette gav blot stessede fugle og blev derfor droppet
Bjarne.

Børge Bech Jensen:
Jeg har ikke tænkt mig at have lys på, sådan ret længe, men i vintermånederne må der godt komme lys til dem ved 7 tiden om morgenen, og lyset må godt forlænges lidt om aftenen, men så kommer der jo det problem med at få dem på pinden.
Men, Bjarne, du gav mig faktisk ideen..

At bruge to tændslukure, en med normalt lys, og så en med et lille lys, som så er tændt bare et kvarter, til de finder på pinden.
Jeg har ikke noget vindue i, der hvor hønsene er, så der er bælgragende mørkt, her om vinteren, derfor vil jeg gerne have lidt lys til dem, men det skal slukke senest kl. 20:00, så det varer ikke længe, inden dagslyset er så meget fremme, at der slet ikke behøver noget lys, og så kan jeg åbne porten for dagslys ind i garagen, men i øjeblikket synes jeg det giver for megen kold træk.

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version