Forum > Hønsehuset

Opbevaring af rugeæg for bedst mulig klækkeprocent

<< < (5/5)

Jens S:
opbevaring?
I savsmuld eller spagnum, helst i mørke, liggende på siden, vendes 2 gange i døgnet. Temp ca 8-10 grader. Sprikles med vand ved vending. Undgå direkte sol på æggene.
Holder sig ca 10 dage.

Maria2aaen:
Jeg ved ikke ret meget om rugeæg, men da min dværghøne det første døgn var hoppet af mine indkøbte orpington æg, så lagde jeg fire af egne æg (skånske blomster) under hende sammen med de 6 indkøbte. Mine egne æg havde været i køleskabet og var ikke blevet vendt ( jeg havde ikke lige regnet med der skulle ruges på dem). Jeg lyste æggene efter en uge og her var mine egne fire og fire af de indkøbte befrugtede. Efter 14 dage lyste jeg igen og tre af mine egne og tre af de indkøbte var der tydeligt liv i. I alt klækkede der fem kyllinger og en enkelt klækkede aldrig. Den slog jeg ud fire dage efter de andre kyllinger var klækket for at se hvorfor. Hinden var tørret ind om kyllingen. Så den var nok blevet kvalt desværre. I alt klækkede der tre ud af fire af egne æg og to ud af 6 indkøbte. Ingen af æggene var blevet opbevaret optimalt. Mine egne havde været en uge i køleskabet og de indkøbte havde hønen ligget på en dags tid og var så af reden et døgns tid inden hun endeligt lagde sig. Men det blev da alligevel til fem sunde og raske kyllinger. Så man kan vel bare sige at æg/høns er hårdføre :-)

ny-hoense-ejer:
Jeg kan ikke se den rugevejledning der linkes til?

Finn Jensen:
Hvilken rugevejledning mener du?
--- Citat fra: ny-hoense-ejer efter 15 Maj , 2018, 14:27 ---Jeg kan ikke se den rugevejledning der linkes til?

--- Afslutning på citat ---

Navigering

[0] Emneindeks

[*] Forrige side

Skift til fuld version