Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: At få en vagtel til at ruge  (Læst 20556 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Julie H

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
At få en vagtel til at ruge
« Dato: 01 ſeptember , 2011, 08:21 »
Jeg har læst mig til, at dette kan være rigtig svært, men at det kan lade sig gøre. Hvordan gør man for at få instinktet frem i en vagtelhøne? Sætter hende et roligt sted og fremviser en samling æg?

Alle erfaringer, idéer og råd er velkomne! ;)
Julie

0,2 engelsk araucana
0,1 dv. wyandot
0,1 dv. orpington
0,1 dv. silkehøne
2,2 (japansk) jumbo vagtel
1,1 løvevædder
3,5 dværgvædder + 2,1 unger

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: At få en vagtel til at ruge
« Svar #1 Dato: 01 ſeptember , 2011, 08:29 »
Jeg har været inde på samme tanke, men har ikke fået det prøvet af.
Hvis en høne bare viser de mindste tendenser så samle nogle æg i en rede (hvis ikke de selv har gjort det) og sætte en skærm op eller lignende så der er ro ved reden. Eller måske spærre den helt af så hønen er ene med rede, mad og vand.


Hvis du får held med det vil jeg gerne høre om hvad du har gjort. Det kan da være vi kan lære dem at ruge deres egne æg ud igen.  :D
(ja ja man må godt være optimist. he he)
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Julie H

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
Sv: At få en vagtel til at ruge
« Svar #2 Dato: 01 ſeptember , 2011, 08:42 »
Der er plads til at være optimist - specielt når man ikke lige har pengene til en rugemaskine :-\

Jeg vil da gøre et forsøg, så må vi se, om det overhovedet lykkes.
Julie

0,2 engelsk araucana
0,1 dv. wyandot
0,1 dv. orpington
0,1 dv. silkehøne
2,2 (japansk) jumbo vagtel
1,1 løvevædder
3,5 dværgvædder + 2,1 unger

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: At få en vagtel til at ruge
« Svar #3 Dato: 01 ſeptember , 2011, 08:55 »
Nogle vagtler har det i sig, andre har det ikke. Det vigtigste er, at de er så naturligt som muligt.. Hvis du har vagtler gående i det, der ligner en hønsegård eller en sandbund, så glem det!! De vil have en masse tæt krat, dvs "urskov" på bunden før de føler sig trygge nok til det, og her er det ikke engang sikkert, at de vil. Jeg har haft held med mine vagtler både japanske og kinesiske i drivhus. Men kun fordi hele bunden er fyldt med jordbær planter, diverse andre planter, et potte hist og pist og nogle store rabarbere. Min har typisk ikke "bygget" en rede, men blot lavet en fordybning i sandet/jorden og så efterhåndet taget et tørt strå eller et tørt blad og lagt udenom, og jeg har fået naturudrugede kyllinger hvert år. Jo mere vildt, dvs jo mere at gemme sig i, des større chance for rugning!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: At få en vagtel til at ruge
« Svar #4 Dato: 01 ſeptember , 2011, 11:05 »
Mine bobwhite rugede flere gange i drivhuset.
Hos især æglægningstyperne mangler rugeinstinktet hos de fleste, lidt ligesom hos æglægningshybriderne ved høns.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: At få en vagtel til at ruge
« Svar #5 Dato: 01 ſeptember , 2011, 11:25 »
JulieH> Jeg har investeret i en rugemaskine (har egentligt heller ikke råd til det. Den står på vandgrød de næste par måneder) men har ikke haft held med den første rugning. :(
(5 kyller ud af 20 æg.) SÅ vil jeg hellere at de kunne ruges ud og især blive passet af en høne.

metmus> det er rart at høre at det kan lade sig gøre. Dejligt at vi kan dele erfaringer her på forum.  ;D Mine skal også gå i drivhuset og der skal nok blive noget de kan gemme sig i.

Marianne> De MÅ kunne lære det igen. Kunne det ikke være dejligt hvis vi, ved at dele vores erfaringer, og prøve sig frem kunne få de "produktionsvagtler" til at opføre sig mere naturligt igen? Eller i hvert fald lave nogen der kan ;D
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: At få en vagtel til at ruge
« Svar #6 Dato: 01 ſeptember , 2011, 11:32 »
Lene, en måde at lære dem det på, kunne jo være at lade nogle af de arter, der stadig ruger, ruge æg ud fra de racer, der ikke ruger. Jeg vil da tro, at kyllinger, der er udruget af "en rigtig mor", har en bedre mulighed for at blive gode rugere og kyllingeførere selv.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: At få en vagtel til at ruge
« Svar #7 Dato: 01 ſeptember , 2011, 12:49 »
Lene, en måde at lære dem det på, kunne jo være at lade nogle af de arter, der stadig ruger, ruge æg ud fra de racer, der ikke ruger. Jeg vil da tro, at kyllinger, der er udruget af "en rigtig mor", har en bedre mulighed for at blive gode rugere og kyllingeførere selv.

Det kan godt være det er sådan man skal begynde. For man kan jo ikke være sikker på at en af de produktionsvagtler man har vil vise tilbøjelighed til at ruge.
Nu har jeg ikke andre vagtler, men mon ikke det kan gøre det samme med en lille høne, som jeg læste et sted at andre havde haft held med? Bare det de bliver passet af en "mor" vil jo vise dem hvordan det skal gøres. Eller hvad mener I andre?
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline emilbay

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 62
Sv: At få en vagtel til at ruge
« Svar #8 Dato: 01 ſeptember , 2011, 15:40 »
Jeg har selv japanske og jumbo vagtler, og her i år de har begge prøvet at ruge, men det gik ikke til held, da de gik sammen med nogle andre, men nu ved jeg da at de gerne vil ruge, så næste år skal komme mange naturudruget kyllinger. Men i starten lagde mine japanske vagtler deres æg hist og pist, men da jeg smed nogle gren grene ind til dem, så de havde noget og gemme sig i, begyndte den ene høne at lægge sine æg det samme sted hele tiden og i løbet af cirka 1 1/2 uge, begyndte den at ruge. Det er sket to gange. Men mine jumbo vagtler, lægger de bare deres æg i et hjørne og lige pludselig begynder den ene høne at ruge. Med jumbo vagtlen gik det ikke til held, fordi den lå på for mange æg :( da den ikke gad at ruge længere, var kun 4 æg ud 15 hele :(

Men angående at får flere naturudruget vagtler, er jeg helt med på. Jeg havde overvejet på et tidspunkt at give folk med maskineuruget vagtler, nogle naturudruget i bytte med deres maskineudruget, hvis de altså var med på idéen, så ville de naturudruget vagtler nemlig sprede sig til resten af Danmark :D
0.2 Blandings Høns
3.5 Tværstribet Plymouth Rock

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: At få en vagtel til at ruge
« Svar #9 Dato: 01 ſeptember , 2011, 21:27 »
JulieH> Jeg har investeret i en rugemaskine (har egentligt heller ikke råd til det. Den står på vandgrød de næste par måneder) men har ikke haft held med den første rugning. :(
(5 kyller ud af 20 æg.) SÅ vil jeg hellere at de kunne ruges ud og især blive passet af en høne.

metmus> det er rart at høre at det kan lade sig gøre. Dejligt at vi kan dele erfaringer her på forum.  ;D Mine skal også gå i drivhuset og der skal nok blive noget de kan gemme sig i.

Marianne> De MÅ kunne lære det igen. Kunne det ikke være dejligt hvis vi, ved at dele vores erfaringer, og prøve sig frem kunne få de "produktionsvagtler" til at opføre sig mere naturligt igen? Eller i hvert fald lave nogen der kan ;D


Jamen det kan sagtnes lade sig gøre  /o Mine ER jo netop produktionsvagtler, der er købt maskinudrugede og deres forældre er helt sikkert også maskinudruget - på trods af dette, har de rigtige forhold i drivhuset gjort, at de har ruget ud selv, gang på gang... Så det kan sagtens lade sig gøre med de maskinudrugede!! Man skal bare give dem de rigtige forhold, men jeg er da sikekr på, at de naturudrugede har lettere ved det/"husker" bedre, hvordan det gøres, men det er ikke umuligt med de andre..

Naturudrugede i drivhuset er fantastisk..min hun har passet alle sine hold kyllinger til punkt og prikke! Dog har det været nødvendigt at isolere hende eller hanen, da han ikke rigtig har fattet pointen..list ligesom ved høns, at man lader den rugende få ro og fred.
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Julie H

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
Sv: At få en vagtel til at ruge
« Svar #10 Dato: 01 ſeptember , 2011, 22:00 »
Dyrker du i drivhuset samtidigt? Jeg tænker på, om der er problemer med, at vagtlerne spiser af små planter og sådan noget som tomatplanter, hvor selve planten er giftig?

Jeg får drivhus, så snart min far har tid til at tage med ud og pille det ned. Derfor regner jeg med at gøre det til vagtelhjem, dog skal det hovedsageligt bruges til dyrkning, så mit håb er, at det kan kombineres uden for mange komplikationer.
Julie

0,2 engelsk araucana
0,1 dv. wyandot
0,1 dv. orpington
0,1 dv. silkehøne
2,2 (japansk) jumbo vagtel
1,1 løvevædder
3,5 dværgvædder + 2,1 unger

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: At få en vagtel til at ruge
« Svar #11 Dato: 01 ſeptember , 2011, 22:22 »
Hvem siger, at tomater er giftige? Jeg dyrker primært i kapilærkasser, men hiver sideskudene af og smider på jorden, så vagtler kan æde af det..ingen problemer overhovedet. Og selvfølgelig hopper de op i kapilærkasserne, hvis de er frække nok (det gør mine ihvertfald), men der er jo langt op til plantens frugter! Jeg vil dog være påpasselig næste år, da jeg har døjet en del med (sidste år spindemider) lus i år! Vagtler sand/støvbader en del, og jeg mistænker selve jorden for at indeholde disse små irriterende skadedyr, og dette kommer jo på plantens blade mv, når de bader.. Så nu har jeg undersøgt, at der findes visse planter/urter, som lus/spindemider IKKE kan lide, og man kan så forsøge at plante disse sammen med planten for at undgå skadedyrene..om det virker, aner jeg ikke :)

Men jo, jeg dyrker både tomat, ahurk, melon, jordbær og vagtler i ét drivhus  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Julie H

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 44
Sv: At få en vagtel til at ruge
« Svar #12 Dato: 01 ſeptember , 2011, 22:44 »
Tomatplanter er giftige ligesom kartoffelplanter, de er begge af natskyggefamilien. http://siamis.com/Helse/giftigeplanter2.html

Dejligt at høre! Jeg vil også dyrke vagtler i drivhuset næste år så :D Og muligvis flytte jordbærplanter ind, så de har noget af gemme sig i.
Julie

0,2 engelsk araucana
0,1 dv. wyandot
0,1 dv. orpington
0,1 dv. silkehøne
2,2 (japansk) jumbo vagtel
1,1 løvevædder
3,5 dværgvædder + 2,1 unger

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: At få en vagtel til at ruge
« Svar #13 Dato: 01 ſeptember , 2011, 23:04 »
Hvor er det rart at høre at det kan lade sig gøre. De har altså ikke helt glemt det endnu.  :D

Nu skal jeg ud at hente nogle voksne vagtler i weekenden så inden da skal jeg have indrettet drivhuset efter deres smag. Der er ingenting i drivhuset nu for det er bygget over sommeren.

Nogle forslag til hvad man kan komme i drivhuset nu? Har masser af grangrene. Mon ikke det kunne være en begyndelse.

Som Julie spekulerer jeg også på hvilke planter der er giftige og som man derfor ikke skal sætte derind. Eller kan de godt finde ud af at holde sig fra dem?
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: At få en vagtel til at ruge
« Svar #14 Dato: 02 ſeptember , 2011, 00:21 »
Hvem siger, at tomater er giftige? Jeg dyrker primært i kapilærkasser, men hiver sideskudene af og smider på jorden, så vagtler kan æde af det..ingen problemer overhovedet. Og selvfølgelig hopper de op i kapilærkasserne, hvis de er frække nok (det gør mine ihvertfald), men der er jo langt op til plantens frugter! Jeg vil dog være påpasselig næste år, da jeg har døjet en del med (sidste år spindemider) lus i år! Vagtler sand/støvbader en del, og jeg mistænker selve jorden for at indeholde disse små irriterende skadedyr, og dette kommer jo på plantens blade mv, når de bader.. Så nu har jeg undersøgt, at der findes visse planter/urter, som lus/spindemider IKKE kan lide, og man kan så forsøge at plante disse sammen med planten for at undgå skadedyrene..om det virker, aner jeg ikke :)

Men jo, jeg dyrker både tomat, ahurk, melon, jordbær og vagtler i ét drivhus  /o

Jeg læste mig frem til at koriander var sagen der kunne holde spindemider væk.
Jeg har også døjet rigtigt meget med spindemider. Korianderen virkede lidt i starten men spindemider angreb alligevel mine agurker. Jeg skulle nok ha sået en omgang til.
Til næste år regner jeg med at ha mine vagtler i drivhuset istedet for voliere for at hjælpe mig med at holde utøj væk.