Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ællingespørgsmål  (Læst 2834 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tove

  • Bruger
  • Indlæg: 319
Ællingespørgsmål
« Dato: 06 Marts , 2015, 07:48 »
Vores unge løbeænder ruger  :). Først troede vi bare, at de var holdt op med at lægge æg. Så fandt vi ud af, at de rede, de havde lavet ikke var Tom, men bare dækket godt til. Så begyndte en af dem at ligge fast på æggene - og nu gør de det spilleme begge to. (Vi har 2,2).
Hvis/når der kommer ællinger ud af anstrengelserne - er vi så nødt til at skille ænder fra andrikker?
Kan vi lade begge ænder passe alle ællinger, eller vil de slås om dem?
Hvad fodrer I ællinger med?
Vi har ikke haft ænder i ca 100 år  ;), og den gang var de købt varmefri. Min andeæg er engelsk, så derfor kan jeg ikke helt bruge fodringsafsnittet.
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Ællingespørgsmål
« Svar #1 Dato: 06 Marts , 2015, 10:35 »
Du mener vist andebog.

Jeg fodrer ællinger med startfoder til høns. Herudover giver jeg dem gerne torskerogn eller tun most i vand, et par gange i løbet af de første uger.

Finthakkede mælkebøtteblade i vand bruger jeg også.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Tove

  • Bruger
  • Indlæg: 319
Sv: Ællingespørgsmål
« Svar #2 Dato: 06 Marts , 2015, 12:54 »
Jamen vist er det da det, jeg mener
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline Tove

  • Bruger
  • Indlæg: 319
Sv: Ællingespørgsmål
« Svar #3 Dato: 07 Marts , 2015, 08:59 »
Med hensyn til at skille ænder fra andrikker og de to ænder med ællinger (hvis der kommer nogen) fra hinanden - hvad siger I så?
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline Moe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: Ællingespørgsmål
« Svar #4 Dato: 07 Marts , 2015, 12:14 »
For nogle år siden havde jeg and og andrik sammen om ællingerne uden problemer,  men forrige år bed min andrik nogle ællinger ihjel, inden jeg fik den fjernet.  >:( Sidste år forlod anden reden, da ællingerne var på vej ud af æggene, og de døde allesammen. :-[ Jeg tror, det igen var andrikken, der havde jaget anden af reden. I år fjerner jeg andrikken, så snart anden ligger fast på æggene.
Jeg har en andrik og to ænder i år, men har ingen erfaring med at lade dem ruge sammen. Hvis de gør, vil jeg prøve at lade dem gøre det, men ved ikke, om det er dumt.
Håber det lykkes for dig. :) /o

Offline Karen Greve

  • Bruger
  • Indlæg: 17
Sv: Ællingespørgsmål
« Svar #5 Dato: 24 Marts , 2015, 22:44 »
hej, her er et lidt sent svar: mine løbeænder (2 stk) rugede sammen eller på skift sidste år på 18 æg. Der kom 18 levende ællinger ud af det. Andefar var rigtig dygtig til at holde vagt imens og der var absolut ingen problemer med at han gjorde ællingerne noget. Men det var også første gang jeg prøvede at have ænder,der rugede, så måske det bare var begynderheld?