Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Jeg går amok!! (udrugning andeæg)  (Læst 15893 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Jeg går amok!! (udrugning andeæg)
« Dato: 01 Juli , 2012, 10:02 »
Nu er jeg ved min tredje udrugning af moskusandeæg ..hvad f... sker der!? De første 10 var ubefrugtede, de næste 10var der syv befrugtede..alle døde inde i ægget mellem ca dag 22 og 35. Nu er der 9 ud af 12 befrugtede.. To æg er død inden for samme tid som tidligere forsøg. Resten ligger og igår kl 13 var der hul i 3 æg. Jeg øgede herefter fugt og stoppede vending, idag er der hul i et mere her kl 9.30, men så sker der bare ikke mere! Jeg har lige haft fat i et, det med størst hul..det virker dødt uden liv og pippen.

Nogen der har et bud på, hvad der lige sker?? Jeg ruger i en king suro, og jeg er virkelig ved at gå amok :'(
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Jeg går amok!! (udrugning andeæg)
« Svar #1 Dato: 01 Juli , 2012, 10:11 »
Til sammenligning, hvordan er så dine resultater når ænderne selv ruger æggene ud?

Jeg syntes at mine Moskus næsten altid kom med ligeså mange ællinger som der var æg i reden :)  tit over tyve.

At ruge hønseæg ud i maskine er rimeligt nemt, men det er straks en smule sværrere når det kommer til ande- og gåseæg, men det kan da sagtens lade sig gøre selvfølgelig, især hvis man er en habil hønseæg-ruger i maskine med gode resultater /o

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Jeg går amok!! (udrugning andeæg)
« Svar #2 Dato: 01 Juli , 2012, 10:25 »
jeg lader mine moskusænder ruge deres egne ællinger ud og der er ingen problemer!
men ved at andemor fugter sig hver dag eller er skallen for hård
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Jeg går amok!! (udrugning andeæg)
« Svar #3 Dato: 01 Juli , 2012, 10:41 »
Jeg har købt æggene, har ingen ænder selv! Min maskine er rigtig god og pålidelig, så det er bestemt ikke den, det er galt med..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Jeg går amok!! (udrugning andeæg)
« Svar #4 Dato: 01 Juli , 2012, 11:55 »
Jeg har købt æggene, har ingen ænder selv! Min maskine er rigtig god og pålidelig, så det er bestemt ikke den, det er galt med..

Så har du selv fundet svaret :)   Der er noget galt med æggene!!

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Jeg går amok!! (udrugning andeæg)
« Svar #5 Dato: 01 Juli , 2012, 12:35 »
jeg har den samme rugemaskine som du... hvor mange æg skal du bruge
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Jeg går amok!! (udrugning andeæg)
« Svar #6 Dato: 01 Juli , 2012, 12:35 »
Det tænkte jeg også..men det er æg fra to forskellige steder, altså 2. og denne 3. rugning . Dem i maskinen pt tror jeg da er gode æg, de er købt af en, som jeg plejer at købe hønse æg af.. Jeg har ruget ved 60% og skruede op på 75%, da jeg så hul i æggene.. Hullerne har nu været der 24 timer og kun ét hul i hvert æg er kommet! !?!??!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Jeg går amok!! (udrugning andeæg)
« Svar #7 Dato: 01 Juli , 2012, 12:40 »
Jeg ville da frygteligt gerne forsøge i maskinen igen, og ca 15 æg ville forhåbentlig kunne give et par ællinger.. Så kan det være I tænker, hvorfor ikke bare købe nogle daggamle eller ældre?? Fordi jeg gerne til prøve at gøre dem HELT tamme ;-);-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Jeg går amok!! (udrugning andeæg)
« Svar #8 Dato: 01 Juli , 2012, 13:00 »
Daggamle skulle vel kunne blive helt tamme?
Jeg har aldrig ruget andeæg i min maskine, men så vidt jeg har kunnet læse mig til, er det lidt mere kompliceret end hønseæg, noget med daglig luftning, daglig fugtning osv.
Har du også læst om det?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

karina dj

  • Gæst
Sv: Jeg går amok!! (udrugning andeæg)
« Svar #9 Dato: 01 Juli , 2012, 13:14 »
Metmus...er du helt sikker på de er døde i æggene? altså dem du har i maskinen nu med hul i? Måske de bare samler kræfter til den sidste an(d)strengelse ;) Jeg håber det!
Det er ikke ligeså nemt at ruge ænder og gæs som med høns...

Jeg har hørt om flere der lufter ud og fugter og dit og dat, men jeg har hørt om lisså mange der ikke gør det...med samme succes!

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Jeg går amok!! (udrugning andeæg)
« Svar #10 Dato: 01 Juli , 2012, 13:44 »
Jeg har ruget ved 60% og skruede op på 75%, da jeg så hul i æggene..

Se her tror jeg fejlen ligger, at ruge ved 60% fugtighed er i mine øjne temmelig meget, jeg tror helt enkelt at ællingerne er druknet i ægget...
De gange jeg har ruget andeæg, har de fået helt samme behandling som hønseæg, tørrugning til dag 30-32, fugtet med en forstøver de sidste dage og fuld knald på fugtigheden til de er ude af ægget.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Jeg går amok!! (udrugning andeæg)
« Svar #11 Dato: 01 Juli , 2012, 13:47 »

Det er ikke ligeså nemt at ruge ænder og gæs som med høns...

Jeg har hørt om flere der lufter ud og fugter og dit og dat, men jeg har hørt om lisså mange der ikke gør det...med samme succes!

Det er nemlig rigtigt. Jeg har ruget hønseæg ud i omkring 45 år, og prøvet en enkelt gang med Moskus i maskinen. Det gider jeg bare ikke igen, det er mine Moskus ænder meget bedrer til :)  og jeg plejer eller at have ret pænt resultater med hønseæg :)

karina dj

  • Gæst
Sv: Jeg går amok!! (udrugning andeæg)
« Svar #12 Dato: 01 Juli , 2012, 14:38 »
Se her tror jeg fejlen ligger, at ruge ved 60% fugtighed er i mine øjne temmelig meget, jeg tror helt enkelt at ællingerne er druknet i ægget...
De gange jeg har ruget andeæg, har de fået helt samme behandling som hønseæg, tørrugning til dag 30-32, fugtet med en forstøver de sidste dage og fuld knald på fugtigheden til de er ude af ægget.

Bjørn, de som har lavet hul kan vel ikke være druknet...

Men jeg gør osse som Bjørn, tørruger! Det gi'r rigtig godt resultat for alle dem jeg har hørt om indtil videre  ;)

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Brian J

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Jeg går amok!! (udrugning andeæg)
« Svar #14 Dato: 01 Juli , 2012, 15:35 »
Jeg ruger ande og gåse æg ud ved 52-55% fugt, men det kan være svært at komme helt der ned uden hjælp af affugter. Ande æggene bliver luftet ligesom gåse æggene fra ca 14 dagen og til 4 dage før klægning hvor fugten hæves så meget som muligt. Når de bliver luftet starter det med et kvarter den første dag og til sidst er det ca 2 timer hvor de blir helt kolde (ca 20-25 grader som er rum temp). Ved ikke om det er nødvendig men det virker hos mig. :)