Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: "Språk"  (Læst 4400 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Echo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 115
"Språk"
« Dato: 15 Januar , 2012, 17:05 »
Jeg har moskus ender og lurer på hva det betyr når f.eks sjefsandriken hveser til meg mens den vifter med stjerten? Er det en form for hilsing eller er den grinete på meg? Ingen av de andre gjør dette. Endene gjør masse rart som jeg gjerne skulle visst litt mer om og lurer på om det er noen som har noe litteratur på dette?

Jeg har forsøkt å søke etter tråder som omhandler dette men har ikke greid å finne noe.

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: "Språk"
« Svar #1 Dato: 15 Januar , 2012, 19:15 »
Jeg er ikke ekspert, men jeg tror, den er sur.

Min venindes moskusandrik (anden også, i øvrigt) "hilste" på mig på den måde. Jeg hilste igen på samme måde - med det resultat, at den begyndte at angribe mig, når jeg kom på besøg. Helt galt gik det, da jeg skulle fodre dem i en periode, hvor deres "mor" var bortrejst. Jeg havde simpelthen en rasende andrik på benet fra jeg kom til jeg gik. Den bed sig fast i knæet med næbbet og sparkede mig på skinnebenet med sporerne (hedder det egentlig sporer på en and?). Det lykkedes mig at få den verfet af, så jeg kunne komme ud af haven uden and. Det var lidt sjovt, men kun fordi jeg havde kraftige arbejdsbukser med lange knæbeskyttere på.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Echo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 115
Sv: "Språk"
« Svar #2 Dato: 15 Januar , 2012, 21:06 »
Okay, det var i grunn litt ergelig ;). Jeg har ikke hatt dem så lenge så jeg får se hvordan det går fremover. Moskusene har vel ikke sporer men lange klør så jeg ønsker meg ikke de i leggen ihvertfall. Da tror jeg at jeg skal droppe å hilse så veldig tilbake, heller overse han. Han kaster seg over maten i hvertfall så han er mer interessert i den enn meg.
Takk for svar.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: "Språk"
« Svar #3 Dato: 15 Januar , 2012, 21:43 »
Jeg ved ikke hvorfor de gør det men her har det ihvertfald ikke noget med agressivitet at gøre. Jeg har vel haft 10-15 voksne andrikker og de har alle gjort som du beskriver og ikke én eneste har nogensinde gjort antræk til noget.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: "Språk"
« Svar #4 Dato: 15 Januar , 2012, 21:59 »
Jeg tror at det er en måde at udtrykke dominans på. Den øverste i hierakiet fortæller de andre at de skal 'bakke af'. Men man skal jo have noget af et ego som moskusandrik for at forsøge at 'sætte' et menneske på plads. Den andrik, så længe den ikke er ligefrem aggressiv overfor mennesker, burde fortjene en plads i den videre avl.

Skal man 'håndtere' disse dyr kræver det brug af svære handsker, da de har nogle drabelige klør. Jeg skulle på et tidspunkt indfange en han til slagtning. Jeg brugte svære læderhandsker (arbejdshandsker), men på trods af dette fik jeg en ganske alvorlig rift lige over håndleddet. Det lykkedes andrikken at vride et ben fri af mit greb, og tju - så havde foden været forbi, lige over handsken. En dyb rift og masser af blod. Ubehageligt selvfølgelig, men ellers ingen men.
Mvh
Erik Andersen

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: "Språk"
« Svar #5 Dato: 15 Januar , 2012, 22:46 »
Vores (for længst spiste ;D) moskusandrikker hvæsede og rystede på hoveder og haler som beskrevet. Men de var meget fredelige med mindre fremmede kom for tæt på ællingerne. Faktisk tror jeg at det er en hilsen. De gjorde det ihvertfald også når damerne var på "strække-ben og dyppe næbbet"-tur mens de rugede.
I øvrigt skal vi have moskusænder igen, har jeg besluttet. De er sjove, produktive (17-22 ællinger per kuld her) og smager dejligt. Men ja, det er bedst at være to om slagtningen. Tror faktisk at de har en anelse om, hvad der skal foregå :o.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: "Språk"
« Svar #6 Dato: 15 Januar , 2012, 22:52 »
I øvrigt skal vi have moskusænder igen, har jeg besluttet. De er sjove, produktive (17-22 ællinger per kuld her) og smager dejligt. Men ja, det er bedst at være to om slagtningen.

Jeg er ved at opgive dem. Jeg finder dem utroligt tidskrævende at plukke. Jeg synes sgu ikke det er besværet værd. Jeg har dog stadig 4 stk gående i min dam, og de får lov at leve videre.
Mvh
Erik Andersen

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: "Språk"
« Svar #7 Dato: 15 Januar , 2012, 23:34 »
Jeg er ved at opgive dem. Jeg finder dem utroligt tidskrævende at plukke. Jeg synes sgu ikke det er besværet værd. Jeg har dog stadig 4 stk gående i min dam, og de får lov at leve videre.
OK, her er det manden, der slagter og plukker :D. Når de har været meget stabbede (hvilket ses meget på de sorte) så har han flået dem og kødet er blevet brugt i gryderetter ligesom vildt - eller omviklet med bacon eller i stegeso med kryderurter og rodfrugter, brystkødet banket lidt fladt og grillpandestegt (kun unge dyr!) eller.......
Så er du måske snart leveringsdygtig til en moskusandehungrende familie?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: "Språk"
« Svar #8 Dato: 16 Januar , 2012, 06:47 »
Moskusænder logrer med halen, når de er glade og venlige.
De hilser - også på hinanden - ved at lave slangeagtige bevægelser med hals/hoved og hvæse.

Jeg fandt på et tidspunkt en amerikansk hjemmeside, der skrev en masse om bl.a. deres sprog. Men jeg kan selvfølgelig ikke lige finde den nu!

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: "Språk"
« Svar #9 Dato: 16 Januar , 2012, 20:00 »
mine "hilser" også hver morgen og der er i den grad forskel på om de er "glade " eller "truende"når man nærmer sig en and der er skruk men på tur giver hun helt andre lyde fra sig end når hun ellers går  og ikke skal passe på noget, andrikken får også den besked " hej jeg er skruk og du holder dig fra mig!", vinke med halen og nikke med hovedet gør de hver gang de møder hinanden, vores Karen (landand) selv om hun bor  med moskusser gør det ikke, kun vinker med halen(tænk at kunne tale men ingen kunne forstå dig!)men ingen hovedet/nakke bevægelser og helt andre lyde ;)
høns, ænder, hunde, katte...

Offline *Christie*

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 146
Sv: "Språk"
« Svar #10 Dato: 18 Januar , 2012, 15:37 »
Vores hilser også venligt på den måde. Han er bestemt ikke aggressiv, og kommer gerne helt hen og skal klø´s bag øret  ;D

Offline Echo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 115
Sv: "Språk"
« Svar #11 Dato: 19 Januar , 2012, 09:40 »
Jammen det hørtes jo veldig mye hyggeligere  ut ;D Når jeg kommer om morgenen nå for å slippe dem ut av stallen så sitter han omtrent i hodehøyde og jeg må snike meg forbi han med ca 10 cm klaring fra fjeset mitt så det hørtes veldig betryggende ut. Han har ikke hatt noen antydning til å komme etter meg på noen som helst ubehagelig måte så jeg satser på at han er vennlig.

Den ene peking andriken min derimot han liker å løpe etter meg med nebbet utstrakt hver gang jeg snur ryggen til og går. Han gir seg med en gang jeg snur meg tilbake for så å storme etter når jeg går igjen. Den liker å jage absolutt alt som rører seg på gården bortsett fra bikkja. Han blir nok snart stek.

Tusen takk for mange svar. ;D