Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: 1 1/2 år gamle ænder??  (Læst 15635 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

  • Gæst
Sv: 1 1/2 år gamle ænder??
« Svar #15 Dato: 14 November , 2011, 10:54 »
Tak Mette... min erfaring er at moskusserne ikke er ligeså saftige, så jeg troede lige der var en chance  :D men landænder er jo noget helt andet og ganske fantastisk  ;)

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: 1 1/2 år gamle ænder??
« Svar #16 Dato: 14 November , 2011, 20:47 »
Tak Mette... min erfaring er at moskusserne ikke er ligeså saftige, så jeg troede lige der var en chance  :D men landænder er jo noget helt andet og ganske fantastisk  ;)

Jeg havde nu ellers tænkt mig også at afprøve moskus til næste år ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

karina dj

  • Gæst
Sv: 1 1/2 år gamle ænder??
« Svar #17 Dato: 14 November , 2011, 21:21 »
Ups...held og lykke  ;D

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: 1 1/2 år gamle ænder??
« Svar #18 Dato: 14 November , 2011, 21:27 »
En Moskus And også kaldet Berberi for det er et meget pænere ord, når den ligger i køledisken er et udemærket stykke fjerkræ, dog er den ikke så fedt rig som en "alm." and, så det skal der tages hensyn til ved tilberedning.

Det er jo lidt ligegyldigt om man har de fineste råvarer hvis man ikke kan tilberede det ordentligt. ;)
« Senest Redigeret: 14 November , 2011, 21:33 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline claus74

  • Bruger
  • Indlæg: 237
Sv: 1 1/2 år gamle ænder??
« Svar #19 Dato: 14 November , 2011, 21:30 »
Jeg har aldrig oplevet "tørhed" ved moskus. . . det er kun et spørgsmål om at tage hensyn til tilberedningen, vægt og alder...altså på dyret

karina dj

  • Gæst
Sv: 1 1/2 år gamle ænder??
« Svar #20 Dato: 14 November , 2011, 21:58 »
Så er det nu Claus, at du seføli skal fortælle hvad du gør ved en moskus der fx vejer 2 kg. Hvor længe i ovnen og på hvilke grader... i hvilken alder  ;D

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: 1 1/2 år gamle ænder??
« Svar #21 Dato: 15 November , 2011, 09:34 »
Så er det nu Claus, at du seføli skal fortælle hvad du gør ved en moskus der fx vejer 2 kg. Hvor længe i ovnen og på hvilke grader... i hvilken alder  ;D

Jeg tror, at jeg ville give den ca 4 timer ved 125 grader. Nu har jeg prøvet både landand og kylling ved langtidsstegning - mon ikke det duer på moskus også???  ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

karina dj

  • Gæst
Sv: 1 1/2 år gamle ænder??
« Svar #22 Dato: 15 November , 2011, 09:46 »
Det tror jeg osse det gør, men jeg har bare ikke haft den store succes  :-\

Den drypper ikke så meget fra sig, så man skal jo ha' lidt vand i bunden af bradepanden, og så er det vel noget med en gang imellem at trække den ud og ta' fra bradepanden med en ske og hælde over anden  ???

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: 1 1/2 år gamle ænder??
« Svar #23 Dato: 15 November , 2011, 09:54 »
Jeg bruger en stegeso/Rômertopf...altid.. Nogle bruger også stegeposer, det er måske bedre til en ældre and, da den holder fugten inde i posen.

Jeg propper bare anden eller kyllingen i stegesoen, hælder ½ dl vand ved, drysser med lidt grodt salt på den ende, der vender opad, jeg lægger altid blot brystet op ad. Ovnen er ca 100 grader, når jeg smider den ind, og i mit forsøg sidste aften, tog ejg den blot ud 5 timer senere.. Så hældte jeg væsken over i en gryde og smed anden ind igen uden låg på stegesoen og grillede den i ca 10 min, ja det tog vel ca 10 min, inden grill funktionen i ovnen var helt på fuld blus. Ovnen stod på 125 grader varmluft.

Pære nemt, ingen bøvl og jeg vender den heller ikke, som mange tilråder  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

karina dj

  • Gæst
Sv: 1 1/2 år gamle ænder??
« Svar #24 Dato: 15 November , 2011, 10:26 »
Det vil jeg forsøge med en af vores magre ænder fra forrige år...så skal jeg nok melde tilbage  /o

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: 1 1/2 år gamle ænder??
« Svar #25 Dato: 15 November , 2011, 16:10 »
Det vil jeg forsøge med en af vores magre ænder fra forrige år...så skal jeg nok melde tilbage  /o

Uh, det blir spændende, jeg ser frem til at høre om en forhåbentlig fortræffelig middag  ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline claus74

  • Bruger
  • Indlæg: 237
Sv: 1 1/2 år gamle ænder??
« Svar #26 Dato: 15 November , 2011, 19:30 »
Så er det nu Claus, at du seføli skal fortælle hvad du gør ved en moskus der fx vejer 2 kg. Hvor længe i ovnen og på hvilke grader... i hvilken alder  ;D
Jamen det gør jeg da gerne.
Hvad enten dyret er frossen eller nyslagtet, ligger jeg det altid på køl i mindst 3 døgn. Derefter fyldes dyret, som i denne opskrift, med æbler og svesker. Prøv evt. en blanding af diverse rodfrugter som f.eks. gulerødder, pastinak, selleri og kartofler. Indmad, hals og vingespidser lægges i bradepanden. Så undgår den værste tilberedning i gryder pånær til sovsen. undlad at prikke huller i skindet. Dyret kan evt. også fyldes med en ikke for fedtfattig fars f.eks svinefars.

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrifter/visopskrift.php?id=16245

Hvis du stadig er usikker på en risiko for tørhed så drop ovnen og hiv stegegryden frem

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrifter/visopskrift.php?id=7725

Giv den lige en god sjat mørk øl. Har selv tænkt lidt på en skvat rødvin, men har ikke lige fået det afprøvet endnu...men det går temmelig sikkert også

Held og lykke og velbekomme


« Senest Redigeret: 15 November , 2011, 19:32 Fra claus74 »

karina dj

  • Gæst
Sv: 1 1/2 år gamle ænder??
« Svar #27 Dato: 23 November , 2011, 09:10 »
METMUS!!! Du blev dagens stjerne i skysovs!!!

Vi har ved gud aldrig lavet en af vores egne ænder så den smagte SÅ fantastisk! SUUUUPERMØR, og kun en anelse tør der hvor den manglede skindet fra plukningen, hold kæft det var godt! Og sikken en sovs!!!! Jeg behøvede faktisk slet ikke gi den med grillen, for skindet var helt mørkt og sprødt  /o

Men om jeg begriber hvordan i får plads til en andrik i jeres römertopf  ??? Jeg har fået specialdesignet en stegeso af en af vores venner som er keramiker, og den fylder jo hele ovnen så stor er den, men vores andrikker er altså laaange  :D

Min kære Adam havde helt mistet lysten til at spise vores ænder, men nu er han helt på dupperne  :D Og så med grønlangkål og det hele...der er jo kun en måned til jul  ::)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: 1 1/2 år gamle ænder??
« Svar #28 Dato: 23 November , 2011, 11:14 »
Mette og Karina, havde I fyld i anden?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

karina dj

  • Gæst
Sv: 1 1/2 år gamle ænder??
« Svar #29 Dato: 23 November , 2011, 13:01 »
Niks...ikke her i hvert fald...overvejede det, men var i tidsnød. Det er ikke altid heller jeg er særlig vild med den sovs der kommer ud af det, når saften har taget smag af syrlige æbler eller appelsin  :-\