Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: 0  (Læst 10997 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline The Mother

  • Mangler profiloplysninger
  • Indlæg: 357
0
« Svar #15 Dato: 07 December , 2010, 09:49 »
0
« Senest Redigeret: 16 Juli , 2011, 10:49 Fra The Mother »

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: så er der dømt slagtning
« Svar #16 Dato: 07 December , 2010, 19:11 »
slagtevægten på mine

vægten lå mellem 4,3 den mindste og 5,7 for den største, og jeg kan ikke forstå, hvordan andre kan få dem op på en vægt på 7kg, eller derover, uden at veje dem, med kun hovedet kappet af

Jeg har lige slagtet gæs hvor de største vejede 7 kg. Så det kan sagtens lade sig gøre. Jeg havde også et par stykker på 6,5. Jeg kender min. 2 der har slagtet gæs der vejede 9 kg.
Disse vægte er selfølgelig uden fjer og indmad. Dog inkl. kråse, lever og hjerte.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline The Mother

  • Mangler profiloplysninger
  • Indlæg: 357
0
« Svar #17 Dato: 07 December , 2010, 21:19 »
0
« Senest Redigeret: 16 Juli , 2011, 10:49 Fra The Mother »

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: så er der dømt slagtning
« Svar #18 Dato: 07 December , 2010, 21:23 »
Hvor gamle blev de, Danny? Mine var kun ca. 20 uger og godt 4 kg, og har haft foder til rådighed det meste af tiden. Skal jeg have gæs igen, skal de startes mindst et par måneder tidligere, så de også kan nå at få glæde af det bedste græs om foråret. Så er jeg også sikker på de bliver tungere.
Mvh Marianne

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: så er der dømt slagtning
« Svar #19 Dato: 07 December , 2010, 21:55 »
Marianne nu var vores gæs jo lige gamle og fra samme sted.
Min gås har fået hvede og svinefoder og græs så længe der var noget. min vejede 5.7 mon det er svinefoderet der gør forskellen? 
Jeg kan ikke lade være med at tænke om de der 7 kilos er vildt meget fede eller hva? jeg syntes min havde ret meget fedt i enden men det er altså også første gang jeg ser en gås uden tøj på så jeg har ingen ide om hvordan de ser ud normalt
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Ditte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
  • Alt Godt Fra Haven.....
Sv: så er der dømt slagtning
« Svar #20 Dato: 08 December , 2010, 08:06 »
Havde du ikke noget tøj på, Wanda??? *f
Det er det man kalder flomme, det er lagerfedt, til trange tider, og til isolation.
Norsk Buhund
Katte racerene og racesnavsede
Boergeder
Kaniner
Høns

Offline The Mother

  • Mangler profiloplysninger
  • Indlæg: 357
0
« Svar #21 Dato: 08 December , 2010, 08:43 »
0
« Senest Redigeret: 16 Juli , 2011, 10:49 Fra The Mother »

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: så er der dømt slagtning
« Svar #22 Dato: 08 December , 2010, 10:12 »
Jeg tænker, om temperamentet ikke kan have indflydelse på vægten? Altså, hvis de fistrer rundt over det hele og er meget aktive, så bliver de ikke så fede; mens hvis de er mere rolige og stillesiddende, så tager de nemmere på. Lidt ligesom os andre. :D

De gæs, jeg har haft, har været meget forskellige mht. aktivitetsniveau. Jeg kan dog ikke huske deres slagtevægt, så jeg har intet belæg for ideen, men synes det virker logisk. Jeg kan dog huske, at en af dem var forholdsvis let. Det viste sig, at den havde spist et stykke ståltråd, som havde arbejdet sig gennem kråsen. Stakkels bette kræ!
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: så er der dømt slagtning
« Svar #23 Dato: 08 December , 2010, 21:37 »
Marianne nu var vores gæs jo lige gamle og fra samme sted.
Min gås har fået hvede og svinefoder og græs så længe der var noget. min vejede 5.7 mon det er svinefoderet der gør forskellen? 
Jeg kan ikke lade være med at tænke om de der 7 kilos er vildt meget fede eller hva? jeg syntes min havde ret meget fedt i enden men det er altså også første gang jeg ser en gås uden tøj på så jeg har ingen ide om hvordan de ser ud normalt

Ja, måske er det svinefoderet der gør forskellen. Mine havde også noget fedt, mere end jeg egentlig regnede med i forhold til slagtevægten. Men som gåsepigen siger, kan det måske have noget med aktivitetsniveauet at gøre. Mine var ret aktive havde en masse plads at rende rundt på. Ved det ikke, men er sikker på de smager godt alligevel  :D
Mvh Marianne

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: så er der dømt slagtning
« Svar #24 Dato: 08 December , 2010, 22:25 »
ok, så giv mig opskriften på hvordan de bliver så store, mine har alt det græs, og korn, de gider gå og æde, og de kommer da ikke helt der op i vægt

Det primære er nok racen. Hvilken race er det, du har?

Når det så er sagt så kan et andet "problem" være at du kun har givet dem korn og græs. De har nok manglet protein med den foderplan du har brugt.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: så er der dømt slagtning
« Svar #25 Dato: 08 December , 2010, 22:31 »
Hvor gamle blev de, Danny? Mine var kun ca. 20 uger og godt 4 kg, og har haft foder til rådighed det meste af tiden.

De yngste 5 (ud af 8 ) var ca. 22 uger. De ældste var ca. en måned ældre.

Wanda: Der er ingen tvivl om at gæs på 7 kg. har fedt nok.
Men gæs er generelt fede og jeg kunne ikke se nogen speciel forskel i fedtlaget på dem på henholdsvis 5 og 7 kg.
Dem på 7 kg. var tydeligt større. Altså også fra hovede til hale og ikke kun i bredden.

Danny
« Senest Redigeret: 08 December , 2010, 22:34 Fra Danny Westh »
Himlen bør altid være blå!

Offline Ditte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
  • Alt Godt Fra Haven.....
Sv: så er der dømt slagtning
« Svar #26 Dato: 09 December , 2010, 09:12 »
For at et dyr skal vokse sig stort kræver det protein. Meget protein giver en hurtig vækst, men knap så meget smags styrke. En foderplan på græs og korn give knap så store dyr på samme tid, men (i teorien) bedre smagende dyr -eller kraftigere om man vil. Men jeg oplevede altså også meget store vægt forskelle på mine raunsmed gæs i år.
 Det er lidt det samme som bodybuildere -protein og træning giver store muskler hurtigt, knap så meget protein og træning så tager det længere tid, ingen træning men masser af mad, så bliver det bare fedt.... I tilfælde af tvivl vil jeg lige sige at kød er lavet af muskler.
Norsk Buhund
Katte racerene og racesnavsede
Boergeder
Kaniner
Høns