Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: 2 spørgsmål om Moskus  (Læst 2391 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kim Stenderup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 113
2 spørgsmål om Moskus
« Dato: 20 Juni , 2010, 12:01 »
Hej Fjerkræ-venner.

Lige 2 spørgsmål om Moskus-ænder.
1. Min ene hunand har snart ruget på sine æg i 1½ måned uden at der er kommet ællinger ud af det (så det gør der nok heller ikke). Går hun selv af reden, når hun ikke gider ligge der mere, eller skal jeg fjerne æggene, for at få hende til at holde op og komme ud?

2. Hvor gamle skal naturligt udrugede ællinger være, før man kan tage dem fra andemor?

Vh. Kim.
De bedste hilsner fra Kim.

Pt ejer af 0,4 Isa Warren, 1,1 (Vildtgrå) Franske Væddere, 1,1 (Zobelblå Dværg-væddere, Show Racer og Cauchois i forskellige farver og varianter, 1.0 skør Missekat Sputnik.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: 2 spørgsmål om Moskus
« Svar #1 Dato: 20 Juni , 2010, 12:50 »
Jeg har også haft en and der rugede i halvanden evighed, og jeg lod hende ligge, men til sidst kom der altså en enkelt ælling, som jeg gætter er fra et æg den anden and har lagt i reden.
 glad blev jeg, men anden var ikke ret god til at passe den. Andemor gik ikke med den lille ælling men var gerne langt væk fra den, så det undre mig ikke at den selv fandt noget at tage sig til. og da den havde svømmet alene i noget meget kedelligt vand ved møddingen lå den død på reden dagen efter, og anden gik af reden.

du kunne evt. tage ægene og lyse dem og se om der er noget der ser ud til at være i live, og så fjerne resten.

Ænder kan man tage deres unger fra med det samme, men så skal de ligesom kyllinger under varmelampe, og hvis man tager dem alle bliver anden da ked f det.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Micher

  • Bruger
  • Indlæg: 437
Sv: 2 spørgsmål om Moskus
« Svar #2 Dato: 20 Juni , 2010, 21:19 »
Moskus tager som regel 35 dage... men med denne kolde tid vi har haft kan du med sikkerhed regne 2-3 dage mere på.

Hvis du har lyst æggene og ingen af dem er med liv, ville jeg skynde mig at skaffe et par daggamle ællinger, hun kan få at passe på. ellers får du hende ikke bare sådan til at stoppe med at skrukke. og lade hende ligge i endnu 35 dage ville være tortur.
Mvh

Michael

Offline Vipse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 659
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
Sv: 2 spørgsmål om Moskus
« Svar #3 Dato: 21 Juni , 2010, 20:13 »
Mine moskusænder har også ruget længe i år, så giv det et par dage mere for en sikkerheds skyld  /o
Mine lå i 46 dage før ællingerne kom....mand, hvor var det frustrerende at gå og vente og vente og vente  :P
Har du evt mulighed for at lyse æggene ?
Hvis de er ubefrugtede, er du nok nødt til at fjerne alle æggene for at få hende til at forlade reden.
Hun kan risikere at dø på reden.....moskusænder er fanatiske skrukker
Jeg havde en and, der lå i over 2 mdr på tomme æg og jeg var ved at være bekymret for hende da hun slet ikke gik af reden for at spise eller drikke. Jeg fjernede alle æggene og gav hende tre som jeg var sikker på indeholdt en levende ælling og 1 uges tid efter klækkede de og hun forlod straks reden med dem  /o
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Kim Stenderup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 113
Sv: 2 spørgsmål om Moskus
« Svar #4 Dato: 22 Juni , 2010, 18:37 »
Hej og tak for de gode svar.
Hunanden valgte at forlade reden i dag, og hun efterlod 6 halvkolde blå æg, så ingenting sket ved det.

De 12 ælllinger fra den anden andemor flytter over i deres sommerbolig - 20 m2 græsareal med læskur og badebassin - torsdag. Så må jeg se om de to hunænder har mod på et kuld mere, eller om de har fået nok.
De bedste hilsner fra Kim.

Pt ejer af 0,4 Isa Warren, 1,1 (Vildtgrå) Franske Væddere, 1,1 (Zobelblå Dværg-væddere, Show Racer og Cauchois i forskellige farver og varianter, 1.0 skør Missekat Sputnik.