Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hønseholdets indretning  (Læst 3274 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Hønseholdets indretning
« Dato: 18 Februar , 2016, 08:59 »
Lige endnu et spørgsmål herfra - og hvor er det fedt at have alle jer skønne mennesker at kunne spørge til råds  /o

Vi har pt. En lille flok dværg høns inkl. En lille flyvsk dværghane og så en lidt blandet flok store høns. For tiden går de allesammen sammen, idet vi ikke har en stor hane, da ræven nuppede vores unghane i efteråret  :( Planen er dog fortsat at vi skal have en stor hane igen, og pt. Lader det til at en af vores orpington kyllinger på 3 mdr. Måske kunne blive valgt. Vi har så snakket om hvordan vi skal dele flokken op igen. Og er nået frem til et godt sted af udvide hønsegården, så vi får to store fine hønsegårde, en til dværgene og en til de store. De store høns (farverolles, orpington og så vil jeg gerne have lidt sussex og måske australorps også) kan vi jo holde bag 90 cm havehegn.

Nå her kommer mit spørgsmål; hvis de store høns går bag 90 cm havehegn, som min lille flyvske dværghane snildt kan flyve over. Vil han så kunne finde på at flyve ind til de store for at slås med den store hane? Er haner så konkurrenceprægede at han vil prøve ( og tabe), eller kan han godt gennemskue at det nok er en dum ide?
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hønseholdets indretning
« Svar #1 Dato: 18 Februar , 2016, 09:40 »
Små haner holder dig bestemt ikke tilbage, så jeg vil anbefale et højere hegn.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Hønseholdets indretning
« Svar #2 Dato: 18 Februar , 2016, 12:11 »
Sørens !  >:(

Så må vi i tænkeboks igen   :angel:
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hønseholdets indretning
« Svar #3 Dato: 18 Februar , 2016, 12:42 »
Mit hegn består af stolper sat på stolpefødder som er 180 cm høje. Selve hegnet er 2x havehegn sat oven på hinanden og klipset sammen. De nederste 45 cm er der sat kyllingetråd udenover havehegnet, så kyllerne bliver, hvor de skal. Det passer med en rulle kyllingetråd delt på langs.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Hønseholdets indretning
« Svar #4 Dato: 19 Februar , 2016, 19:50 »
Ja, vi har også nogenlunde samme konstruktion på den eksisterende hønsegård. Men det bliver ret massivt at se på, og da den udbygning vi overvejer er ret tæt på stuehuset, ønsker vi ikke det skal se helt så massivt ud. Derfor passede det bedre med et 90 cm havehegn.

Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster