Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Sølv/sort + gråstirbet  (Læst 3004 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sølv/sort + gråstirbet
« Dato: 12 Juni , 2011, 11:25 »
Så er der lige en tilbagemelding på den krydsning jeg har foretaget i år :)

Ved krydsningen har jeg brugt en sølv/sort maran hane på en flok gråstribede maran høner. Ud af dette er der kommet 10 sølv/sorte maraner (hønekyllinger) og 10 gråstribede (hanekyllinger) Hønerne vokser enormt hurtigt i forhold til de gråstribede jeg havde sidste år, men tænker at det er fordi de har haft godt af at få noget nyt blod ind?`

Hønekyllingerne er allerede begyndt at vise en smule sølv/sort tegning i halskraven og er ellers rigtig pæne og STORE!

Hanekyllingerne er jeg derimod i tvivl om. Jeg tror ikke de kan bruges? De har allesammen en gråstribet tegning, men de har tegning som gråstribede høner, altså dobbelt sort og enkelt hvid stribning, det kan jeg da ikke bruge til så meget, eller hvad?

Jeg skal nemlig have sorteret så jeg kan få plads til dem allesammen!
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Sølv/sort + gråstirbet
« Svar #1 Dato: 12 Juni , 2011, 14:54 »
Så vidt jeg ved, er hanerne værdiløse til avl, men gode slagtehaner. Sådan forholder det sig i hvert fald mht. den avl jeg har foretaget for at få fjer på løbene af de gråstribede.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Sølv/sort + gråstirbet
« Svar #2 Dato: 12 Juni , 2011, 15:02 »
Det er nemlig også sådan jeg har tænkt, og så er der jo ikke andet for end at slagte den overskydende del :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Sølv/sort + gråstirbet
« Svar #3 Dato: 12 Juni , 2011, 20:04 »
Både dine hane, såvel som hønekyllinger er reelt krydsningsfarver, men den tværstribede og sølv/sort er ret tætte på hinanden i deres genetiske opbygning. Jeg vil jo nok forvente, at dine hønekyllinger ikke bliver så kraftigt tegnede i halsen, som du nok kunne ønske dig, da de er bærere af genet for ensfarvet sort. Men som du allered har beskrevet, så får de dog lidt tegning. Hvis du på disse anvender en sølv/sort hane igen, så vil forventeligt ca. halvdelen få noget tæt på den rigtige sølv/sort tegning, mens den anden halvdel (både høner og haner) nok vil blive lidt svagt tegnede - som deres mødre.

Lidt det samme gør sig egentligt gældende for dine haner. De har tegning som gråstribede høner fordi de kun bærer én "dose" af genet for stribning. Sættes sådan en hane sammen med en tværstribet høne, så vil der komme lidt forskelligt ud af det. Alle haner vil blivet stribede, men kun halvdelen vil få den korrekte "hane tegning", mens den anden halvdel af hanerne vil få "høne tegning". Halvdelen af hønerne vil blive stribede, mens den anden halvdel vil blive sorte. Idet halvdelen af de sorte høner vil bære en dose af genet, som giver sølv/sort tegningen, vil de få nogen tegning i halsen, mens resten af hønerne vil bære to doser af genet for ensfarvet sort. Disse vil derfor forventeligt blive helt sorte, eller kun få meget begrænset tegning i halsen.

Det ovennævnte er jo kun teori, men dine observationer indtil nu med dine kyllinger stemmer fint i tråd med teorien. Derfor mener jeg godt, at du kan anvende en af dine gråstribede haner videre i avlen, såfremt den ellers på typemæssigt er tilfredsstillende. Dette vil jo bringe lidt nyt blod til dine stribede dyr. Som beskrevet, vil det dog kun give ca. 50 % kyllinger, som forventeligt skulle få den rigtige stribning. Held og lykke med dine projekter  /o 
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Sølv/sort + gråstirbet
« Svar #4 Dato: 12 Juni , 2011, 23:29 »
Tak, så ser jeg tingene an lidt endnu  /o Den ene høne har forresten en del tegning i kraven, mens den anden har meget lidt. Resten er for små til at man kan se det endnu :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Sølv/sort + gråstirbet
« Svar #5 Dato: 13 Juni , 2011, 08:21 »
Det bliver jo spændende at følge - jeg skal ihvert fald nok følge grundigt med  ;D
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)