Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Små kamme?  (Læst 7072 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Små kamme?
« Dato: 16 Juni , 2010, 20:51 »
Jeg har et generelt problem blandt en del af mine høner. Mange af dem får efter min mening alt for små kamme!

Hvordan kan det hænge sammen? Er det foderet under opvæksten, eller er det genetisk? Er der overhovedet noget at gøre ved de små kamme? Det er virklig træls at hønerne render rundt med små snoldede kamme, som slet ikke passer til hovedets størrelse! :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Små kamme?
« Svar #1 Dato: 16 Juni , 2010, 21:22 »
Hvad er det for høns der har de snoldede kamme ??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Små kamme?
« Svar #2 Dato: 16 Juni , 2010, 23:01 »
Primært maranerne, men også flere af de blomsterhøns jeg selv har ruget ud :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Små kamme?
« Svar #3 Dato: 16 Juni , 2010, 23:47 »
Jeg mener at have hørt og læst, at kamfejl er stærkt arveligt, og dyr med væsenlige fejl ved kammene derfor ikke bør bruges i avl fremover.
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Små kamme?
« Svar #4 Dato: 16 Juni , 2010, 23:48 »
Jeg har også altid oplevet en stor variation i maran hønernes kamme.
Det må være genetisk.... Så ved du hvad de næste mange år skal gå med  /o

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Små kamme?
« Svar #5 Dato: 17 Juni , 2010, 20:40 »
@ Mikkel

Jeg har været inde og se dine Maran og jeg kan egentlig gode lide dine kamme, måske er de lidt til den lille side, men mine f.eks er meget store og falde ned på hønerne  /d Hvilket er noget l...

En Maran skal have en middelstor kam med 5-7 takker. En meget stor grov kam og lange slaskede hagelapper er grove fejl.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Små kamme?
« Svar #6 Dato: 17 Juni , 2010, 22:36 »
Mine "hjemmeavlede" barneveldere har forholdsvis store kamme og er ret nemme at kende forskel på ret tidligt, men dem jeg købte er meget længere om at "bekende kulør". Så må jeg se hvad der bliver flottest, men barneveldere skal også have "mellemstore" kamme.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Små kamme?
« Svar #7 Dato: 18 Juni , 2010, 09:55 »
Tak for svar, det er til kæmpe hjælp!

Denne hønes kam har så for få takker eller hvad? Er ikke helt med på hvordan de bliver talt. Ved ikke om jeg skal tælle den forreste og den bagerste med? ;)

http://fjerkrae.dk/cpg1416/displayimage.php?pid=7767&fullsize=1
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Små kamme?
« Svar #8 Dato: 19 Juni , 2010, 00:09 »
Altså der mangler jo en tak ;) men helt dårlig er den nu ikke, ingen bi eller tvillingetakker så vidt jeg har forstået det.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Små kamme?
« Svar #9 Dato: 19 Juni , 2010, 06:09 »
Da vi var til hønsedag i efteråret, hvor der bl.a. var to fjerkrædommere med, fik vi at vide, at f.eks. den lille bitte bule, der er på den bageste tak er noget skidt, tenderer en bitak, det ser også ud til at den midterste tak har et sjovt drej, men det kan selvfølgelig være billedet.
Nu har jeg de MEGET kritiske briller på, men det var altså, hvad vi fik at vide.
Jeg håber at nogle af de mere erfarne korrekser mig, hvis jeg er gal på den.  <+
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Små kamme?
« Svar #10 Dato: 23 November , 2010, 22:48 »
Vil godt lige tage den op igen. Den høne på det billede jeg linker til. Vil den lille tak gå som en bitak? Hun har den pænneste lige kam af alle de høner jeg har, så det ville være synd hvis hun skulle frafalde på det :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Små kamme?
« Svar #11 Dato: 24 November , 2010, 16:25 »
Mikkel, jeg vil da bruge hende til avl. Man kan sige, at det er ønskeligt med lidt flere takker, omvendt er en harmonisk kam med harmoniske takker vægtet højere , så vidt jeg har forstået.
Hvordan har den lille dut på bageste tak udviklet sig?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Carsten Blohm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 335
Sv: Små kamme?
« Svar #12 Dato: 24 November , 2010, 17:03 »
Der umidelbat ingen bitakker at se, hun vil få bedømmelsen bedre skåret kam ønskes, og alt efter hvad dommeren bedømmer resten af hoveddelene vil hun nok få 11 eller 12 p. i det punkt.

men det må blive en vudering når man står med dyret.

de p. jeg har skrevet er kun som jeg ser dyret ud fra billedet
mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Små kamme?
« Svar #13 Dato: 24 November , 2010, 23:15 »
Marianne, det satser jeg også på at gøre. Den lille dut er ikke blevet værre/større. Hun fyldte et år i starten af August, og kammen er blevet lidt større, men det er ikke meget. Hendes takker er også vokset lidt, især ved kamrodden.

Carsten, det var da skønt at få sat lidt på at hun ikke er totalt håbløs, godt nok heller ikke i top, men man skal jo starte et sted  /o
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.