Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllinger og smittefare  (Læst 2021 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gokkish

  • Bruger
  • Indlæg: 11
Kyllinger og smittefare
« Dato: 15 Juli , 2019, 10:36 »
Jeg har 2 hønemødre og de har 7 kyllinger hver - det ene hold er 4 uger gamle og de andre klækkede i går <3 Kan jeg føre hønemødrene og kyllinger sammen? I så fald hvornår? Hønerne blev sat væk fra flokken, da de blev skruk og har hver deres aflukke.

Og så er der lige det med kønsbestemmelsen. Nogle siger at man kan se det på de daggamle?

Desuden har jeg i min voksne flok har jeg her til morgen opdaget blodmider. (hønemødre og kyllinger har det ikke) Jeg havde netop samlet rugeæg fra dem, som jeg skulle til at forære en ven med skrukhøne (og uden hane) - men nu er jeg forbeholden, for jeg ønsker ikke at sprede blodmiderne til hendes flok. Er der smittefare via. rugeæg?

Offline Gokkish

  • Bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Kyllinger og smittefare
« Svar #1 Dato: 15 Juli , 2019, 10:40 »
Og kan man spise æggene, når man har detekteret blodmider i flokken?
Hvordan behandler jeg nemmest og bedst problemet?

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kyllinger og smittefare
« Svar #2 Dato: 15 Juli , 2019, 15:29 »
Det kan gå begge veje, hvis du sætter de to skrukker sammen, men det er ret sandsynligt, at det går skidt. Høns er MEGET beskyttende i forhold til andre.
Blodmider skader ikke æggene. Men du skal gøre noget, for de dræber på sigt dine dyr.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk