Umiddelbart kan jeg ikke se nogen har beskrevet racen dværgkochin. Den race har levet her på matriklen de sidste 6 år og her lidt om, hvorfor de vinder alles hjerter.
Jeg har gennem mit hønseliv haft mange forskellige racer, store og små, men ingen race som dværgkochin har opfyldt de hønsebehov, jeg har. Jeg har dem i blå, sort og sort-hvidspættet. Dværgkochin har en stor ” nuttetfaktor”. Dens fjerrige runde buttede form kalder på følelser, som når man ser en hundehvalp eller en kattekilling…selv om det er en gammel høne. Racen er såkaldt urdværge, dvs. det er ikke en fordværgelse af den store kochin, men har hele vejen været sin egen. Kommer fra Kina til England i 1860. På engelsk kaldes den for Pekin bantam.
Dværgkochin er blandt de større dværgracer. Meget af det er dog fjer. Den har massiv fodbefjedring og meget dunrig i måsen. Dens runde facon sammenholdt med meget dun omkring kønsåbningen, kan give dårlig befrugtning af æggene, hvis man ikke hjælper dem lidt på vej ved at plukke dem lidt.
Fordele:
- God” stabil" æglægning fra marts-april og ca. 3-4 uger. Herefter lægger de sig til at ruge. Jeg har næsten altid en høne til rugeafvending hos duerne. Da de er så glade for at sikre næste generation, er det en god idé at have 6 -7 høner, så der hele tiden er nogle, der ruger, nogle er på afvending og nogle til at sikre æg på brødet. Æggene er cremefarvede. Når jeg bager, regner jeg med 2 kochinæg, når der i opskriften står 1 æg.
- Jeg ruger altid med høne, aldrig med maskine. Jeg har lavet det trick, at jeg har forskellige typer reder fordelt forskellige steder ude og inde. Derved kan den enkelte høne næsten altid være i fred for andre høner, der vil lægge æg i samme rede, og i rugetiden kan skrukken finde sin egen rede og selv klare at gå ud og æde samt forsørge sin nødtørft. Ruger upåklageligt og kan flyttes under rugningen ved behov for det. Trods alt bedst i mørke.
- Ødelægger ikke haven som store racer, når de lukkes ud af hønsegården. Fejer nærmest i bedene. Har dem lukket inde, mens det spirer og gror i urtehaven. Når de er inde i hønsegården accepterer de 100 % deres skæbne. Har før haft racer, der har jagtet frem og tilbage ved tråden for at finde et hul ud. Det får jeg stres af.
- Kan blive utroligt tamme, men kræver at man beskæftiger sig med dem. De er ikke født tamme.
- Jeg har en følelse af, at hanerne galer knapt så meget, som så mange andre racer.
- Har man lyst til at avle efter standarden findes dværgkochin i mange farvevarianter, og der vil uden tvivl være en farve der passer til ens sokker og behov.
- Min hund elsker dem!
”Bag”dele:
- Der er ikke et gram fedt på dem, når de ligger i gryden. Det duer ikke at stege dem i ovnen. De bliver for tørre. Bedst til grydestegning.
- Befrugtningen kan svigte. Sørge for ung frisk hane.
- Kalkben skal man holde øje med. Dypper befjedrede ben i petroleum og vrider fjerene.
- Er ikke særligt gode til at æde gamle madrester. Foretrækker græs i haven.
Der findes en lille specialklub, den danske kochinklub, som har både den store kochin og den lille kochin under sine vinger.
http://www.kochinklub.dk/page4.phplink