Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fødevarestyrelsen har aflivet kyllinger ved drukning!  (Læst 9984 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Fødevarestyrelsen har aflivet kyllinger ved drukning!
Det er nu igen helt klart at for Fødevarestyrelsen betyder dyrevelfærd ikke noget i forhold til eksporten af hanekamme og kyllingefødder til Asien. De går endda så vidt at de har overtrådt deres egne regler og dyreværnsloven for ikke at risikere at skade de konventionelle kyllingeproducenter.

I november 2016 havde et rugeri ved Bække i Sønderjylland modtaget rugeæg fra en tysk besætning der fik H5N8 fugleinfluenza. Fuglene i den tyske besætning havde ikke adgang til det fri og havde aldrig haft det, så det er udelukket at det er kontakt med vilde fugle der er smittekilden her. Som i langt hovedparten af de øvrige udbrud af fugleinfluenza i Europa.

Fødevarestyrelsen besluttede at “Destruktionen af rugeæggene og nyklækkede kyllinger gennemføres af forebyggende grunde.” 213.450 daggamle kyllinger blev aflivet, 327.000 rugeæg blev destrueret, heraf 186.300 der var tæt på klækning. Ved at aflive kyllingerne uden at teste dem for fugleinfluenza, blev der jo ikke fundet H5N8 fugleinfluenza i dem og Danmark kunne derfor med garanti opretholde sin status som fugleinfluenzafri og ikke blive udsat for handelsrestriktioner fra Asien på dette grundlag.

En aktindsigt har afsløret at Fødevarestyrelsens håndtering af aflivningerne var direkte ulovlig og kan have betydet, at tusindvis af kyllinger har lidt en unødvendig lang og smertefuld død! Rent ud sagt så “druknede de i underliggende flydende æggemasse”, som Fødevarestyrelsen selv skriver.


Det er i dyreværnsloven klart ulovligt at aflive dyr ved drukning!

Derudover så er det ifølge en vejledning til aflivningsforordningen, som er udarbejdet af Fødevarestyrelsen selv, også klart, at “(u)dstyr til bedøvelse ved hjælp af gas skal være udstyret, så det konstant kan måle, vise og registrere gaskoncentrationen og eksponeringstiden og give en advarsel, der tydeligt kan ses og høres, hvis gaskoncentrationen falder til under det krævede niveau”. Uden en måler på gascontaineren er det umuligt at sikre sig, at dyrene ikke lider unødigt i forbindelse med aflivningen, som det også var tilfældet hos Aviagen i Bække.

Det er mere end på høje tid at Fødevarestyrelsen og Esben Lunde Larsen begynder at tage hensyn til andre end de konventionelle kyllingeproducenters eksport af hanekamme og kyllingefødder til Asien! Både hobbyavlere, folk med høns i haven og økologer med (normalt) fritgående høns lider på dyrevelfærden under dette hensyn som er ren symbolpolitik uden virkning.

Det er simpelthen rystende at Danmark stædigt holder fast i at danske høns stadig skal være under tag! Vi ser i landene rundt omkring os, at myndighederne er begyndt at lukke fjerkræ ud igen

Nu har både Slesvig-Holsten, lige syd for den dansk-tyske grænse, og Sverige, lige øst for Danmark, afskaffet den generelle indespærring af fjerkræ. Men Danmark holder stadig fast i den urimelige og unyttige indespærring af høns, som kun er for at tilgodese eksporten til Asien.

Både ved drukningen af kyllinger i Bække og ved fortsat at holde fast i at danske høns skal være indespærret, så viser Fødevarestyrelsen I HANDLING at de er helt ligeglade med dyrevelfærd og kun tager hensyn til eksporten til Asien. Nu må ansvarlige politikere træde til og sørge for at dyrevelfærd ikke er bare er fine ord og mærker. Gør som Sverige og Tyskland. Tag hensyn til dyrevelfærd og sæt hønsene fri. NU!

Vedlagte skrivelse er sendt Til Miljø- og Fødevareminister Esben Lunde Larsen
Til dyrevelfærdsordførerne
Carsten Bach (LA) carsten.bach@ft.dk
Erling Bonnesen (V) verbo@ft.dk
Karina Due (DF) karina.due@ft.dk
Maria Reumert Gjerding (EL) maria.gjerding@ft.dk
Simon Kollerup (S) simon.kollerup@ft.dk
Christian Poll (ALT) christian.poll@ft.dk
Sanne Bjørn (RV) sanne.bjorn@ft.dk
Trine Torp (SF) trine.torp@ft.dk
Orla Østerby (KF) Orla.Osterby@ft.dk






« Senest Redigeret: 02 April , 2017, 16:44 Fra Finn Jensen »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lilli

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Fødevarestyrelsen har aflivet kyllinger ved drukning!
« Svar #1 Dato: 02 April , 2017, 18:23 »
Jeg er uden ord og totalt rystet, håber at politikeren vågner.  >:(

Du gør et kæmpe arbejde Finn  /o håber det hjælper :)
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Fødevarestyrelsen har aflivet kyllinger ved drukning!
« Svar #2 Dato: 02 April , 2017, 22:15 »
For he..... da, hvad er det der foregår  /d, nu er nok nok. Hvordan skal man fremadrettet have respekt for hvad FVS siger /d.
Jeg er dybt rystet - min verden er fuldstændig faldet sammen. Jeg har altid haft stor respekt for, hvad det offentlige siger og altid forsøgt efter bedste evne at efterleve deres påbud og regler mm. Min inderste opfattelse af øvrighedens ret til at vejlede og beordre hvad der skal gøres i de enkelte tilfælde, har altid være, at sådan er det og det respektere jeg. Men nu - hvad skal jeg sige ? Hvordan skal jeg dog få styr på tingene igen, når jeg ikke kan stole på hvad feks FVS siger og gør. Det er virkelig forfærdeligt - jeg er måløs og modløs- Jeg .................. :'(

Tak Finn, hvad skulle vi dog gøre uden dig ?. Tak for at du ikke giver op overfor FVS. Jeg beundrer dit arrangement MEGET og har fud respekt for det du gør.
« Senest Redigeret: 02 April , 2017, 22:20 Fra Hans-Kurt »

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Fødevarestyrelsen har aflivet kyllinger ved drukning!
« Svar #3 Dato: 03 April , 2017, 06:30 »
Jeg har det på samme måde, Hans-Kurt. Vi må og skal kunne stole på hvad offentlige myndigheder siger, ellers falder vores samfund jo fra hinanden. Det skal vi tilbage til, men det kræver vist en gennemgribende holdningsændring hos diverse styrelser og at de ser lidt længere end de gør i dag.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Fødevarestyrelsen har aflivet kyllinger ved drukning!
« Svar #4 Dato: 03 April , 2017, 19:10 »
Jeg er grædefærdig.
Og så var dyrlægen fra Fødevarerstyrelsen endda så arrogant at fortælle mig, at det var op til mig at sørge for, at jeg levede op til dyreværnsloven i den tid, hvor der er staldpligt.
Det gør jeg selvfølgelig,  men det betyder ikke, at mine høns har det liv, jeg ønsker, de skal have.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Fødevarestyrelsen har aflivet kyllinger ved drukning!
« Svar #5 Dato: 04 April , 2017, 10:20 »
Dén må da kunne sparke røv i de landsdækkende medier!

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Fødevarestyrelsen har aflivet kyllinger ved drukning!
« Svar #6 Dato: 04 April , 2017, 10:22 »
- Ja hvad skulle vi gøre uden dig Finn!

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi