Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvis man nu fortryder man har købt slagtekyllinger... Update #22  (Læst 17224 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
...fordi man ikke synes man kan forsvare at de vokser så hurtigt, som de nu engang gør, på trods af at de får gode betingelser...  :-\

Hvilken race er så efter din/jeres mening den ALLERbedste slagterace? Jeg har selv sussex eller plymouth rock (racehønen) i tankerne, men hvad mener I?

Her er slagtekylilngerne 29 dage gamle...
« Senest Redigeret: 15 Maj , 2010, 19:51 Fra Christina »

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Hvis man nu fortryder man har købt slagtekyllinger...
« Svar #1 Dato: 14 Maj , 2010, 10:36 »
Hold da helt op - de vokser jo fuldstændig sindsygt  /d De er præcis lige så gamle som mine blomsterkyllinger, som kun er på størrelse med forpjuskede solsorte.....

Jeg tror også at Sussex er et godt bud, men hvem ved om du har Maraner lige om lidt - rugemaskinen kom i morges  /o
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hvis man nu fortryder man har købt slagtekyllinger...
« Svar #2 Dato: 14 Maj , 2010, 10:40 »
Nææææææe, ser man det?! :o *p Hvor spændende!!!

Tænk hvor heldig man kan være indimellem!! Mikkeldrengen sagde tilfældigt at jeg kunne tage hans udstillings-maranæg med hjem i går, og Louise sagde ja til at ruge dem ud!! *p

Elsker jer dejlige mennesker herindefra! *b

frida

  • Gæst
Sv: Hvis man nu fortryder man har købt slagtekyllinger...
« Svar #3 Dato: 14 Maj , 2010, 10:44 »
Faverolles er mit bud på slagtedyr *p *p *p
Skønne rolige og tillidsfulde dyr. Vokser ikke så hurtigt, og er bare min yndlingsrace /o

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Hvis man nu fortryder man har købt slagtekyllinger...
« Svar #4 Dato: 14 Maj , 2010, 10:47 »
Jeg kan godt fortælle dig at Maraner er de mest skønne slagte dyr.
Så det er også oplagt at få spist de eksemplarer der ikke skal indgå i avlen.
Specielt når en race som marnerne bliver så populær som det er tilfældet pt. er det godt at ikke alle individer bare bliver solgt, men at men er lidt kritisk for hvad man avler videre på.
Uha, med frygt for at få nogle på nakken, men vi ser jo at dyrene er meget smukke når de er race typiske.

Held og lykke med udrugningen til jer begge 2.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvis man nu fortryder man har købt slagtekyllinger...
« Svar #5 Dato: 14 Maj , 2010, 10:50 »
29 dage så er de snart ved slagtealderen hvis de havde været i industrien, de stakler.

@ Christina
Jeg forstår dig godt, jeg er heller ikke pjattet med alle disse hybrid høns. Og vil aldrig anbefale nogen af dem for det støtter bare industrien og de er heller ikke beregnet til at avle videre med - så hellere støtte alle de avlere af forskellige racehøns som er rundt omkring i landet og som prøver at holde racerne i live, så mangfoldigheden bevares og kan ses rundt omkring på udstillinger, og p.r dage.

Faktisk synes jeg ikke (nu bliver jeg nok lynchet) at hybrider burde kunne sælges til private.
  
Der findes så mange forskellige racehøns og farver, og alle racer kan blive tamme, og kælne, bare se på billederne fra Gavnø........
Alle racer lægger også æg (dog i større eller mindre grad) og alle racer kan ligeledes også spises.

Nogle racer er avlet til at lægge æg og blev brugt i industrien i gamle dage eks. er Italieneren hvide og brune, Rhode Island Red (R.I.R) og Australorps.

Til slagtning var det Plymouth Rock, Amrock, Sussex og Wyandot.

Men mon New Hampshire, Faverolles, Maran, og mange andre også kan klare den normale families behov for æg og kød.
 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hvis man nu fortryder man har købt slagtekyllinger...
« Svar #6 Dato: 14 Maj , 2010, 11:03 »
Tusind tak for gode svar, jeg hører meget gerne fra flere /o

Jeg har jo så forhåbentlig maraner på vej, og samtidig også de første 4 wyandotter på vej. Troede faktisk ikke at wyandotter var gode slagtedyr? Nogen der kan beskrive sådan nogenlunde hvor meget kød der er på maraner og wyandotter i forhold til f.eks. sussex og plymouth rock (race)?

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hvis man nu fortryder man har købt slagtekyllinger...
« Svar #7 Dato: 14 Maj , 2010, 11:07 »
Jeg er nu enig med dig Lene. Jeg fatter ikke folk gider have hybrider. Der er jo fremavlet fremragende slagtehøns, primært de franske racer,  og udmærkede æglægger, især middelhavsracerne. Og så kan man avle videre på dem. Det kan da godt være man ikke får så kolosale slagtehøns fra racekyllinger, og at man skal have en høne eller to mere til æglægning, men til gengæld er afkommet salgbare, smukke og kan bruges til mere end lige den ene ting de er avlet til. Jeg ved godt at der er mange der er glade for deres hybrider, men jeg synes nu der er så mange smukke racehøns at vælge imellem at man godt kan undvære hybriderne i private haver.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

karina dj

  • Gæst
Sv: Hvis man nu fortryder man har købt slagtekyllinger...
« Svar #8 Dato: 14 Maj , 2010, 11:17 »
Jeg har min mor på besøg, og vi spiste en australorphøne den anden dag. Hun var altså mætig imponeret over hønen/kyllingens størrelse. Slagtet 5-6 mdr gammel og 1650g...men hun er jo osse vant til de almindelige i køledisken  :D Men det er altså en høne der jo ellers som Lene skriver er avlet til æg  ;) men det er altså de største slagtehøns vi har her på matriklen.

Jeg har set tværstribet plymouthrock herovre og har selv lidt æg fra dem under en høne, men jeg er ikke imponeret over deres størrelse i levende live i hvert fald  ???

Vi har osse lidt wyandotter, og de ligner de kunne ha' samme størrelse som australorpen... det snyder lidt da de er temmelig "puffff" i deres fjerdragt  ;)

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Hvis man nu fortryder man har købt slagtekyllinger...
« Svar #9 Dato: 14 Maj , 2010, 11:40 »
Hvis man vil have sussex som slagtedyr tror jeg man skal gå efter de lyse. De lyse sussex kyllinger jeg har gående er i hvert fald dejligt hurtigt voksende. PT. bliver de endda bare fodret på korn og æglægningsfoder efter de blev for gamle til startfoder
Nu tilbage som Johanne Schiødt

thorleif

  • Gæst
Sv: Hvis man nu fortryder man har købt slagtekyllinger...
« Svar #10 Dato: 14 Maj , 2010, 11:53 »
New Hampshire er en race der er avlet hovedsaglig paa RIR (Rhode Island Red), og er en fortraeffelig "kombinasjonsfugl", baade til koed og aeg. De er ogsaa MEGET smukke, og MEGET venlige. De boer nog slagtes paa ca. 5 mnd, ellers kan koedet bli en smule seigt. Hvis du krydser en NH hane med en stribet Plymuth Rock hoene, faar du afkom som kan koensbestemmes med en gang. Hvis hoenen kommer ifra en god aeg-leggende familje, vil afkommerne blive MEGET gode aeg-leggere.
Da dette er en 1-gangs krydsning er de ikke rigtige hybrider, men afkom af denne krydsning er MEGET velegnede til fridgaaing, og bliver MEGET sunde, og sterke. Jeg haver selv giordt denne krydsning med STOR success. Hvis naeste generations hoener saa krydses tilbage til RIR eller NH haner, faar du afkom med de samme egenskaber. Naar du bor paa landet med plads, boer du drive med lidt systematisk opdraet, hvis du skal bruke alle kyllingene selv. Hvis du derimod tenker paa at selge noget opdraet, skal du bestemt holde dig til rene racer, da krydsniger kan vaere flotte til eget brug, samt systematisk oppdraet, men de haver lav salgsverdi.
Og der findes folk der tror at en kylling er en kylling?, men nej....  Det er avancered videnskab.
Og utrolig sjov!

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Hvis man nu fortryder man har købt slagtekyllinger...
« Svar #11 Dato: 14 Maj , 2010, 13:30 »
Hej Christina
Jeg har fået maraner af samme grund som dig (og også pga. de smukke æg). Ligenu har jeg fire 10 uger gamle kyllinger samt 3, der er en uge gamle. Jeg er super glad for dit indlæg, for jeg havde faktisk overvejet at få slagtekyllinger som dine til næste år. Men nu kan jeg høre at jeg hellere skal bruge krudt på at udruge en masse æg fra de nye stammer jeg får ud af mine kyllinger.

Jeg har også udruget 8 faverolleskyllinger og der er 20 æg mere i maskinen (vi skal dele resultatet med nogle venner, trods alt ;)) og til at begynde med havde jeg faktisk forstillet mig at jeg skulle vælge mellem maran og faverolles, men jeg vil prøve at se om jeg kan beholde begge racer når de er prøvesmagt :D

Til næste år kan du forhåbentlig købe faverollesæg af mig hvis du er interesseret og så kan det være vi skal bytte lidt maran ;D

Jeg håber alligevel kyllingerne kommer til at smage godt, på trods af den lidt dårlige oplevelse!
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: Hvis man nu fortryder man har købt slagtekyllinger...
« Svar #12 Dato: 14 Maj , 2010, 14:35 »
Jeg kan klart anbefale stor lys sussex. De er rolige og lette at gøre tamme, lægger godt med æg, og en unghane på 5 måneder har en slagte vægt på lidt over 2 kg !

Maran som slagte dyr har jeg stadig til gode, så der kan jeg ikke give svar endnu.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Hvis man nu fortryder man har købt slagtekyllinger...
« Svar #13 Dato: 14 Maj , 2010, 18:21 »
Ja jeg vil jo gerne slå et slag for raceudgaven af Plymouth Rock. Jeg synes de er de mest fanstastiske høns - og som sidegevinst superflotte og imponerende store at se på.

Jeg har desværre ikke så mange slagteresultater at dele med dig, da jeg kun har slagtet én gang og det var et par lidt for små høns og en halv-skidt unghane, der ikke gik så godt (pga. en lidt for stram ring om benet - slemme mig. Det gør jeg ALDRIG mere!) og derfor heller ikke spiste nok. Men dem jeg har gående nu ser store ud i hvert fald - og jeg må sige at de smager himmelsk! og er "beregnet" til slagt...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Hvis man nu fortryder man har købt slagtekyllinger...
« Svar #14 Dato: 14 Maj , 2010, 22:40 »
Hej christina,

supergodt indlæg, dejligt at din flok har det godt og giver stof til eftertanke - for os alle.

Der hvor vi kiggede på høns, fordi vi havde tænkt at starte med lys sussex, endte vi jo et helt andet sted. Men Lys Sussex er en god og kødfuld race med lyst, rimelig finttrevlet kød. Det er vigtigt for os, fordi min mand ikke er stor fan af kød, der hælder mod vildt i farve og smag. Jeg mener faktisk, at Barnevelderen var nogenlunde det samme, men det er jeg ikke helt sikker på.

Vi endte med Rheinlænderen, som er lidt mindre, men til gengæld er den kødfuld med lyst finttrevlet virkelig lækkert kød. Hønen ligner, at den har slugt en skotøjsæske - den er sådan aflang-firkantet i kroppen, og har derfor meget store og lange bryster (ja ja, jeg ved godt hvordan det lyder). Anyway, den er god æglægger, men også rigtig god i gryden. Ikke afprøvet herhjemme endnu, meeen det virker nu ikke som om vi har fået bundet en historie på ærmet :)

Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.