Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skruk - hvad nu?  (Læst 29917 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Skruk - hvad nu?
« Svar #30 Dato: 27 Februar , 2008, 22:07 »
Hej, vi er også nybegynder med en skruk. Vores hønsehus er 15 m2 og hønen har lagt sig på hønsenes eneste æglægningsplads. Når I taler om at lave et sted, hvor skrukken kan ligge i fred på en nyetableret, vi laver en, redeplads, hvad mener I så med, at man kan lave et sted, hvor den er i fred. Kan vi lave en redeplads på evt. 2 m2, hvor vi så sætter et hønsehegn rundt om, så ingen høns kan komme ind og hun ikke kan komme ud? Eller hvordan?
Ja, det kunne være en måde at gøre det på. Men det skal selfølgelig laves så hønen ikke bare flyver over. Som tidligere nævnt så er det ikke altid lige let hvis hønen kan se den gamle rede. Så kæmper de nogen gange en brav kamp for at komme tilbage hvor de plejer at ligge.

Hvad bruger I andre som redeplads? Vores lægger æg oppe på en halmballe og det er også der hun har lagt sig.
Når hun skal ruge, skal der så bruges æg der er lagt samme dag eller kan vi samle ind over 2 dage? Er 8 æg passende?
Hvad nu, hvis der om en uge kommer endnu en høne i skruk? Skal hun også have sin egen redeplads? Så kan vi jo hurtig få brugt alle m2.
MVH
Nørgaard

Det er vist meget forskelligt hvad folk bruger som redekasse, jeg selv bruger nogen jeg selv har fremstillet i vandfast støbeplade-/finér.
Men et forslag kunne være at du fik fat i et overdækket katte toilet, eller en klodse kasse og satte den op hvor hønen ligger nu. Putter halm eller andet rede materiale i og et par æg. Hvis hun så ligger sig til rette i enten katte toillet eller kasse så kan du flytte denne til den nye "indhegning".

Du kan samle æg ind over ca. 12 dage ifølge "bøger og eksperter" men flere samler ind over længere tid og oplever ingen problemer. Som hovedregel siger man at hønen kan ligge på 10, af sin egen størrelse, æg. Jeg selv har dog oplevet flere gange at de ikke kan holde 10 æg varme samtidig. Så 8 passer fint. Det skal dog lige siges at nogen høns ruger 15 æg ud med succes.

Hvis du igen om en uge får en skruk så er det ikke et must at skille hønen fra de andre. Det er bare oftere at det går godt på denne måde.
Hvis du lader en høne ruge "i flokken" så skal du mærke de æg du ligger under hende. På denne måde kan du hver dag fjerne de æg de andre høner ligger.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Skruk - hvad nu?
« Svar #31 Dato: 27 Februar , 2008, 22:20 »
Så skete det også for os! Vores første skruk høne! Men den kan ikke ligge på mere end et par æg? Jeg har først lige opdaget det, så jeg har ikke haft hønen af og se hvor mange æg der er. Hmm det er lidt bekymerne at læse Jeres indlæg for mit hønsehus er ikke særlig stort og der er ikke plads til at lave et aflukke inde i hønsehuset. Måske kan der en ombygning til hmm Nå men vi har redekasser i ca. 80cm højde og så har vi nogle stykker ved gulvet, men hun har lagt sig på øverste etage. Derfra kan en kylling ikke gøre sig håb om overlevelse eller hvad? 80 cm det er trods alt et stykke vej, men det vejer selvfølgelig heller ikke ret meget, det er jo nærmest som en fjer der daler ned.... :)
Jeg sider og tænker at jeg skal prøve at flytte den til en af de nederste reder, men spørgsmålet er om hun vil det. Det der med at finde ud af om æget er befrugtet hvornår gør man det? Opbevaring af æg der skal bruges til skruk hønen hvordan opbavare man dem? ved hvilken tempratur og hvor længe kan de gemmes?

Mvh Frank

Hvad mener du med at den ikke kan ligge på mere end et par æg?

En kylling kan godt klare at falde 80 cm. hvis bare der er godt med halm på gulvet. Det største problem ville nok være at de ville falde ned uafhængeligt af hinanden og måske med mange timers mellemrum og nogen ville evt. dø af kulde.
Hvis hun ligger sig på den rede hver gang så er det sådan set fint nok, problemet kan bare være at en anden høne ligger sig der når skrukken er ude at strække ben og få noget mad og drikke.
Evt. kunne du jo sætte noget hønsenet for reden den dag kyllingerne klækker.

Ang. opbevaring af æg så siger forskrifterne at de skal opbevares ved 15-18 grader. og skal vendes 2 gange om dagen.
Jeg har dog før ruget kyllinger ud af æg der har været en lille uge i køleskab og uden at blive vendt. Så det er ikke altid at teori og praksis hænger sammen. Der var også engang en diskussion på det gamle forum med en ganske godt argument, noget i stil med: hønen kommer jo heller ikke og vender sine æg 2 gange om dagen
Igen siger "man" at de ikke skal være ældre end 12 dage. Men også her har folk gjort sig andre erfaringer i form af vellykket udrugning af æg der var ældre.
Når det så er sagt så er det vel godt nok at have noget at tage udgangspunkt i. Så kan man jo altid gøre sig sine egne erfaringer.

Danny
Himlen bør altid være blå!

kim nielsen

  • Gæst
Sv: Skruk - hvad nu?
« Svar #32 Dato: 28 Februar , 2008, 03:00 »
Hvad med at bruge højden i jeres hønsehuse. Jeg har bygget mine rugebure op på hyller, og dermed udnyttet pladsen optimalt.Buret er ca 100x75

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Skruk - hvad nu?
« Svar #33 Dato: 28 Februar , 2008, 08:02 »


Jeg har små rum over mine, der kan bruges som hanebokse, 1,1 rum eller til start af kyllinger.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Skruk - hvad nu?
« Svar #34 Dato: 28 Februar , 2008, 08:06 »
Kanont med jeres svar, løste lige et problem for mig...

Det er da klart at man kan udnytte denne plads sådan.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Aalestrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
    • Aalestrup´s hjemmeside
Sv: Skruk - hvad nu?
« Svar #35 Dato: 28 Februar , 2008, 14:21 »

Hvad mener du med at den ikke kan ligge på mere end et par æg?

Danny


Jo ser du vi har kun 5 høner og vi får lige i øjeblikket imellem 2 og 3 æg pr dag nogle gange flere men max 5 :)
Da vi fjerner æg hver dag, så kan antallet af æg ikke være særlig stort og min vudering var at der max var to æg, men nu har hun flyttet sig og der var ikke nogle æg i den rede kasse. Så en gang søndag kan det blive alvor for først da har vi samlet æg nok. JEg vil prøve at flytte hende ned på gulvet hvor jeg så vil lave en lille hjørne hvor hun kan ligge uforstyret sådan da :) SÅ hvis det bliver til noget, så kommer de kyllinger ikke til at hoppe så meget som 1 cm. :)
Jeg har lige hentet 2 æg fra i dag og dem vil jeg straks hente ind i varmen, vi har rum som ikke bliver mere end de 15-20grader, så er der håb dem vi har i køleskabet er nok for kold da vores køleskab står til 4-5grader.

Vi er meget spændte på hvordan det skal gå, det er en af vores New Hampshire som er blevet skruk?  ;)

Mvh Frank
Orpington: 1 Legber kok, 1 Legber høne, 1, grå, 1 sort og 2 røde høner samt 1 New Hampshire høner + 10 kyllinger.
************************ www.FDAA.DK**********************

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Skruk - hvad nu?
« Svar #36 Dato: 28 Februar , 2008, 21:51 »
Aalestrup: Giv gerne svar tilbage om hvordan det går. For at være lidt pesimistisk så tror jeg at hønen vil fortsætte med at hoppe op hvor hun plejer at ligge. Hvis jeg har forstået det rigtigt. Altså at hun stadig har adgang til de andre redekasser.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Skruk - hvad nu?
« Svar #37 Dato: 28 Februar , 2008, 21:53 »
Til Kim og Helen:

Jeg har også lavet et bur på samme måde som i viser. Desværre glemmer dyrene bare hinanden når hønen først har ligget "deroppe" og ruget 3-4 uger og så et par uger med sine kyllinger. Men ja, man udnytter pladsen optimalt.

Danny
Himlen bør altid være blå!

kim nielsen

  • Gæst
Sv: Skruk - hvad nu?
« Svar #38 Dato: 29 Februar , 2008, 11:41 »
Citér
Desværre glemmer dyrene bare hinanden når hønen først har ligget "deroppe" og ruget 3-4 uger og så et par uger med sine kyllinger.
Jeg bruger det kun mens hun ruger., og det er kun for at give hende ro. Så snart kyllingerne er der, kommer de ud i min aflukket hønsegård i hønsegårde. Et lille område med eget hus og udegård, men inden i selve hønsegården, så kun net adskiller dem fra alle de andre beboer.
Denne gang boede mor og børn dog lidt længere end normalt, i det "lille" rugebur, men detvar fordi de kom så tidligt, og jeg var bange for at det var for koldt for de små, hvis de kom ud for hurtigt.

Offline Ole Nørgaard

  • Bruger
  • Indlæg: 116
    • Strynø Hereford Kød
Sv: Skruk - hvad nu?
« Svar #39 Dato: 01 Marts , 2008, 13:33 »
Hej, tak for svar Danny. Vores skruk vil ikke flyttes. Den hopper tilbage, hvor den blev flyttet fra >:( Nu prøver vi at flytte stedet, halmballerne, for at se om skrukken flytter med. Håber det lykkes, for hun er godt nok sur på de andre høns, som jo er vant til at lægge æg, hvor hun ligger.
Med venlig hilsen
Nørgaard

PT. 24 rugeæg - 8 creamlegbar, 6 blanding af creallegbar og maran, 6 bielefelder og 4 af maran..

Vi har økologisk Hereford kvæg som vi sælger som levende dyr og som slagt. Vi har 3 islandske heste samt 5 gamle pensionerede får samt 1 stk. Lagotto hanhund med navnet Luca..

Hanne

  • Gæst
Sv: Skruk - hvad nu?
« Svar #40 Dato: 01 Marts , 2008, 14:06 »
Kan du ikke smække en cirkel kyllingenet op omkring hende, og sætte vand og foder der ind?

Offline Signalhorn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
    • Fra burhøne til urhøne
Sv: Skruk - hvad nu?
« Svar #41 Dato: 01 Marts , 2008, 23:19 »
G'aften!

Endnu et par spørgsmål:

Jeg har lige flyttet skrukken til den indretning, jeg har hængt op på væggen. Damen opførte sig ualmindelig pænt. Jeg satte hende ved siden af reden, mens jeg lyste æggene. Efterhånden som jeg lagde æggene op i den nye rede, blev hun mere og mere optaget af det, og til sidst lagde hun sig op på æggene og arrangerede dem, som de skulle ligge. Da hun syntes tilfreds og faldt til ro, slukkede jeg lyset. Det er 2½ timer siden, og jeg har lige været ude og se, om alt var i orden. Det var det ikke. 4 æg (ud af 9) var trillet ud og lå foran skrukken (kolde). Jeg var egentlig klar til at smide dem ud, men kom så til at tænke over, at skrukken jo forlader æggene hver dag, uanset hvor koldt det er. Er der nogen, der ved, hvor meget de egentlig kan holde til? Jeg lagde dem tilbage i under hønen.

Johan
Johan Gadegaard

Hanne

  • Gæst
Sv: Skruk - hvad nu?
« Svar #42 Dato: 02 Marts , 2008, 07:58 »
Det tror jeg ikke betyder noget Johan, det er der flere der har prøvet, jeg mener det var en af Tommys der var væk en hel formiddag.

Offline Signalhorn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
    • Fra burhøne til urhøne
Sv: Skruk - hvad nu?
« Svar #43 Dato: 02 Marts , 2008, 09:53 »
- lyder godt :) Det var selvfølgelig nogle af de æg, der så bedst ud ved gennemlysning med tydelig luftblære og omrids af "noget"
Johan Gadegaard

Helledet

  • Gæst
Sv: Skruk - hvad nu?
« Svar #44 Dato: 25 April , 2008, 11:42 »
Hejsa!

Jeg er i vildrede!

Jeg opdagede for 5 dage siden at den ene af min dværg wyandotter var væk....fandt hende i et lille andehus jeg har i haven....Og der har hun lagt lige siden....Jeg forstår bare ikke hvorfor hun ikke kommer ud? Jeg synes jo at hun skulle trænge til vand og foder?Om aftenen har jeg sat et lille hegn udenom andehuset, da jeg er bange for at ræven skal tage hende! Men hvad gør jeg......skal  jeg bare overlade resten til hende eller? huset er meget lille.....så jeg kan ikke rigtigt få fat i hende....for måske at flytte hende! Håber der er nogen som kan hjælpe mig!

Hilsen Helle