Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skruk - hvad nu?  (Læst 29916 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Signalhorn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
    • Fra burhøne til urhøne
Skruk - hvad nu?
« Dato: 24 Februar , 2008, 00:55 »
Så skete det - en af madammerne har lagt sig. Normalt går 1 hane og 6 høns og raserer min have, men i dag manglede der én. Da jeg var ude og gøre rent og skifte strøelse, fandt jeg forklaringen. I et af de 4 rum i redekassen lå en høne og var meget lidt indstillet på at vise mig, hvad hun lå på. Og nu er jeg lidt i tvivl om, hvordan jeg forholder mig. Jeg går ud fra, at skrukken har en del mere forstand på tingene end mig, så jeg har egentlig tænkt mig at gøre så lidt som muligt. Men jeg går ikke ud fra, at man bare kan lade hende finde ud af tingene selv - sammen med resten af flokken, naboens katte osv., når/hvis der kommer kyllinger ud af det. Hvordan griber I det an? Det skal siges, at hønsehuset er uopvarmet, og de har ca. 10 kvm.

Johan
Johan Gadegaard

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Skruk - hvad nu?
« Svar #1 Dato: 24 Februar , 2008, 01:07 »
Hej Johan.

Det er ikke noget problem ang. varme. Hønen skal nok holde eventuelle kyllinger varme.
Dit største problem bliver at hun ligger i en af dine 4 redekasser. For det første vil de andre høner ligge æg i samme rede og æggene vil blive udviklet forskelligt. Evt. kan der også komme så mange æg at hun ikke kan holde dem varme og alle kyllinger dør inden klækning.
Så er der selfølgelig den mulighed at mærke de æg hun skal ruge på men det er stadig et problem at hun fortsat er sammen med de andre.
Høns er (som du sikkert ved) ikke verdens klogeste dyr. Hvis eks. din skruk høne er ude og strække vingerne og få sig lidt mad og noget vand og reden er optaget af en af de andre madammer så kan skrukken godt finde på bare at ligge sig på en anden rede. Det resultere selfølgelig i at de æg hun hidtil har ruget på, går til.
Så det bedste du kan gøre er at isolere hende fra de andre og helt optimalt er det hvis hun stadig kan se og har kontakt med de andre i flokken.
Jeg ville sørge for at de i minimum de første par uger var beskyttet mod katte og evt. de andre høner.
Nogen skrukker forsvare sine kære små med næb og klø'er men jeg ville ikke løbe an på det. De bliver hurtigt spredt ud sådan nogen små banditter (kyllingerne) og kan blive snuppet af katten.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Signalhorn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
    • Fra burhøne til urhøne
Sv: Skruk - hvad nu?
« Svar #2 Dato: 24 Februar , 2008, 01:21 »
Hej Danny

Det lyder, som om jeg må i gang med en form for adskillelse. Hvad er dine erfaringer med at flytte reden? Evt. bare lægge hende på andre æg i en klodskasse med halm? Evt. en tørv i bunden? Bliver det accepteret?

Johan
Johan Gadegaard

kim nielsen

  • Gæst
Sv: Skruk - hvad nu?
« Svar #3 Dato: 24 Februar , 2008, 03:04 »
Du kan sagtens flytte hende. Da min blev skruk, i December, var jeg også totalt uforberedt. Så hun lå et par dage, sammen med de øvrige høns, mens jeg fik bygget et seperat bur til hende. Da det var færdigt, flyttede jeg først hende, under stor protest, men lige så snart jeg lagde hendes varme æg under hende, lagde hun sig tilfreds til rette, og så ud som om intet var sket. Jeg fik godt nok kun tre kyllinger ud af de 6 æg, og grunden til det, er sikkert nok som Danny er inde på, at de øvrige høns som hun delte reden med de første par dage, fik lavet lidt ged i det. Så enten få hende separeret fra de øvrige høns, hurtigst muligt, og sats på det bedste fra de æg hun ligger på nu. Eller flyt hende og giv hende nye æg at ruge på.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Skruk - hvad nu?
« Svar #4 Dato: 24 Februar , 2008, 10:47 »
Det er absolut ikke altid lige nemt at flytte en skruk høne. Og sommetider endnu mere besværligt hvis hun kan se den rede hun plejede at ligge i.
Jeg siger ikke at det er den eneste rigtige måde men jeg ville gøre følgende:
Som du selv er inde på så lave noget som afskærmede hende fra de andre høns og derved også de andre reder.
Inden du så flytter hende ligger du 5-8 æg i reden, evt. kunstige. Og flyt hende gerne om aftenen. Nogen gør det efter det er blevet mørkt. Jeg gør det dog mens det stadig er lyst da jeg så kan sove roligt når jeg ser at hun selv har lagt sig på reden.
Når hun så har ligget 2-3 dage fast ville jeg give hende de rigtige æg og det antal man nu synes passer. Hun kan også blive liggende på de æg du lagde i den nye rede. Det kræver dog at hun har ligget rimelig fast på dem siden du flyttede hende.
Grunden til dette er at de sommetider kan være noget forvirret over flytningen og måske ligge på æggene nogen timer for senere at løbe forvildet rundt og så ligge lidt på æggene igen osv.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Skruk - hvad nu?
« Svar #5 Dato: 24 Februar , 2008, 11:18 »
Sidste år mislykkedes det for mig de gange jeg prøvede flytning af skrukhøne. og de få kyllinger jeg fik blev udruget på maskine, med dårligt resultat. Derfor har jeg i år ladet min skrukhøne ligge på reden hun selv har valgt og så sat net op for, som jeg så åbner 1-2 gange dagligt, så hun kan komme ud og luftes, spise osv. De andre høns kan så heller ikke forstyrre hendes rugning. Indtil nu (8 dage) er det gået fint.
 :)
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Skruk - hvad nu?
« Svar #6 Dato: 24 Februar , 2008, 13:19 »
Jeg er så en af dem der lader skrukken være i flokken. Lige nu har jeg en sussex liggende på 15 æg. Æggene er mærket og hver morgen tager jeg hønen af reden og hun drøner straks afsted for at passe sine pligter; mad, drikke, støvbad og klat.
Inden jeg når at blive færdig med det jeg skal kommer hun tilbage til reden,

Jeg har i mellem tiden talt æg op. Fjernet evt. andre æg fra reden. (på 10 dage har der kun 1 dag været et for meget)

De andre høns bruger en anden rede, der er ikke plads til flere høns i samme rede på en gang (kun da jeg havde silker)

Der er ruget mange kyllinger ud hos mig på denne måde. Dog er jeg i tvivl denne gang. Hanen er ung og uerfaren (de er kun 8 mdr.), så det bliver spændende når jeg lyser.

Tilføjet: Der er 13 befrugtede æg!
« Senest Redigeret: 24 Februar , 2008, 15:01 Fra Susanne »
Hilsen Susanne

Offline Signalhorn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
    • Fra burhøne til urhøne
Sv: Skruk - hvad nu?
« Svar #7 Dato: 24 Februar , 2008, 18:01 »
Masser af brugbare oplysninger - herligt :)

Jeg tror, jeg forsøger at bygge et bur og placerer det, så skrukken ikke fra reden kan se redekassen.

Mht. fugt - vil I anbefale at lægge en fugtig tørv i bunden under reden? Vi er jo i en ret fugtig periode...

Johan
Johan Gadegaard

Hanne

  • Gæst
Sv: Skruk - hvad nu?
« Svar #8 Dato: 24 Februar , 2008, 22:35 »
Hej Johan.

Du kan fint lægge en tørv/jord/sand i bunden af reden. Og så skal du være obs på at reden er i rimelig jordniveau - tror du spurgte til om du kan bruge en klodsekasse - det skal være sådan at kyllingerne let kan komme til og fra reden med deres mor, og der må kanten ikke være for høj.

Og gør som Danny - hold endelig øje med skrukken hvis du flytter hende med æg. Jeg har hørt om rigtig mange hvor hønen har lagt sig ved siden af reden i al forvirringen.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Skruk - hvad nu?
« Svar #9 Dato: 24 Februar , 2008, 22:43 »
Mht. fugt - vil I anbefale at lægge en fugtig tørv i bunden under reden? Vi er jo i en ret fugtig periode...

Johan

Jeg ved godt at der i nogen bøger står at man skal gøre dette men jeg har aldrig tilført fugtighed, på nogen måde, når det har været naturlig udrugning. Og mine høner har stort set altid fået fine resultater.

Susanne: Kan din skruk virkelig godt holde 15 æg (som er blevet til 13) varme? Jeg synes altid at der bliver problemer hvis mine høner ligger på mere end ca. 10 stykker.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Signalhorn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
    • Fra burhøne til urhøne
Sv: Skruk - hvad nu?
« Svar #10 Dato: 24 Februar , 2008, 23:23 »
Og så skal du være obs på at reden er i rimelig jordniveau

Hej Hanne, hvad er grunden til det? Min indre fotograf har ellers blandet sig i planerne - det vil være meget lettere at fotografere skruk og kyllinger, hvis det hele kan installeres på et bord. Jeg har en temmelig stor bordplade med masser af plads til rede, vand og foder.

Johan
Johan Gadegaard

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Skruk - hvad nu?
« Svar #11 Dato: 24 Februar , 2008, 23:28 »
Du risikerer at kyllingerne i løbet af få dage når mutter hopper ned, hopper med, og det kan da hurtigt blive enden på de små, og de har jo heller ikke mulighed for at komme tilbage på bordet igen,,,,,Fotografen må ned på gulvet  <Q
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Hanne

  • Gæst
Sv: Skruk - hvad nu?
« Svar #12 Dato: 24 Februar , 2008, 23:40 »
Eller også må der kyllingenet omkring ;)

Glæææder mig til billederne Johan!

Offline Signalhorn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
    • Fra burhøne til urhøne
Sv: Skruk - hvad nu?
« Svar #13 Dato: 25 Februar , 2008, 00:34 »
Du risikerer at kyllingerne i løbet af få dage når mutter hopper ned, hopper med, og det kan da hurtigt blive enden på de små, og de har jo heller ikke mulighed for at komme tilbage på bordet igen,,,,,Fotografen må ned på gulvet  <Q

Hej Ina, jeg har, som Hanne siger, tænkt mig at hegne dem ind bag kyllingenet. Håber bare ikke, at de andre bliver enige med sig selv om, at det er et meget bedre sted at sove, så de overskider det hele. Kan til stadighed undre mig over, hvor meget lort der kan komme ud af en høne i løbet af en nat. Af samme grund skal fotografen ikke ned og kravle på gulvet... ;)

Johan
Johan Gadegaard

Offline Signalhorn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
    • Fra burhøne til urhøne
Sv: Skruk - hvad nu?
« Svar #14 Dato: 25 Februar , 2008, 00:40 »
Eller også må der kyllingenet omkring ;)

Glæææder mig til billederne Johan!

Nu ved jeg jo ikke, om der overhovedet kommer noget ud af det, men hvis der gør, vil de blive fotograferet i meget lange baner.

Johan
Johan Gadegaard