Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hane i villahave  (Læst 19510 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bhsand

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Hane i villahave
« Dato: 24 Januar , 2012, 08:42 »
Hej,

Nu har jeg i ca. 6 mdr. haft 4 høns gående i vores villahave i en mindre landsby.

Det er rigtig hyggeligt og vi er meget glade for dem. Nu er vi nået dertil, at det også kunne være fantastisk, at få egne kyllinger. I starten snakkede vi om, at såfremt en af hønerne blev skruk kunne vi blot købe nogle befrugtede æg, men jeg er blevet mere lun på at få en hane. Men, men, men de larmer jo, og tidligt om morgenen. Hvad er Jeres erfaringer med at have haner i villakvaterer? kan det overhoved lade sig gøre? Og bliver I ikke selv irriteret over larmen?

Hilsen
Brian

Offline Peter Chr. Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 462
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
Sv: Hane i villahave
« Svar #1 Dato: 24 Januar , 2012, 08:51 »
Hej,

Nu har jeg i ca. 6 mdr. haft 4 høns gående i vores villahave i en mindre landsby.

Det er rigtig hyggeligt og vi er meget glade for dem. Nu er vi nået dertil, at det også kunne være fantastisk, at få egne kyllinger. I starten snakkede vi om, at såfremt en af hønerne blev skruk kunne vi blot købe nogle befrugtede æg, men jeg er blevet mere lun på at få en hane. Men, men, men de larmer jo, og tidligt om morgenen. Hvad er Jeres erfaringer med at have haner i villakvaterer? kan det overhoved lade sig gøre? Og bliver I ikke selv irriteret over larmen?

Hilsen
Brian

Vi bor i et villakvater (Vi bor faktisk 1 hus fra landzonen) og vi har en hane. Vi har isoleret huset med 75 mm isolering og sat nogle fibergibsplader op inde i huset. Det har gjordt at lyden dæmpes meget. Men vores nabo brokker sig stadig lidt. Men det er faktisk også nogle brokhoveder. Men vi overholder alle regler i regulativet (dog - antallet af høns har 4 for meget + kyllinger). Men det er jo hanen som er/var deres problem.

Så ja vis regulativet i jeres kommune siger ok til hane. Så kan man sagtens have en sådanne. Og nej i starten kunne jeg da godt høre den lidt og i løbet af dagen snakker den med en hane som bor ca. 1 km væk i landzonen og det er faktisk hyggeligt.

Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

frida

  • Gæst
Sv: Hane i villahave
« Svar #2 Dato: 24 Januar , 2012, 09:10 »
Jeg bor selv i byen, og har hane(r). Jeg tror, det har en del at sige, hvor tolerant en selv, og naboer er ;). Vores hønsehuse er isoleret, og det tager det meste af lyden.

Derudover er det individuelt hvor meget den enkelte hane galer. Vi har skilt os af med haner der er for aktive. Dem vi har nu ser vi som acceptable med lidt galen om morgenen og en en smule om eftermiddagen /o.
Jeg vil klart anbefale en hane, hvis I har muligheden. Det er sjovt og spændende at iagttage den naturlige adfærd, der vil være i en god og harminisk flok. Hanen vil oftest være en rigtig gentleman (mange mænd kan lære noget dér ;)).

Offline Søren Roager

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 340
Sv: Hane i villahave
« Svar #3 Dato: 24 Januar , 2012, 09:36 »
Hej

Jeg bor i et villakvarter med naboer til alle sider og har en hane  :)

Jeg har også isoleret hønsehuset, med 50 mm rockwool og plader udenpå. Jeg lukker først hønsene ud kl. ca. 7 i hverdagen og 8 i weekenden.

Derudover har jeg den erfaring at store høns er mindre skringre end dværghøns. Min barnevelder-hane galer ikke særlig meget.

Men det vigtigste er nok at man tager en snak med naboerne og forklarer dem hvad de kan forvente... Evt. også at der måske kan falde lidt æg af en gang i mellem for deres velvilje  :)

Og jeg kan også klart anbefale at få en hane... Det er mere end halvdelen af fornøjelsen og hønsene har det bedre med en "forsørger".
Med venlig hilsen

Søren

Brun sort dobbeltrandet Barneveldere i stor
Mørkebrune Barneveldere i dværg

www.barnevelder.dk
www.hadstenfjer.dk
www.racefjerkrae.dk

https://www.facebook.com/#!/groups/600818969971561/

Har du Barneveldere eller påtænker at blive Barnevelder-ejer?
Så skriv til Ingrid på ingridlarsen@mail.tele.dk og få et gratis prøvemedlemsskab i Barnevelder-klubben!

Offline Berit Linea

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 872
Sv: Hane i villahave
« Svar #4 Dato: 24 Januar , 2012, 10:51 »
Vi bor på landet, men ville bare fortælle at vores hane ikke galer [url]. Han snakker med hønsene men jeg har aldrig hørt ham sige et hanegal, skønt naboernes haner galer højt. Han er da godt nok også kun 9 mdr så om det kommer ved jeg da ikke  :P
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Hane i villahave
« Svar #5 Dato: 24 Januar , 2012, 10:59 »
hej
Jeg bor godt nok i landzone, men der er max 75 m til byzonen og har naboer næsten ligeså tæt på, som dem der bor i byzonen. Jeg har en hane og har gjort noget ud af at han ikke skal genere naboen (der har lidt 'sarte øre'  ;D). Min hane er inde til kl. 9 (automatisk lem der først åbner på dette tidspunkt) og hønsehuset er et murstenshus (dvs. en boks i en bygning af musten). Det har hulmur uden isolering, der er isolering i loftet og termoruder. Man kan stort set ikke høre ham gale, når han gør det inde i huset. Vi har snakket med naboen og fået at vide at det var OK de kunne hører hanen gale, når det først var efter kl. 9 (de har soveværelse ud mod hønsegården, så kan godt forstå dem). Desuden er min hane ret stille (gad vide om orperne er sådan for det er den anden jeg har der er en stille hane?). I byzonen bor der også haner i et par huse (100 m fra os). De bor i uisolerede huse og lukkes ud tidligt inden ejerne kører på arbejde. Der bor 3 haner (2 silke, 1 sussex) i to naboejendomme (et parcelhus og et enderækkehus, der er nabo til parcelhuset) og de galer rigtig meget (særligt de to små silker). Jeg ved at nogle af naboerne er ved at være lidt trætte af dem.
Så lydisoler hønsehuset og luk først hanen ud sent. Det er lidt lettere for ens omgivelser at tolere lidt larm når det ikke er kl. 06 hver morgen hele sommeren.
Forøvrigt lidt spøjst at min hane ikke engang svare de små galeapperater  8)
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Kicki

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 75
Sv: Hane i villahave
« Svar #6 Dato: 24 Januar , 2012, 14:03 »
Jeg har også en hane.... Han galer RIGTIG meget.  :( Jeg kan høre ham om morgenen når jeg står op, ca kl. 6, og selv om, at der er helt mørkt ude hos dem, så siger han godmorgen alligvel. Men, når min nabos hane galer, så galer min også... Og sådan kan de forsætte i laaang tid. Jeg bor op af en skov, hvor der jo er en del fasaner, og dem galer/taler han også med  ;) Så der kommer meget lyd ude fra ham i løbet af dagen  ::)

Jeg bor heldigvis i landzone, og har et par hundrede meter til naboen, så det gør ikke så meget.  ;D
Hilsen Kicki

0.2 New Hampshire 0.2 Bantamm 0.2 Skalborg 1.1 Faverolles
0.1 Bullmastiff 1.1 kaniner
1.3 skønne børn 1.0 dejlig mand

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Hane i villahave
« Svar #7 Dato: 24 Januar , 2012, 19:05 »
vi bor osse inde i byen, og indtil videre er der ikke nogen der siger noget til henry. Vi hører ham selv, men lægger ikke så meget mærke til det, medmindre vi går udenfor. Tror det har rigtig meget med naboerne og gøre, og selvfølgelig osse hvilket tidspunkt de galer på. Klokken 5 om sommeren er nok lige tidligt nok hvis de er ude der.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Tanja2000

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 32
Sv: Hane i villahave
« Svar #8 Dato: 24 Januar , 2012, 20:58 »
Vi bor også i et villakvarter, og vi havde for 6 mdr siden de samme overvejelser som jer.
Vi lavede en helt klar aftale med naboerne at hvis han larmede for meget, så måtte de sige til, så ville vi skille os af med ham. Tit er naboer lidt mere fleksible hvis man tager dem med på råd, og hvis de er lodret imod så slipper man jo for at anskaffe sig et dyr som man så skal af med igen (folk står jo ikke ligefrem i kø for at købe en hane).
Vi endte med anskaffe os en hane, men måtte af med ham igen da han gik på vores datter.
mvh

Tanja

Offline SanneL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Hane i villahave
« Svar #9 Dato: 24 Januar , 2012, 22:09 »
Vi fik dværg-kyllinger - og blandt dem to dejlige haner. Ku' ikke tage mig sammen til at få kappet hovedet af dem - de var så søde sammen, og specielt den ene var en rigtig kælehane med stor personlighed. Men ak, de galede og galede - indimellem også midt om natten. Skal lige sige at huset ikke er isoleret.
Det var faktisk generende for os selv også, da de startede meget tidligt. Naboerne var overbærende et langt stykke hen ad vejen, men til sidst begyndet de at grynte. Jeg ønsker ikke at rage uklar med naboerne, så hanerne måtte på skafottet. Men øv altså, det var surt.

Så baseret på min erfaring kræver en hane i et villakvarter at man har "hanegal-robuste" naboer, et godt isoleret hus, og at hanen ikke lukkes for tidligt ud.

Hilsen
Sanne


Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hane i villahave
« Svar #10 Dato: 24 Januar , 2012, 22:16 »
Så baseret på min erfaring kræver en hane i et villakvarter at man har "hanegal-robuste" naboer, et godt isoleret hus, og at hanen ikke lukkes for tidligt ud.




Enig! Jeg har et par halvvoksne haner, som galer om kamp.. Jeg er i samme situation i et villakvarter, hvor ejg overvejer at gemme den ene, da jeg bare er "head over heels", men huset er IKKE isoleret, og det skal jeg da love for, at jeg er nødt til at gøre nu..de starter deres galeri kl. 5.30, og det er meget øretæveindbydende  ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Viola

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 152
  • Høns & Whippet
Sv: Hane i villahave
« Svar #11 Dato: 24 Januar , 2012, 22:25 »
Hej,

Nu har jeg i ca. 6 mdr. haft 4 høns gående i vores villahave i en mindre landsby.

Det er rigtig hyggeligt og vi er meget glade for dem. Nu er vi nået dertil, at det også kunne være fantastisk, at få egne kyllinger. I starten snakkede vi om, at såfremt en af hønerne blev skruk kunne vi blot købe nogle befrugtede æg, men jeg er blevet mere lun på at få en hane. Men, men, men de larmer jo, og tidligt om morgenen. Hvad er Jeres erfaringer med at have haner i villakvaterer? kan det overhoved lade sig gøre? Og bliver I ikke selv irriteret over larmen?

Hej Brian
Vi har nu haft 1,7 Gl. Eng. Dværg Kamp høns siden sommeren 2010
Har også isoleret hønsehuset.
Vi har automatisk låge åbner på der åbner kl. 8,30
Vi forhørte os hos naboerne og sagde at hvis det blev for meget så måtte de komme og sige til så ville vi slagte ham.
Men der er faktisk flere af naboerne der syntes det er rigtig hyggeligt med lidt hane gal
Det skal så også lige siges at det er ikke hver dag han siger noget

Mvh Viola
  <O
Fritgående høns af blandede racer

Offline Ege

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 248
Sv: Hane i villahave
« Svar #12 Dato: 24 Januar , 2012, 22:34 »
Vi ville osse gerne have hane , men tør ikke pgra naboerne som bor tæt på
Har ikke lyst til at spørge om lov , for hvis det alligevel blir et problem skal vi halshugge en hane som vi måske er blevet glad for

Berit Linea
Er spændt på om jeres hane kommer til at gale  ellers var det sådan en jeg ville indlemme her  ;D :D /o

så en STUM dværg Orpington er meget velkommen her  /o
dværg Orpington.   div farver,  Mookee duer, Hvide koikarper, 1 Dværg Scnauzher   og 1.0 ægtefælle 0.0 børn

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hane i villahave
« Svar #13 Dato: 24 Januar , 2012, 22:55 »
de starter deres galeri kl. 5.30, og det er meget øretæveindbydende  ;)

Har du ikke læst diverse regulativer højt for dine haner??

I de fleste tilfælde må de ikke begynde at gale før kl 7 på hverdage og kl 8 på weekenddage.

 *g *g *g

Så meget for skrivebordgeneraler, som ikke aner en dyt om hvad de har med at gøre. /d
Mvh
Erik Andersen

Offline Tskoglund

  • Bruger
  • Indlæg: 114
Sv: Hane i villahave
« Svar #14 Dato: 25 Januar , 2012, 02:36 »
Jeg har så en galende hane >:(

Den ene morgen kl 7,talte jeg:han galede med 10-15 sekunders interval i over 10 minutter

Hvis jeg turde,huggede jeg hovedet af ham ::)

Han har nemlig også hakket mig i rumpen :'(

Så nu lukker jeg ham ude af hønsegården,mens jeg ordner, og så spankulerer han rundt udenfor hegnet og kigger ondt på mig :-X

Så hvis nogen vil have en meget flot Australorp,så kom og fang ham ;D

Tine
Hønseløs,men skruk
0,1 hund
3,3 katte
0,1 barn
1,0 Bjørn(mand)