Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Spørgsmål igen igen igen  (Læst 8740 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Laila

  • Bruger
  • Indlæg: 476
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Spørgsmål igen igen igen
« Dato: 15 Maj , 2008, 10:00 »
 ::)
Der er jo lige alle de her spørgsmål der dukker op i mit lille hoved*S*

I vores planlagte hønesgård på 125-50 m2 + adgangen til resten af jorden, omkring 15000 m2 Hvor mange (store) høns kan der så gå ? ( Det er planen de skal få de kyllinger de nu har lyst til + vi evt jo forsøger med noget ruge-supplement hen ad vejen... Der skal fyldes i fryseren...

Vi vil jo gerne have sussex. orpington, kochin, australorps, plymouth rock og silker...  Silkerne så vi gerne med *egen* hane og som den race med flest individer... Og så en hane til de *store* høns...
De store høns skal så *dele* hane, men hvilken race hane er, efter jeres erfaringer/meninger, bedst at have ud af de nævnte racer? Vi vil helst ikke have en hidsig krabat, der beslutter at min mand og bonussøn er ude på at stjæle hans høns*S* Og det skal være en hane der både kan give gode æglæggere og noget med kød på...
Overvejer lidt muligheden for , af den race I anbefaler, at få en 2-4 haneemner, og så eksporterer de overskydende i fryseren, når favoritten, temperamentsmæssigt osv, er udpeget....

Og og og... Snakkede med en der har haft silker og Orpington ( mener jeg) for ÅR tilbage , og han sagde at hans høns/haner i ( 2 x 1.4) selv havde lavet hver deres flok? Er det hvad man normalt kan regne med? Han havde aldrigt haft slagsmål sine haner imellem, og det lyder jo vældig tiltalende...

Og Hvor mange høns kan sådan en stor hane *rumme* ? Læser jo at flere af jer har mere end en hane i hønsegården?
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Spørgsmål igen igen igen
« Svar #1 Dato: 15 Maj , 2008, 12:19 »
Jeg kan anbefale sussex. I hvert fald den sussexhane jeg har - men han er nu ikke til salg. Han er nok det blideste individ i hele min flok, men bestemmer dog stadig over damerne - altså han er en gentleman. Men han er som sagt ikke til salg, men hans afkom er, når de bliver store nok til at jeg kan se hvilke der er haner og høner. Du kan bare skrive hvis du er interesseret.
« Senest Redigeret: 15 Maj , 2008, 12:51 Fra Sussexmor »
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Spørgsmål igen igen igen
« Svar #2 Dato: 15 Maj , 2008, 12:37 »
Det er svært at sige hvor mange høns i kan have. Hvor meget indendørsplads skal de have?

Jeg har ikke de store erfaringer med flere haner sammen. Kun prøvet det en gang. En sussexhane og en silkehane der var vokset op sammen. De boede i samme hus, men fulgtes ikke ad om dagen. Sov heller ikke sammen.
Men ud fra det jeg har læst; så går det nogengange og andre gange ikke.

Jeg ville vælge en orpingtonhane hvis det 'kun' drejer sig om 6 høner. For mig er det en stor, rolig og blid hane. Måske for 'lad' hvis han skal have mange damer.
Til 10-12 høner ville jeg vælge en aktiv race, evt. sussex eller australorps, men du skal ikke regne med at alle æg er befrugtet så. En hane har sine favoritter og dem kan han vælge at holde sig til.

Men mon ikke der kommer nogen med masser af erfaring i dette der kan hjælpe  ;D
Hilsen Susanne

Offline Laila

  • Bruger
  • Indlæg: 476
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Sv: Spørgsmål igen igen igen
« Svar #3 Dato: 15 Maj , 2008, 13:44 »
Ja, ser I hehe Det er nemlig ikke bestemt endnu hvor meget indendørsplads de får... Og eftersom vi er en familie på foreløbig 7, så er det en pæn *stor* hønseflok vi har i tankerne... Det er primært de 5 *store* racer der skal levere kød og æg, og silkerne skal være der selvfølgelig også tyndes i, og hentes æg fra, men ikke i samme *mængde*...
Tror vi regner med en flok af 3-5 høns af hver af de store racer , så en 25 stks...

Og lyder som om vi skal satse på at hanerne skal være små når de ankommer, og så vokse op til accept af hinanden...

Det er jo heller ikke nødvendigt at alle æg befrugtes ??? Man spiser vel ikke befrugtede æg, oder?

Når jeg tænker hønsehus, tænker jeg på morfars :) Og der var redekasser i 3 etager.... Og så pinde oppe over... Selv vil vi nok sætte pindene for sig selv, altså i en anden side... Min mand bygger gerne stort :) Hvor mange m2 regner man indendørs pr høne? Vi kan jo evt lave mindre huse udenfor, der kan tages i brug mens kyllerne vokser til slagtestørrelse?
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Spørgsmål igen igen igen
« Svar #4 Dato: 15 Maj , 2008, 13:57 »
Med hensyn til befrugtede æg, så spiser vi ikke andet.
Det er jo kun et spørgsmål om at der bliver samlet ind dagligt, så er der ikke nogen kyller i æggene.

Skulle der være et foster, så tygger man bare en ekstra gang..

Nej, pjat, vi har ialtfald ikke oplevet det.  :D
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Laila

  • Bruger
  • Indlæg: 476
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Sv: Spørgsmål igen igen igen
« Svar #5 Dato: 15 Maj , 2008, 14:11 »
Der kan man se hvad jeg ved  :P
Dvs, måske, at der er ingen kim til kylling uden rugning ? ( Bemærk lige det næsten rimede!)
Så selv om hanen hopper løs på alt med fjer, så kan man altså sagtens spise æggene alligevel? Og det er bare et alm æg?
Har altså også undret mig lidt over det der med I alle sammen skriver I render og samler æg ind til rugning osv, hvordan pokker I ved hvad der er befrugtet og hvad der ikke er... Og er stadig mystificeret over at man kan begynde at udruge flere uger gamle æg *GG* Godt jeg har lang tid at lære i endnu!
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Spørgsmål igen igen igen
« Svar #6 Dato: 15 Maj , 2008, 14:18 »
Alle æg der er befrugtede har en kimplet. Man kan godt se den når man slår ægget ud. Men man spiser ægget alligevel, det er jo kun en meget lille plet og skader/smager ikke. Hvis man ikke samler æg dagligt, kan man så risikere at der er begyndt at komme blodårer i ægget og det er klamt! Så bare sørg for at samle æg dagligt.
Med hensyn til at samle æg til rugning, så samler man også hver dag, og når man har rette antal lægges de under skrukken på samme tid. På den måde klækker kyllingerne næsten samtidig.
Man kan gemme rugeæg i op til 14 dage (mener jeg det er). Jeg gemmer mine i kælderen hvor der er 12-14 grader. De står i en æggebakke, som jeg vender morgen og aften for at kimpletten ikke skal sætte sig fast til skallen. Hvad jeg mener kan ses her:
http://www.egonnyt.dk/Gokmap/kyllinge.htm
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Spørgsmål igen igen igen
« Svar #7 Dato: 15 Maj , 2008, 14:20 »
I alle befrugtede æg er der anlæg til en lille kylling, men der skal varme til. Man kan ikke se om ægget er befrugtet eller ej.

Så alle os med haner og høner spiser lystigt befrugtede æg. Det gør mange andre nu også, da der i flere produktionsflokke også er haner tilstede.

Man siger at et rugeæg ikke skal være ældre end 12-14 dage. Men det er da set at et æg der har ligget længere er blevet til en kylling.

I kan sagtens lave nogle kyllinge bure oa., bare der er nattely til alle. Når det er store høns, så min. ½ m2 pr. stk indedørs (gerne meget mere). Der kan jo komme en periode med indespæring (fugeinfluenza) og så er det godt med god plads.
Hilsen Susanne

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Spørgsmål igen igen igen
« Svar #8 Dato: 15 Maj , 2008, 14:21 »
-Alle æg der er befrugtede har en kimplet. Man kan godt se den når man slår ægget ud.

Det kunne mit trætte øje godt tænke sig at se et billede af.
Hilsen Susanne

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Spørgsmål igen igen igen
« Svar #9 Dato: 15 Maj , 2008, 14:27 »
Det lyder stort Ladalmor og måske lidt overvældende som nye avlere at gå i gang med..

Hvordan ville det være at starte på med en flok kyllinger, som er en blanding af de racer I ønsker og så er det projektet for i år?

Når kyllingerne begynder at være kønsmodne kender i de individer som i vil beholde og kan slagte resten.

Næste år, kender i flokken endnu bedre, og har været igennem de første 'børnesygdomme', man som ny avler skal igennem og her kan i så begynde at lave små skrukkehuse og efterhånden udvide flokken.

Mht at i er 7 i familien, så skal i huske at i nok ikke spiser 7 æg om dage. Vi er 4 og jeg har aktuelt 4 høns, men kan sagtens give væk alligevel Æggerette er populære i starten, men det blir ikke ved ;)

Jeg tror ikke i kan undgå at silkerne krydser sig på tværs. Jeg har set mange silkeblandinger bl.a en orpington/silke og en New Hampsire/silke - mener også der var en her på forum, der lavede en blanding med silker, der hed Blondinehøns.
Men da du alligevel vil lave en god 'blandet landhandel', er det jo også ligegyldigt - du skal bare finde en avler, som har en god stor silkerace.

Mht siddepind, vil jeg anbefale at du tager 40 cm og ganger med det antal høns du tror du max vil få, og så sætter en ekstra pind op til dem som er outsidere.

Vælger du tunge racer som brahma og orpington, så sæt de nederste pinde 40 cm fra jorden og resten op ad i højden - evt som en skrånende stige. Siddepinde er uhøvlede lægter, hvor du (din stærke mand) hænger dem op med den brede side op ad...

Hvor stort skal huset være?? - Tja, vil de kunne gå ud frit om morgenen når de vågner, eller skal de være inde indtil kl 8 af hensyn til naboer??
Tænker i 25 store høns vil jeg sige 25 m2 = 1 m2 pr. dyr.



« Senest Redigeret: 15 Maj , 2008, 14:29 Fra Hanne Lottrup »

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Spørgsmål igen igen igen
« Svar #10 Dato: 15 Maj , 2008, 14:32 »
-Alle æg der er befrugtede har en kimplet. Man kan godt se den når man slår ægget ud.

Det kunne mit trætte øje godt tænke sig at se et billede af.

Jeg skal tage et næste gang jeg bruger æg og der er en kimplet.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Spørgsmål igen igen igen
« Svar #11 Dato: 15 Maj , 2008, 15:44 »
jeg fandt lige den her hvor man kan se det.
http://www.vestrehus.dk/Dyresider/Aeg.htm
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Spørgsmål igen igen igen
« Svar #12 Dato: 15 Maj , 2008, 16:52 »
Så skal jeg da vist have luppen med i køkkenet  ;D
Hilsen Susanne

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Spørgsmål igen igen igen
« Svar #13 Dato: 15 Maj , 2008, 22:43 »
Det lyder da fint med 25 høner men så er jeres forbrug også dækket ind, flere gange.
Hvis det er unge høner så vil du igennem foråret og meget af sommeren få 18-20 æg om dagen. Det er altså 140 æg om ugen...
Hvis jeres skrukker skal have de kyllinger de har lyst til (som du skriver) så kan det nok godt blive til 10 hold kyllinger X 10 stk= 100 kyllinger, ved de store, plus de 100 stk. som silkehønsene ruger ud.
Det lyder da vældig hyggeligt men selvom familien er stor så ville jeg måske også starte med lidt mindre hvis jeg var dig.
Et andet problem er nok at du får problemer med at skaffe "alle" de racer sådan lige med det samme  :)
Det er ikke for at være pesimistisk men bare ment som hjælp...

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Laila

  • Bruger
  • Indlæg: 476
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Sv: Spørgsmål igen igen igen
« Svar #14 Dato: 16 Maj , 2008, 10:11 »
Jeg kan frygtelig godt lide gode råd så alt modtages med kyshånd*S*

Nu er det jo sådan at siden jeg *pippede* høns på Ringebygård i fremtid, så har hele svigerfamilien meldt sig på banen, så afsætning er der INGEN problemer i  ::) Tværtimod... Hyggen må vi gerne have for os selv, men æg og kyllingesteg aftages med kyshånd...

Desuden spiser vi gerne kylling ihvertfald en gang om ugen *GG* Og der går, når vi er alene, 2 kyllinger, og det er uden at medregne når der forlanges tarteletter, høns i asparges/karry og hønsekødssuppe...
Læg dertil æg til 6 madpakker, når der laves æggekage er det af omkring 30 æg ad gangen...
Og og og.... Så er der lige en skøn kvinde der formentlig snart slutter sig til husstand, som vanskeligt tåler svinekød, og skal begrænse oksekød...

Og forresten tager vi gerne langsom opstart :) Så der er skam ingen *krav* om at alt skal ind på én gang :)
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand