Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken race??  (Læst 3259 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Fru Blume

  • Gæst
Hvilken race??
« Dato: 13 Maj , 2008, 13:29 »
Hej

Jeg har brug for et par gode råd. Vi er hønsenybegyndere og har 2 høner pt -havde oprindelig 3 men en døde   :(
Vores primære formål med hønsene er æg, og vi ville også gerne have kyllinger ( ved godt at det kræver en hane, men man kan jo heldigvis købe befrugtede æg ;D)
At valget faldt på Wyandotterne er egentligt lidt tilfældigt da en god ven af os oprætter disse høns. Han fortalte os at Wyandotter er nemme begynder høns, der lægger mange æg og er rimelig lette at omgåes. Det løfte har de bestemt indfriet.
Vi er blevet så glade for at have høns at vi gerne vil have en hønsegård et andet sted i vores have men vi kan ikke finde ud af om vi skal have et hold Wyandotter mere eller om vi skal finde en anden race. Min mand kunne egentligt godt tænke sig nogle større høns som ikke er dværge. Vi ønsker os egentligt det samme af de kommende høns...gode æglæggere og nemme at omgåes. Vi skal ikke have hane, kun høns.

Og er der nogen der har noget at sige om små hønseflokke?? Jeg tænker om det er for lidt at være 2-3 høns i en flok? Altså går der noget flok-dynamik tabt eller??

De bedste hilsner

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Hvilken race??
« Svar #1 Dato: 13 Maj , 2008, 13:39 »
Prøv nogle Silkehøns i stor, det er rent hygge, og de er nemme at gøre tamme.
Der er nok ikke nogle høns der fjoller rundt på en sjovere måde end dem.
Ved ikke lige, hvor gode æglæggere de er, jeg har fået ganske udemærket med æg fra mine, men de skrukker meget nemt.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hvilken race??
« Svar #2 Dato: 13 Maj , 2008, 13:47 »
Når du kun har 3  høns kan der jo ske det at de to bliver skruk, og lægger sig til at ruge, og det er de altså rigtig læge om at holde op med igen, hvis de ikke får kyllinger, og så skal nr 3 vandre omkring alene, så en lidt større flok vil gøre det lidt mere sikkert at ingen går alene.

Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Hvilken race??
« Svar #3 Dato: 13 Maj , 2008, 14:42 »
Wyandotten findes også i stor race, og er rar og omgængelig på lige fod med dværg udgaven.

Fru Blume

  • Gæst
Sv: Hvilken race??
« Svar #4 Dato: 13 Maj , 2008, 14:56 »
tak for input.. jeg må lure lidt mere på de forskellige racer!
Vi må udvide de kommende flokke til lidt mere end 3 høns

Er der problemer i at sætte nye høns ind i en eksisterende?

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Hvilken race??
« Svar #5 Dato: 13 Maj , 2008, 15:00 »
Hvis du sætter en enkelt høne ind i en flok, vil det næsten altid give lidt problemer, men vælger du at sætte et par stykker eller 3 ind, kan de holde sammen mog resten, og ikke mindst fordele balladen imellem dem, så det ikke går ud over en bestemt.
Har prøvet at flytte en høne her, fra en flok til en anden, og alle var straks over den, prøvede at sætte to andre høns ind til samme flok, ingen problemer.

Men jeg tror, det er lidt individuelt, også racerne imellem.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hvilken race??
« Svar #6 Dato: 14 Maj , 2008, 18:01 »
Hvis du ikke skal have ret mange høns, så er det nok en god ide at vælge en race der ikke så let bliver skruk, for så kan du meget let risikere at de alle lægger sig samtidig..

Hvis du skal sætte nye høns ind til gamle, så kan det hjælpe at lade dem gå et par dage så de kan se hinanden, men ikke røre hinanden :D . Så hvis du kan dele hønsegården op med et trådhegn i 2 afdelinger til både de nye og gamle og så efter et par dage fjerne det, så plejer det at gå fint.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi