Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Til bage eksperterne  (Læst 3471 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Til bage eksperterne
« Dato: 14 November , 2012, 17:25 »
Kan man lave brød og boller at gærdej og så fryse dem ned til senere bagning? og hvis man kan hvor lidt gær skal der så bruges? lige til sidst kan alle opskrifter bruges?
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Til bage eksperterne
« Svar #1 Dato: 14 November , 2012, 17:28 »
Til dels ja, men noget af gæren dør under frysningen, så man skal bruge ekstra gær. Det er nemmere at bage boller/brød og fryse det færdige resultat. Når det er taget op kan det jo lunes i ovnen, hvis man vil have den friskbagte fornemmelse.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
Sv: Til bage eksperterne
« Svar #2 Dato: 14 November , 2012, 20:46 »
Fruen her siger:
Hun plejede i køkkener rundt omkring hvor hun kom ud som vikar, at lave en kold dej så man ikke "vækkede" gærcellerne forme det til brød og/eller boller og så fryse dem ned enkeltvis uden de har hævet.
Når så de skal bruges kommer de ud af fryseren dagen før og ind i køleskabet hvor de stille og roligt hæver hvis ikke de er hævet nok kommer de ud på køkkenbordet 1-2 timer før bagening de skal stå på bagepladen da de ellers ikke kan flyttes. 100gram kolde boller skal være hævet til dobbelt størrelse.
Til tider kommer hun mindre gær i end skrevet dette kommer lidt af erfaring for hvor "hidsig" gæren er og om den smages
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Til bage eksperterne
« Svar #3 Dato: 14 November , 2012, 23:24 »
Tusinde tak for svar  ;) jeg forsøger håber så det lykkes  /o
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Til bage eksperterne
« Svar #4 Dato: 14 November , 2012, 23:49 »
Fruen her siger:
Hun plejede i køkkener rundt omkring hvor hun kom ud som vikar, at lave en kold dej så man ikke "vækkede" gærcellerne forme det til brød og/eller boller og så fryse dem ned enkeltvis uden de har hævet.
Når så de skal bruges kommer de ud af fryseren dagen før og ind i køleskabet hvor de stille og roligt hæver hvis ikke de er hævet nok kommer de ud på køkkenbordet 1-2 timer før bagening de skal stå på bagepladen da de ellers ikke kan flyttes. 100gram kolde boller skal være hævet til dobbelt størrelse.
Til tider kommer hun mindre gær i end skrevet dette kommer lidt af erfaring for hvor "hidsig" gæren er og om den smages

Jeg har prøvet ovennævnte med både wienerbrød og forskellige boller - med godt resultat. Jeg tog dog bare tingene direkte ud i stuetemperatur. Jeg brugte den mængde gær, der stod i de pågældende opskrifter.

Hævetiden varierer efter størrelsen på bagværket - jeg gik også efter ca. dobbelt størrelse.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat