Forum > Høns

Katte og kyllinger.

(1/2) > >>

Ole Nørgaard:
Hej, nu er vores kyllinger ved at være 14 dage. De 2 kyllinger går sammen med hønemor i deres lille indhegning (2½ m2) i hønsehuset. Når vi lukker vores andre høns ud vil hønemor meget gerne med ud, kan vi se. Vi har dog 2 katte som trives godt med hønsene, men vi er dog bange for, at kattene kunne finde på at tage kyllingerne. Er der nogle som har erfaringer med det?

Tutte:
Jeg har 5 katte, som altid har været vant til omgåes hønsene med og uden kyllinger. Jeg har aldrig mistet en kylling til kattene - heller ikke selvom de har stået i en kasse på mit spisebord. Men mink og ræv.........se det er en anden sag.

ina.....:
Jeg har 4 katte hvoraf de to går ind og ud af samme dør som hønsene, for at fortsætte videre ind i fyrrummet, g jeg mister ikke kyllinger til kattene, de tør da ikke røre mine kyllinger,,,, jeg plejer første gang jeg lukker dem ud, at følge med og lave noget i nærheden så jeg kan holde øje, og hvis en af kattene skulle overveje, så råber jeg af dem så de kommer på andre tanker, eller de ser ud som om de alligevel skulle den anden vej ;D og hvis ikke jeg paser på kyllerne, så gør Spir, han bliver tosset hvis kattene er for nærgående.
Jeg havde også kat og kyllinger før Spir kom til og da var der heller ingen problemer. ;D gå med dem ud i starten og hold øje.

Børge Bech Jensen:
Jeg har flere af vores skovkatte, som går fint sammen med kyllingerne, men vores gamle kastrathun, som lever af aflivede daggamle kyllinger, hun tager dem, hvis hun kan komme afsted med det.
Har dog ikke mistet nogle til hende endnu, men smutter hun ud sammen med dem en dag, hvor jeg ikke er opmærksom, så tror jeg der bliver nedlagt nogle stykker.

Helle:
Et af de bedste grin vi har haft af vores kat var en dag skrukhønen, ikke gad at blive jagtet på skrømt af katten og i stedet for at flytte sig, - vente sig om og gik til angreb. Siden jagtede katten ikke efter hønsene. Det skræmte den åbenbart en hel del ;D

Jeg tror ikke jeg ville være bange for at lade kattene være i nærheden af en hønemor, for hun vil forsvare kyllingerne. Men hvis ikke der er hønemor med, så ville jeg ikke lade vores katte være i nærheden af kyllingerne. Vores hankat ville ikke betænke sig et øjeblik på at tage dem han kan komme i nærheden af. De kyllinger er trods alt ved at være så store, men det afhænger nok af kattene og af hønemoderens adfærd. Jeg tror nok at jeg ville lade det komme an på en prøve når kyllingerne er på størrelse af en solsort. Jeg ville holde nøje øje med kattenes adfærd, og hvis de blev for "luskede" ville jeg sørge for at holde parterne adskildte.  ;)

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version