Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: [Andet]: Engelsk Araucana  (Læst 26143 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: [Andet]: Engelsk Araucana
« Svar #30 Dato: 21 Februar , 2012, 20:56 »
Anita- er dine dyr engelske eller haleløse araucana? Gunni lavede jo nogle forsøg med kryds af haleløse blå og engelske for at lave blå engelske araucana.

De tegnede racer er i princippet sværere at lave end de ensfarvede, og blå er sværere at lave en sort fordi den ikke kan renavles, der vil altid komme blå, sorte og splash i en krydsning med to blå
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline AnitaL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 56
Sv: [Andet]: Engelsk Araucana
« Svar #31 Dato: 21 Februar , 2012, 21:54 »
Tak for det :) Vidste ikke det var den blå guldhalsede. Mangler nogle billeder at se på.
Jeg har købt Engelske perlegrå, blå og så en rød blå hane af Viben, til videre avl.
Viben mente også at hanen skulle sættes til de blå høns.
Har kigget på chicken calculator flere gange uden at fatte ret meget.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: [Andet]: Engelsk Araucana
« Svar #32 Dato: 21 Februar , 2012, 21:57 »
Anita- jeg har ret godt tjek på det med genetik og vil gerne hjælpe hvis der er noget du er i tvivl om?

Har du en hane og høner i ren blå med hale?

Og en avlsgruppe perlegrå?

Og en rød/blå hane?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline AnitaL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 56
Sv: [Andet]: Engelsk Araucana
« Svar #33 Dato: 21 Februar , 2012, 22:08 »
Jeg har bestilt en rød blå hane og blå høns (mener de er rene) og måske 2 hvide (til at se på)
og perlegrå hane med ditto høns.
Viben ved selvfølgelig en masse, men jeg vil helst ikke drive rovdrift på hende. Hun har rigeligt at se til uden at ha mig i røret hele tiden. Selv om hun siger jeg bare skal spørge :-*
Så takker ja til al hjælp :)

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: [Andet]: Engelsk Araucana
« Svar #34 Dato: 21 Februar , 2012, 22:39 »
Så må vi hjælpe så godt vi kan, men Viben og hendes mor gik jo meget ind for sagen og er nok de rette at spørge især omkring deres stamme og hvordan det forskellige er lavet.

Jeg forstod heller ikke Chicken Calculator og kunne ikke finde ud af det, men lige pludselig skete der noget og jeg forstod hvordan man bruger det mest basale. Det værste er når farven ikke er der fra start og man selv skal lave den for at afprøve noget, men så kan man lege lidt rundt indtil man har fundet ud af hvordan den skulle laves.

Johanne kan nok fortælle senere hvordan du skal bære dig ad, ellers må jeg jo prøve, men fortrækker stadig papir og blyant og hjernen frem for chicken calculator for god er jeg heller ikke til den endnu.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: [Andet]: Engelsk Araucana
« Svar #35 Dato: 21 Februar , 2012, 22:48 »
Nu har jeg prøvet og se hvordan det måske kunne lade sig gøre:

Rød-blå hane X Blå høner
Splash, blå og sorte måske med lidt rødt i sig.

Rød-blå hane(far) X Blå/Sorte høner(døtre)
Splash, blå, sort, splash guldhalset, blå guldhalset og sort guldhalset

Altså allerede i anden generation vil du have rene dyr du kan arbejde videre med.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: [Andet]: Engelsk Araucana
« Svar #36 Dato: 21 Februar , 2012, 22:57 »
Gunnis blå er helt rene i farven- det ved jeg, de er lavet på blå haleløs araucana fra Jørn.

Jeg ved hun har døjet med guld i halsbehænget på især hanerne, hvilket skyldes at nogle af hendes oprindelige dyr ikke var helt korrekte.

Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: [Andet]: Engelsk Araucana
« Svar #37 Dato: 22 Februar , 2012, 06:33 »
Jeg mener da, det er blå guldhalsede, som Ankerine har? Se hendes profilbillede.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: [Andet]: Engelsk Araucana
« Svar #38 Dato: 22 Februar , 2012, 07:50 »
Det er rigtigt - men de er IKKE engelske. Jeg synes ikke selv at det er en god idé at blande de to racer da eneste fællestræk faktisk er de turkisfarvede æg.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: [Andet]: Engelsk Araucana
« Svar #39 Dato: 22 Februar , 2012, 07:52 »
@ Ankerine

Jeg vil give dig helt ret. Det er 2 helt forskellige racer.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

GKV

  • Gæst
Sv: [Andet]: Engelsk Araucana
« Svar #40 Dato: 22 Februar , 2012, 08:02 »
Gunnis blå er helt rene i farven- det ved jeg, de er lavet på blå haleløs araucana fra Jørn.

Jeg ved hun har døjet med guld i halsbehænget på især hanerne, hvilket skyldes at nogle af hendes oprindelige dyr ikke var helt korrekte.



Og så tager du lige og klapper hesten, du skal ikke sidde og skrive om min mor og slet ikke om noget du intet kende til.  Den har vi jo taget over PM.

Ja vores blå araucana er bygget på haleløse fra Jørn, det var en splash hane, en splash høne og en sort, som Jørn var så sød at skaffe min mor og som vi stadig har, desværre var hanen den som havde guld på halsen og det gik også igen på de haleløse og især på haner.
Derfor brugte vi at sætte en Lavendel hane til den ene splash høne fra Jørn og det fik vi blå ud af, de blå har så gået sammen med en Lavendel/perlegrå og har givet blå og sort samt type, dog er der stadig nogle som ikke får skæg.
Desuden er den Rød-blå som Anita nævner lavet på Villa med den splash hane fra Jørn, hvorfor vi har anvendt de haleløse fra Jørn til de Engelske var fordi der kom nogle få med hale efter dem og derfor viste vi at der måtte være et gen for hale bag dem.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: [Andet]: Engelsk Araucana
« Svar #41 Dato: 22 Februar , 2012, 08:07 »
@ Viben

Et lille spørgsmål. Hvor meget har du overtaget og avler videre med ? her tænker jeg de Engelske Araucanaer.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

GKV

  • Gæst
Sv: [Andet]: Engelsk Araucana
« Svar #42 Dato: 22 Februar , 2012, 08:18 »
@ Viben

Et lille spørgsmål. Hvor meget har du overtaget og avler videre med ? her tænker jeg de Engelske Araucanaer.
Jeg er ved at have solgt det hele videre til folk som sætter pris på racen, jeg regner med at jeg beholder omkring 20 høns silker og araucana.
Mvh Viben

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: [Andet]: Engelsk Araucana
« Svar #43 Dato: 22 Februar , 2012, 08:21 »
Okay tak.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: [Andet]: Engelsk Araucana
« Svar #44 Dato: 22 Februar , 2012, 08:35 »
Det er rigtigt - men de er IKKE engelske. Jeg synes ikke selv at det er en god idé at blande de to racer da eneste fællestræk faktisk er de turkisfarvede æg.
Kunne være jeg skulle lære at læse overskriften ;D
Jeg mener absolut ikke, man skal blande de to racer.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk