Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kønsbestemmelse unghøns, Faverolles  (Læst 2199 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Fåret64

  • Bruger
  • Indlæg: 3
Kønsbestemmelse unghøns, Faverolles
« Dato: 07 Oktober , 2023, 16:35 »
Nu har jeg læst alt jeg kunne finde og alligevel har jeg ikke rigtigt fundet svaret...
Jeg har 6 Faverolles unghøns, nu 12 uger gamle, klækket af æg jeg købte hos en med Faverolles racehøns.
Tre af unghønsene er cremefarvede (laksefarvede?) og tre er sorte med brune rygge og hvide hoveder. Betyder det at de sorte helt sikkert er haner og de lyse helt sikkert høner?  Eller??
En nabo vil meget gerne ha' et par stykker af dem, men hun vil absolut ikke ha' haner!

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Kønsbestemmelse unghøns, Faverolles
« Svar #1 Dato: 07 Oktober , 2023, 20:00 »
De tre laksefarvede er helt sikkert høner, men det kunne være rart at se et billede af de 3 mørke. Umiddelbart lyder det som haner, men det kan jo være en anden farvevariant end laksefarvede, hvor det kun er hønerne, der forbliver lyse
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Fåret64

  • Bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Kønsbestemmelse unghøns, Faverolles
« Svar #2 Dato: 08 Oktober , 2023, 14:24 »
Her lidt fotos (jeg har altid syntes at det er svært at fotografere høns, de flytter sig!)
To af dem har betydeligt større hagelapper end de øvrige i flokken, mens den sideste af de sorte har noget mindre hagelapper end de to store (giver det mening??)
Uanset, så tør jeg nu godt gi' de tre lyse unghøner til naboen - og så må jeg finde en god opskrift på coq-au-vin til resten...   ;)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Kønsbestemmelse unghøns, Faverolles
« Svar #3 Dato: 08 Oktober , 2023, 15:35 »
Tak for billederne.

Der er ingen tvivl. De tre mørke er haner i farvevarianten laksefarvet faverolle, så du har tre høner og 3 haner
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Fåret64

  • Bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Kønsbestemmelse unghøns, Faverolles
« Svar #4 Dato: 08 Oktober , 2023, 17:02 »
Fint - tak for hurtig og kyndig hjælp  :)