Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Smagsprøver på kød fra forskellige hønseracer.  (Læst 22115 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Henriette Hall

  • Moderator
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Smagsprøver på kød fra forskellige hønseracer.
« Dato: 18 Marts , 2014, 14:22 »
Der bliver ofte spurgt om hvordan de forskellige racer smager i forhold til hinanden. Derfor har vi i vores lille udvalg sat os for at prøve at lave en lille test til forumdagen. Men det kræver velvillig hjælp i form af kødleverancer. Da vi jo alle ved, at det ikke er helt ligetil at tilberede hjemmeavlede høns, og da vi ikke har uendelige mængder tid til at stå og grydestege uanede mængder af forskellige race-haner, har vi besluttet os til følgende fremgangsmåde: Vi vil stege brystfiletter i smør/olie og kun krydre med lidt salt og peber. Derfor vil vi bede dem der ønsker at levere kød til smagsprøverne om at levere en pose med brystfilletter af jeres hane til forumdagen. Posen skal være tydeligt mærket med racens navn. Det gør ikke noget at kødet har været frosset. Men det skal være optøet og klar til tilberedning når det leveres på forumdagen. Derefter vil jeg stege filetterne og skære kødet ud i små bidder. Kødet vil blive serveret på tallerkener kun mærket med et nummer, og folk skal derefter kommentere skriftligt på kødets smag og struktur og give karakter. Til sidst vil bedømmelserne blive offentliggjort både på selve dagen, og senere med en grundigere udredning her på forum.
Da alle haner jo ikke er af samme størrelse, gør det ikke noget at der er flere der leverer kød fra samme race. Jeg skal nok skrive hvis der er rigeligt af en bestemt slags.
Skriv en pm til mig hvis du vil levere kød til smagsprøver. Jeg vil løbende lægge vedhæftede filer op her i tråden, så alle kan følge med i hvad der bliver tilmeldt. Så her er en god grund til at få slagtet unghaner med skæve tæer eller grimme kamme og levere dem til et godt formål. Vi håber på at der bliver rigtig mange forskellige racer at smage på.

Mvh Henriette
« Senest Redigeret: 18 Marts , 2014, 14:24 Fra Henriette Hall »
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline akyster

  • Bruger
  • Indlæg: 54
Sv: Smagsprøver på kød fra forskellige hønseracer.
« Svar #1 Dato: 18 Marts , 2014, 17:19 »
Det kunne da også være interessant med samme race fra forskellige hønsehold, hvis smagen afhænger af foder og motionsforhold ...?

Offline Henriette Hall

  • Moderator
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Smagsprøver på kød fra forskellige hønseracer.
« Svar #2 Dato: 18 Marts , 2014, 18:01 »
Ja, men i første omgang tager vi dem race for race. Det andet bliver en tand for avanceret at skulle administrere når jeg står med stegepanderne og forhåbentlig adskillige forskellige racer at skulle holde styr på. ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Smagsprøver på kød fra forskellige hønseracer.
« Svar #3 Dato: 18 Marts , 2014, 18:06 »
Du må have små tandstikker med racenavn til at stikke i de forskellige stykker fjerkræ så du kan kende dem fra hinanden ;)

Hvis vi møder samme type dyr som sidste år kan det også være der lander et dyr mere på grillen end først planlagt ;D
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Henriette Hall

  • Moderator
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Smagsprøver på kød fra forskellige hønseracer.
« Svar #4 Dato: 18 Marts , 2014, 18:44 »
Har nu mere planer om enten at skrive racenavnet eller et nummer under hver tallerken. Det nytter jo ikke noget hvis folk er forhåndsinformeret om hvilken race det er. Så kan man jo "snyde". Næ, det skal være hemmeligt hvad folk spiser indtil afstemningen er ovre. Så må I bare stole på at jeg gør mit bedste for at holde styr på sagerne. ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Smagsprøver på kød fra forskellige hønseracer.
« Svar #5 Dato: 18 Marts , 2014, 19:25 »
Nu mente jeg imens du steger dem og ikke på tallerken hvor det ikke må kunne ses.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Smagsprøver på kød fra forskellige hønseracer.
« Svar #6 Dato: 18 Marts , 2014, 19:30 »
Blindsmagning det lyder spændende. /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline karoline

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 447
Sv: Smagsprøver på kød fra forskellige hønseracer.
« Svar #7 Dato: 18 Marts , 2014, 20:15 »
Det lyder som et rigtig interessant eksperiment  :)

Håber rigtig meget at jeg har mulighed for at deltage...(om min vagtplan vil!)

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Smagsprøver på kød fra forskellige hønseracer.
« Svar #8 Dato: 18 Marts , 2014, 20:54 »
Du må have små tandstikker med racenavn til at stikke i de forskellige stykker fjerkræ så du kan kende dem fra hinanden ;)

Hvis vi møder samme type dyr som sidste år kan det også være der lander et dyr mere på grillen end først planlagt ;D

Er det den bidende brahma du tænker på frank :-)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Peter Agger

  • Moderator
  • Indlæg: 1 125
Sv: Smagsprøver på kød fra forskellige hønseracer.
« Svar #9 Dato: 18 Marts , 2014, 21:03 »
Er det den bidende brahma du tænker på frank :-)


Jeg skulle lige til at spørge om det samme Frank !  for det er jo sikkert ikke Antverpneren du havde i tankerne.
Hilsen
Peter

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Smagsprøver på kød fra forskellige hønseracer.
« Svar #10 Dato: 18 Marts , 2014, 21:25 »
Kan I virkelig blive ved at koge suppe på den Brahma hane.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Smagsprøver på kød fra forskellige hønseracer.
« Svar #11 Dato: 18 Marts , 2014, 22:09 »
Ja da og det kan være han har fået efterkommere siden Lene ;)

Det hjalp jo også på hukommelsen, da en vis flot fyr også tog en bid af dig Lene bare fordi du ville have et billede af ham ::)

Det kunne være vi skulle have en smagsprøve af dig Lene siden du er så lækker ;D

Skal lige siges til uvidende at Lene ikke er ond ved dyrene. De synes bare hun står og ser så lækker ud ;)
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Peter Agger

  • Moderator
  • Indlæg: 1 125
Sv: Smagsprøver på kød fra forskellige hønseracer.
« Svar #12 Dato: 18 Marts , 2014, 22:19 »
Skal lige siges til uvidende at Lene ikke er ond ved dyrene. De synes bare hun står og ser så lækker ud ;)
Beviset
Hilsen
Peter

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Smagsprøver på kød fra forskellige hønseracer.
« Svar #13 Dato: 20 Marts , 2014, 10:55 »
Vil ikke helt love noget endeligt endnu, men tror bestemt, vi kan sponsorere en nøgenhane filet eller to - bare som et kuriosum :-D

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Smagsprøver på kød fra forskellige hønseracer.
« Svar #14 Dato: 20 Marts , 2014, 11:06 »
Henriette, du og resten af udvalget er ganske enkelt geniale
*y
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk