Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nybagte hønseejere med for lidt plads til hønsene  (Læst 29660 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Carsten Blohm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 335
Sv: Nybagte hønseejere med for lidt plads til hønsene
« Svar #15 Dato: 01 Marts , 2015, 22:07 »
slettet
« Senest Redigeret: 02 Marts , 2015, 18:10 Fra Carsten Blohm »
mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Nybagte hønseejere med for lidt plads til hønsene
« Svar #16 Dato: 01 Marts , 2015, 22:33 »
Det er på ingen måde tænkt at være fordømmende. Tværtimod et forsøg på at nye hønseejere skal undgå unødige ærgrelser. Køber man et af disse hønsehuse af lav kvalitet med åbne øjne og er klar over at det kun er for en periode (om sommeren) for at se om det at holde høns er noget, så er det helt fint. Jeg har da selv foreslået folk som overvejede det at starte på den måde og hvis det så var noget at bygge noget mere permanent.

Som jeg ser det så er problemet når folk køber for småt og for dyrt og tror at det også fungerer om vinteren i mudder og slud... Den ærgrelse vil jeg gerne spare folk (og høns) for.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Nybagte hønseejere med for lidt plads til hønsene
« Svar #17 Dato: 02 Marts , 2015, 08:36 »
At advare imod eller oplyse om at " købe katten i sækken" er vel egentligt kun en hjælp og kan, ihvertfald ikke i min verden, hverken være fordømmende eller nedladende eller ?
For det er da både synd for folk og fæ at stå med noget l..., som ikke fungerer, og som i sidste ende bliver en dyr fornøjelse, når det skal laves om.
« Senest Redigeret: 02 Marts , 2015, 17:28 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Soria

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Nybagte hønseejere med for lidt plads til hønsene
« Svar #18 Dato: 02 Marts , 2015, 18:05 »
Mit budskab var blot at det handler om at komme i gang, hvis man gerne vil holde høns. Selvfølgelig skal ingen gøre sig skyldige i dyremishandling, og man skal altid bruge sin sunde fornuft, og sætte sig i dyrenes behov, men det er altså ikke vanskeligere at holde høns end alle andre dyr. Hvis der er for mange hurdler man skal over inden man kan komme i gang i form af krav til helt optimale forhold mht. hønsehus m. m., vil der være alt for mange, der opgiver på forhånd. Og hvor skal man sætte grænsen for helt optimale forhold? Hvis vi ønsker at flere skal holde høns til glæde og gavn, skal vi efter min mening ikke spænde ben for sagen ved at overdramatisere, hvad høns har brug for. Det ender jo med at ingen forhold er gode nok! Rådgivning er fint, men dogmer fungerer ikke!

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Nybagte hønseejere med for lidt plads til hønsene
« Svar #19 Dato: 02 Marts , 2015, 19:12 »
Det er ikke vanskeligt at holde høns, og jeg prøver ikke at gøre det svært, tværtimod. Hønsehuse kan være alt fra gamle redskabsskure, legehuse eller nybygget i genbrugs- eller nye materialer. Forudsat man bruger sin egen sunde fornuft, så er mulighederne uudtømmelige. Men tilbage til tråden, så er der mange som lader sig vildlede til hvor mange høns på hvor lidt plads af "hønsebursfabrikanterne", surf evt. lidt på nettet og se de mange urimelige postulater om både pladsbehov og fortjenesten ved at holde høns. Rent idioti, som hvis det ikke bliver modsagt risikerer at føre til både skuffede hønseejere og måske endda dyremishandling.
Det er absolut relevant at bringe dette emne op, og forhåbentlig bliver der flere hønseejere som også fastholder interessen hvis de hjælpes til at starte med en succes.
Mvh
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Nybagte hønseejere med for lidt plads til hønsene
« Svar #20 Dato: 02 Marts , 2015, 20:08 »
Næh det er såmænd ikke så svært at holde høns, det er straks sværer at gennemskue hvad forhandlerne reelt sælger. Både af huse og ikke mindst hvilke høns.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Nybagte hønseejere med for lidt plads til hønsene
« Svar #21 Dato: 24 Marts , 2015, 12:23 »
På DFF har nogen en tendens til at være mere flinke end ærlige. Man skal aldrig anskaffe dyr som en pludselig indskydelse, men dette er muliggjort ved visse firmaers salg af "komplette færdigpakker." Det handler ikke bare om at komme igang, hvis man ikke har både planlagt og forberedt anskaffelsen af høns. Især den fugtige vinter afslører de utilstrækkeligheder, som i min optik reelt i enkelte tilfælde er i strid med Dyreværnsloven.
Dette er ikke taget op som noget negativt mod DFF brugere, tværtimod, for jeg opfatter netop dette som mødestedet for dem der vil gøre det bedre. Og alligevel lidt "øf" til dem som glatter unødigt ud overfor dem som tager konflikten og skærer ærligt igennem.
Tak til alle jer, der utrætteligt søger at få flere og bedre af de små hønsehold. /o

Efter at have "ryddet op" efter manglende pasning af høns i vinterferien, et sted kort herfra, fandt jeg det relevant at holde liv i denne tråd.
Hvis man ikke vil prioritere den nødvendige tid til det bør man ikke holde dyr! Sådan må det være.
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Nybagte hønseejere med for lidt plads til hønsene
« Svar #22 Dato: 24 Marts , 2015, 14:35 »
jeg tror det er meget op til folk selv hvor meget de kaster sig ud i, og hvor meget man undersøger på forhånd, men går det galt er der dyr der lider, men læ, vand og mad skal de fleste nok sørge for, hvad høns så har brug for /krav på, er der så delte meninger om, nogle vil ha en grøn hønsegård, med buske og træer, og andre syntes høns er yndige i en sort nedtrampet gold hønsegård, og man kan jo egentlig ikk sige den ene høne har det bedre en den anden, nogen behandler en lidende syg høne, andre vrider halsen, og der er for og imod det hele og egentlig ikk noget der er forkert, burhøns er tilladt der er nogle ting beskrevet og kan betragtes som laveste krav, økohøns går i 4000 dyrs flokke, og en høne kan forholde sig til ca 20 andre, hvad så med det stres det giver med de 3979 andre, det snakker man ikk om det er jo produktion, som fremhæves frem for burhønsene der er 3-15 stykker i hvert bur. så der er jo når alt kommer til alt ikk mange der retteligt kan pege fingre.
 men derfor behøver mange nye ikk at tro at de færdige hønsehuse, er fine til dyr, men måske forum skulle nedsætte en arbejdsgruppe til næste lu, og lave et oplæg til et hønsehus til henhldsvis 5 og 10 høns, samt en anbefaling vedr gård lukket og åben.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nybagte hønseejere med for lidt plads til hønsene
« Svar #23 Dato: 23 April , 2015, 08:16 »
Jeg kan varmt anbefale sådan et lille hønsehus, som jeg startede med.
Selvbyg, ikke af os, men en lokal hønsemand her i området. Jeg har nu to af dem + et stort hus, de små bliver brugt til kyllinger, karantæne, foder osv sådan lidt efter behov.

Der er mange flere billeder, dels i mit galleri, dels i det fælles galleri for hønsehuse mm.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Nybagte hønseejere med for lidt plads til hønsene
« Svar #24 Dato: 23 April , 2015, 09:40 »
Fint lille hønsehus!
Dette er milevidt fra det bras der sælges i færdigpekkerne. Ok herfra til både design og gedigent materialevalg /o.
To bemærkninger dog, undskyld jeg ikke kan lade være ;), -savner et vindue, og støttelægden i lågen sidder omvendt.
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nybagte hønseejere med for lidt plads til hønsene
« Svar #25 Dato: 23 April , 2015, 12:09 »
Vinduet sidder i gavlen modsat døren, hønsegården eksisterer ikke længere.


Indvendig indretning:



I dag ser hønsehuset sådan ud:


Indvendig indretning:



Og plads til lidt humor:



Hønsene bor i "Gokingham Palace". Naboen har et "galleri", vi har et "galeri"  *y *y *y
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Nybagte hønseejere med for lidt plads til hønsene
« Svar #26 Dato: 23 April , 2015, 12:34 »
Kære Marianne, hvis alle høns bare havde det så godt som hos dig! Suk! :)
Jeg forstår at du har droppet hønsegården og flytter til Sjælland. Det er jo en ø! Behøver man så ikke at indhegne?  ???
Held og lykke med flytningen og jeres påfugle, - og gode afstand til naboer. Hvis det kniber med selskabet, så har du jo altid os her på DFF. /o
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Nybagte hønseejere med for lidt plads til hønsene
« Svar #27 Dato: 23 April , 2015, 14:55 »
Hvad med at gå i dialog med dem, der fremstiller og sælger husene? Hvis vi, der har 'Ikeamodeller' melder tilbage til producent/sælger, hvordan vi synes husene fungerer, og hvad vi kunne ønske os forbedret - kunne det måske sætte nogle tanker i gang. Jeg mener også, vi skal forsøge at nå førstegangkøbere inden de køber, men det ene udelukker ikke det andet.

I en erkendelse af at vi ikke alle lever i den idelle verden, men i verdenen for det muliges kunst, kunne vi også se på om der er nogle modeller, der kan anbefales. Det er ikke alle, der kan bygge selv - eller overskue et større projekt.


Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Nybagte hønseejere med for lidt plads til hønsene
« Svar #28 Dato: 23 April , 2015, 18:44 »
Gode og gedigne materialer koster mere end kaninburenes frugtkassetræ. Desuden vejer det for meget til at kunne forsendes fra Kina i en IKEA-papkasse.
Men gode hønsehuse findes også at købe, men med danske håndværkerpriser starter disse fra 15 - 18.000kr. Materialerne i disse udgør højst 20 procent.
For mig at se virker det derfor mest fornuftigt at gøre det selv. Og kan man ikke det, så gå sammen med nogle ligesindede og byg husene sammen.
Visse købe-legehuse kan efterisoleres og gives et fast tag, og dette kan glimrende blive til gode hønsehuse.
Men også jeg har spekuleret om producenterne af disse lege-og redskabshuse ikke kunne lave en "poultry edition". Det er ikke meget ekstraudstyr de mangler.
Hvis du vil se dine høns trives og deres naturlige adfærd og fødesøgning, så har du heller ikke brug for de små færdigvarer af sidevognskanariebure, men skal alligevel selv designe og indhegne en passende hønsegård.
Søg på nettet, og besøg gerne andre hønsefolk inden du selv går igang, det tror jeg er det bedste råd.
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Nybagte hønseejere med for lidt plads til hønsene
« Svar #29 Dato: 24 April , 2015, 09:49 »
Jeg købte min model hos Wood Nordic - og jeg er tilfreds med huset til det,  jeg skal bruge det til. Skulle jeg være super tilfreds, skulle materialerne - især lægterne have været lidt kraftigere. Der kan tilkøbes hønsegårdselementer, så man selv kan bestemme størrelsen, så vidt jeg husker i ståhøjde. Da huset blev leveret af firmaet, ville det ikke have været dyrere i fragt, at det blev tungere. Jeg synes, det er forkert at skære alle producenter og produkter over een kam. Vi er nogle, der har brug for færdigproducerede varer, og jeg synes vi skal arbejde for at disse bliver bedre - så det bliver lettere for flere at starte et hønsehold.

Hvis jeg kommer til at mangle et hønsehus mere, vil jeg forsøge om Wood Nordic kan lave et lidt solidere hus. Husene bliver lavet på bestilling, med mulighed for individuelle valg.