Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Danske folkehøns, din personlige kampagne i 2015.  (Læst 10952 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Danske folkehøns, din personlige kampagne i 2015.
« Dato: 04 November , 2014, 23:35 »
Kære Alle
Jeg vil nu tillade mig at udnævne jer alle til ambassadører for Den danske folkehøne. Jeg er taknemmelig overfor Finn, moderatorerne og andre i kredsen som agiterer mod en uvidenhedsbaseret uvilje mod havehøns, men jeg syntes at vi skal mere end det. Os ude i geledderne skal virke som græsrødder der spreder kendskabet til Den danske Folkehøne, uanset race ;) Hvad enten hønsene er racesportshøns, kæledyr, æg-, -kød, og gødningsleverandører eller blot køkkenets biologiske kompostkværn, så er tiden inde til at vi får flere med. Opfordringen herfra er at vi hjælper hinanden, og især støtter de nye og skaffer flere.
Min datter på 7 år har gennem sine fødselsdage og legeaftaler i vores have agiteret for havehøns i en sådan grad, at der i år i hendes klasse er kommet 4 nye glade havehønsfamilier /o. Sådan! I et demokrati giver antallet styrke :D
Fødevareindustriens kvalitetsmæssige skyggesider giver den rette grobund for flere havehøns i et "back to basic mind set". 
Med mange venlige hilsner til ambassadørerne /o, og tillykke med udnævnelsen ;D
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Danske folkehøns, din personlige kampagne i 2015.
« Svar #1 Dato: 05 November , 2014, 08:46 »
Menig melder sig til tjeneste.
Er allerede i gang. Mine børns (natur) børnehave er stort set nabo til os, og vi har sagt til dem at hvis de en dag trænger til at komme ud at gå en lille tur, så kan de bare gå hen og fodre hønsene. Og det har de benyttet sig af flere gange  /o
Desuden så overvejer vi at lade vores den ældste datter få en høne på besøg i børnehaven i hønsefræseren.
Jeg ved dog ikke hvor meget det vil stresse den?
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Danske folkehøns, din personlige kampagne i 2015.
« Svar #2 Dato: 05 November , 2014, 16:19 »
Hvis der er mange børn som ikke er vant til høns, så er det godt med adult supervision, men høns der er vant til mange børn kan selv sige fra ved at gå væk.
Det overrasker mange at hønsene kommer tæt på og at man kan røre dem. Især ved disse førstegangsmøder er det vigtigt at skabe en succes, så ungerne går hjem og tigger om også få høns.
Høns er jo flokdyr, og måske vil en enkelt høne føle sig nervøs og alene hvis den er på udebane i en hønsefræser.
Dejligt at flere vil agitere og virke for sagen /o
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Danske folkehøns, din personlige kampagne i 2015.
« Svar #3 Dato: 05 November , 2014, 16:37 »
Jeg har tit på vores udstilling og P.R dage taget en hane ud af et bur og gået rundt med. Dette "bryder i høj grad isen" og skaber en dialog, både hos børn og ikke mindst voksne. Som desværre ved skræmmende lidt om høns overhovedet.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Danske folkehøns, din personlige kampagne i 2015.
« Svar #4 Dato: 05 November , 2014, 17:15 »
Jeg har haft både skoleklasser og børnehaven på besøg for at se mine dyr. Nu er hønsene jo forholdsvis nye hos mig, men jeg har nogen gange også taget ud på skoler og i børnehaver for at vise især krybdyrene frem. Det kunne man jo sagtens gøre med høns også. Det er jo en mulighed at ringe til institutioner og tilbyde at man vil komme og vise frem og fortælle. Interessen for at få dyr i hjemmet starter jo også med børnene ;)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Danske folkehøns, din personlige kampagne i 2015.
« Svar #5 Dato: 05 November , 2014, 17:48 »
Jeg selv har også haft mest held med først at få score børn, og dernæst brugt dem til at få ram på deres forældre :)
Og det er rigtigt, der er mange som ved forbavsende lidt om vores almindelige husdyr.
En gang blev er dreng forfærdet over at høner havde haft æg oppe i r..hullet, og uanset mine forklaringer holdt hans far fat i, at høns IKKE lægger uden at man også har en hane. -jeg havde let ved at acceptere at jeg ikke kunne hverve netop den familie til at starte med havehøns. Men der er mange andre sjæle at frelse ;D
Mange hilsner

Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Danske folkehøns, din personlige kampagne i 2015.
« Svar #6 Dato: 06 November , 2014, 09:42 »
Til sommerens 8 års fødselsdag var ungerne overraskede over at se et moskuspar i vores prydhave, hvortil de udbryder nøj en flot hane ... oplysning skal der til i disse tider ;-)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Danske folkehøns, din personlige kampagne i 2015.
« Svar #7 Dato: 06 November , 2014, 15:41 »
Ja, det er utroligt hvor lidt nogle folk ved om dyr. Vi er ved at blive fremmedgjorte over for den natur der omgiver os. Vores mad er "født i supermarkedets plastic", og man kan snart ikke finde hvidløg til hønseguf, som ikke kommer fra #*#* Kina, det er denne fremmedgørelse som er årsagen til at folk ikke betale for kvalitet, de forstår det simpelthen ikke, suk!
Vi har høns i haven og jeg går på jagt, og jeg har mine børn med i alle faser indtil der er kød på tallerknen. De skal ikke vokse op som ignoranter.
Folk som har havehøns lærer meget om tingenes rette sammenhæng, så bare klø på med oplysningsarbejdet /o
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

gunvor66

  • Gæst
Sv: Danske folkehøns, din personlige kampagne i 2015.
« Svar #8 Dato: 06 November , 2014, 19:21 »
 /o herlig kampagne, har praktiseret den længe og har " smittet " flere  :-*
lokalt er det hyggeligt at vi er flere med samme interesse, vi udveksler erfaringer,
låner plads hvis en rugemaskine lige skal i gang alligevel, holder øje med salg hvis vi ved
den anden har bestemte ønsker, hjælper med at lære at slagte :-) mange sjove timer.

Ikke mange kommer her på matriklen uden en " tvangsrunde "  :P til dyrene, altid hyggeligt.

Har også haft en skruk silkehøne med 5 kyllinger med på job, ( beskyttet værksted for voksne udviklingshæmmede )
det skabte stor glæde og megen nysgerrighed, mange havde aldrig holdt en kylling  :-*

Er absolut med på 2015 skal være året hvor det udbredes endnu mere  :laugh:

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Danske folkehøns, din personlige kampagne i 2015.
« Svar #9 Dato: 06 November , 2014, 19:58 »
 /o X 100 til Gunvor
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.