Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hjælp til ny race - dværghøns  (Læst 6845 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
hjælp til ny race - dværghøns
« Dato: 23 April , 2012, 21:53 »
Hej hønsevenner.

Jeg har i fællesskab med familien båret de sidste fjer ud fra mine høns. Menneskelig uagtsomhed har udslettet alt, hvad jeg havde med brug af ræv. Det gør det jo ikke lettere, at det er selvforskyldt.

Jeg savner de høns helt åndssvagt.

Med tanke på at:

- børnene viser større og større interesse for hønsene
- manden hælder (vist) mest til dværge
- de skal gå i hønsegård det meste af tiden og ikke frit på hele grunden (i hvert fald ikke i rævesæsonen)

overvejer jeg stærkt dværghøns i stedet for stor race. Dagen efter angrebet hentede jeg bærbuske hos en flink dame, der havde dværghøns af blandet herkomst gående i sin have. Jeg blev ret forelsket. Og min søn var helt vild med de små høns også.

Jeg er helt vild med sorte krøllede kochin og har set mig lun på chabo'er også. Men jeg kan sagtens omvænnes på dette stadie.

Jeg vil gerne have en race, der er gemytlig og rolig. Og som lægger æg (ikke sprøjter æg ud, men heller ikke er for fedtet). Jeg vil helst have voksne, men jeg vil jo egentlig bare gerne have høns igen.

Er det overhovedet til at opdrive voksne stammer nu?? Har du input til hønserace er jeg glad for at høre fra dig. Det er min plan at prøve kræfter med udstilling i år - eller i hvert fald næste år, hvis jeg ikke når at have dyr i år.

På forhånd tak.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: hjælp til ny race - dværghøns
« Svar #1 Dato: 23 April , 2012, 23:27 »
Hej Julie

Vil først sige at det er dejligt at du vil prøve at udstille og håber du vil få en masse hjælp. Der findes også mange dejlige dværgracer du fint vil synes om og derfor kan det være svært at finde lige præcis den du gerne vil arbejde med. Især når du både kan lig sådan nogle som Chabos og Dværg Kochin som ikke ligner hinanden meget. Jeg synes kun det er dejligt, men det kan gøre det svære at beslutte sig for hvilken race man vil arbejde med.

Jeg vil da helt klart anbefalde nogle af dem vi har herhjemme og hvorfor det eventuelt er dem, som du skal have nogle af ;D
Vi startede selv med Dværg Wyandotter og de passer rigtig godt til dine krav. De er børnevenlige og nemme at få håndtamme. Når vi gør rent inde hos dem hopper de op i spanden og skraber det ud igen hvilket er meget sjovt.
Det er en dværg, men alligevel ikke så lille at man får alt for små æg igen, samt at der er noget at slagte af hvis I også vil have lidt til gryden.
En anden god ting ved Dværg Wyandotter er at de har en forholdsvis stor blomme i deres æg i forhold til andre hønseæg. De ligger desuden fint med æg selvom de også kan finde på at skrukke og er også gode vinteræglæggere hvor det ellers tit kan knibe med at få æg nok.
Når du tænker på at udstille og gerne i år måske vil de nok også passe godt til dels fordi kyllingerne er hurtigtvoksende og derfor vil du lige kunne nå at få nogle klar til midten af udstillingssæssonen og helt klar til de sidste udstillinger i januar.
Dværg Wyandotter er også en meget populær race og derfor vil du nemt kunne finde nogle gode dyr i nærheden af dig og hvis du ikke kan få en stamme på nuværene tidspunkt kan du måske selv købe nogle kyllinger og give dem din egen ring på og udstille dem.

Jeg har så Antwerpener Skæghøns, som jeg holder meget af. Findes i et hav af farver ligesom Dværg Wyandotter og derfor burde du kunne finde en farve du kan lide i racen.
Antwerpener Skæghøns bliver meget nemt tamme i forhold til andre racer og det er noget jeg især elsker ved dem. De er også så små at dine børn nemt vil kunne håndtere dem hvis det er en hobby I skal arbejde sammen om.
Det kan i hvert fald siges at være en dværg, da de ikke er særlig store og de fylder heller ikke meget. De har også et dejligt temperamant hvilket gør at man nemt kan sætte hanerne sammen igen efter udstilling eller avlssæson eller hvornår det nu skulle være. Hønerne siges at kunne være lidt hårde ved hinanden(har ikke oplevet det ved mine).
Mine Antwerpener Skæghøns ligger godt med æg især dem, som går igang inden efterår/vintermånederne. De forsætter hele vinteren igennem og havde en stamme(6 høner) der lage 4-6 æg om dagen hele vinteren igennem selvom de ikke havde lys eller isoleret hønsehus. De lagde også en masse æg her i forårsmånederne og hvis det går som det plejer vil de første holde en pause til sommer.
Jeg må dog sige at hvis jeg ikke får mine igang med at ligge æg inden sen efterår er de ikke ret gode æglæggere desvære. Pluds at æggene heller ikke bliver så store igen hvor de andre næsten kan komme op på størrelse med Dværg Wyandotterne.
Antwerpener Skæghønsekyllinger siges at være lidt svære at have med at gøre fordi de skulle have svært ved at finde foder og vand når de er klækket og derfor dø af sult eller tøst. Det er en ting jeg heller ikke har oplevet hos mine, men ellers kan man starte med at give dem noget at drikke når de kommer ud af rugemaskinen og så skal de nok selv finde ud af resten.
Antwerpener Skæghøns kan dog godt være lidt svære at finde, da der ikke er så mange opdrættere af racen igen. Derfor må der gerne komme flere til.

Chabos er også en dejlig lille rolig høne, som også nemt kan blive tam. Den kræver ikke meget plads både pga. størrelsen, men også fordi den har så korte ben. Man skal vide lidt omkring genetik omkring racen, men noget man nemt kan få hjælp til. Det er ikke den bedste æglægger, men kan ligge et rimeligt antal æg. Den bliver også meget nemt skruk og ruger gerne selv sine kyllinger ud. Racen er heller ikke en af dem, der findes flest af og derfor måtte der gerne være flere opdrættere.

Voksne stammer kan både være nemt og svært lige for tiden og kommer nok meget an på racen hvornår man plejer at sælge de gamle for at få plads til de unge. Vi har feks. solgt den avlsstamme af gamle høns vi ikke ville beholde i Dværg Wyandotter hvorimod de andre racer stadig er igang med rugeæg og derfor først bliver sat til salg senere.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: hjælp til ny race - dværghøns
« Svar #2 Dato: 24 April , 2012, 07:06 »
Hej Julie - sikke en lang og fin redegørelse du fik fra Frank!  /o Jeg vil tilslutte mig koret vedr. dværgwyandotter, som er nogle skønne små høns, men jeg vil også lige slå et slag for dværg kochin. De er nogle gæve små høns, som har alle de gode kvaliteter som wyandotterne også har. Og så ser de så pudsige ud med deres befjedrede ben og fødder. De fås, som du sikkert ved, i en del farver. Men er måske ikke så lette at få fat på som dotterne. De lægger egentlig godt med æg og er SUPER kyllingemødre.

Jeg har jo sebrights, og de er også usædvanligt skønne og tillidsfulde og lægger ok med æg, men de er jo meget små, og er nok for små for de fleste.

Frank, jeg synes du underdriver en anelse, når du skriver at dværgwyandotterne kan finde på at skrukke... Jeg vil mene at har man dværgracer, så må man acceptere, at de lægger sig for et godt ord!  ;) Jeg havde en gang 5 dværgwyandot-høner, og de lå alle sammen på en gang flere gange på en sommer. Lige nu ligger mine 2 dværgkochin begge på æg. Så det kan være småt med æg i rugesæsonen.

Held og lykke med at finde din race!! Og selvfølgelig skal du prøve at udstille, du bliver afhængig af det  :D
Mvh Marianne

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: hjælp til ny race - dværghøns
« Svar #3 Dato: 24 April , 2012, 07:17 »
Åh nej Julie, dumme, dumme ræv *t. De er sultne for tiden :-\.

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: hjælp til ny race - dværghøns
« Svar #4 Dato: 24 April , 2012, 15:01 »
Ja det har du ret i Marianne, men man får rigeligt med æg alligevel.

Dværg Kochin er også et fint bud, men dem, som har haft dem i vores område fik ikke så mange æg igen fordi de bliver skruk konstant og derved ingen æg. Det var de meget slemme med og har også hørt lignene fra andre.

Sebright er både søde og flotte, men kan være noget sarte som kyllinger og de er normalt heller ikke de bedste æglæggere. Dog ligger de fine store æg i forhold til deres lille størrelse og de har også den eneskab at hanerne nemt kan sættes sammen efter avl/udstilling.

Kan da også lige fortælle at hvis Antwerpener Skæghøns går sammen med andre racer er det dem, som bestemmer i hønsegården og det er ligemeget om de går sammen med store Australorps. De skal ikke tro de er noget og det er trods deres lille størrelse.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: hjælp til ny race - dværghøns
« Svar #5 Dato: 24 April , 2012, 15:29 »
Kære alle 3

tusind tak for jeres feedback og rigtig gode kommentarer. Det er en virkelig god pointe I har omkring kochin/æg/skrukning, det er den slags, der er svært at læse sig til.

Jeg har læst og søgt og studeret en masse om de små søde hollændere i Undløse, og på fredag tager jeg og børnene ud og ser dem. Måske bliver det starten på næste kapitel i mit hønseeventyr.

Vi har en voliere og en hønsegård begge stående tomme p.t., så måske er der plads til både hollændere og ...?  :)
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: hjælp til ny race - dværghøns
« Svar #6 Dato: 24 April , 2012, 16:11 »
Lyder godt og det er også en fin lille race.

Hvis du kommer til Nordjylland kan du se en masse forskellige farver i denne race hvor de findes i lidt af hvert.

Når du skriver Hollændere er det så Hollandske Dværge eller Toppede Hollændere. Fine racer begge hold og har hver deres charme.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: hjælp til ny race - dværghøns
« Svar #7 Dato: 24 April , 2012, 16:12 »
Tror hun mener de Hollandske som Tanja har...Hun bor nemlig i Undløse
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: hjælp til ny race - dværghøns
« Svar #8 Dato: 24 April , 2012, 16:20 »
Ja men det er lige det når begge kaldes Hollændere.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: hjælp til ny race - dværghøns
« Svar #9 Dato: 24 April , 2012, 16:23 »
Det er vist hollandske dværge, Tanja har.
Mvh Marianne

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: hjælp til ny race - dværghøns
« Svar #10 Dato: 24 April , 2012, 16:32 »
Det er de hollandske dværge Julie kommer og kigger på, på fredag ;).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: hjælp til ny race - dværghøns
« Svar #11 Dato: 24 April , 2012, 19:07 »
jeps, hollandske dværge. jeg glæder mig rigtig meget til at se dem. Desværre er de jo lige i bitesize for kattene (og den ene holder sig ikke tilbage), men heldigvis er der tag på volieren, så det klarer vi nok, hvis det er :)
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: hjælp til ny race - dværghøns
« Svar #12 Dato: 24 April , 2012, 20:36 »
En jeg har solgt Antwerpener Skæghøns til så hvordan de små høns bankede en stor hankat, som var ude efter dem. Så det er ikke altid størrelsen, men tror ikke en Hollænder er så kæphøj, som en Antwerpener Skæghøne.

Til historien skal lige siges at det startede med at en lage sig skruk og sidenhen de tre andre fuldte med. Det var kun den første der fik lov til at ruge og da den fik en kylling tog hele banden den til sig. Så da katten kom for at tage en af dem passede den første skruk på kyllingen imens de tre andre gik til angreb på katten. Sammentidig kaldte de på Katten der boede i huset og havde killinger. Den kom så ud og tog over med at banke hankatten til den forsvandt fra grunden.
Så den fik sig noget af en overraskelse nu hvor den havde forventet kylling til aften.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen