Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Newcastle disease?  (Læst 2642 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hansrudolph

  • Bruger
  • Indlæg: 3
Newcastle disease?
« Dato: 05 ſeptember , 2022, 20:52 »
For nogle få uger siden havde jeg 26 høns, 9 plymouth kyllinger, 15 sussex kyllinger og 2 kyllinger af anden art. De 9 plymouth kyllinger købte jeg i juni som daggamle kyllinger, og de 17 andre kyllinger har jeg selv udruget i juni. Kyllingerne voksede godt og så ud til at trives.

Men desværre begyndte de at dø for ca. 2 uger siden. Der døde i gennemsnit en kylling hver anden dag.
Imidlertid skulle jeg på ekskursion med en skoleklasse til Tjekkiet i en uge (underviser i gymnasiet) og måtte derfor overlade pasningen af hønsene til min far og søster. Kyllingerne blev desværre ved med at dø under mit ophold i Tjekkiet. Så jeg kontaktede veterinærmyndighederne for at få afklaret, om det eventuelt kunne være fugleinfluenza. Torsdag den 1/9 blev der så taget prøver af hønsene. Fredag den 2/9 ringede min far til veterinærmyndighederne for at få at vide, hvad resultatet af prøverne viste. Min far fik at vide, at de egentligt ikke måtte fortælle ham om resultatet af prøverne, - men at der var tale om Newcastle disease. De anbefalede at hønsene blev aflivet om smit ud som almindeligt husholdningsaffald i dobbeltforseglede plastposter. Min far ringede straks til mig og fortale om resultatet, - som jo mildt sagt var rystet over.
Lørdag kom jeg hjem fra Tjekkiet og var meget i vildrede med, hvad jeg skulle gøre. Egentligt ville jeg vente med at aflive kyllingerne indtil, at jeg havde fået svaret sort på hvidt. Men da der igen lå en død kylling lørdag formiddag, besluttede jeg at aflive de resterende kylling.

Mandag havde jeg endnu ikke fået skriftligt svar fra veterinærmyndigheder, så min far ringede til dem igen. Men denne gang var svaret helt anderledes. Der var hverken tale om fugleinfluenza eller Newcastle disease, så årsagen til de mange dødsfald inden for de sidste 14 dage måtte stå hen i det uvisse. Cirka 20 minutter efter min fars samtale fik jeg en mail med de negative prøveresultater.

Surt, nu har jeg ingen kyllinger og tør næsten ikke starte op med en ny besætning. Stort arbejde for ingenting!

Er der nogen, som har haft en tilsvarende oplevelse?

Venlig hilsen
Hans-Rudolph Lenler-Eriksen
Egelundvej 1
7470 Karup

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Newcastle disease?
« Svar #1 Dato: 05 ſeptember , 2022, 23:36 »
Det er da noget af en nedtur, du der er ude du er ude for. Det er da helt galt, at du får modsat rettede resultater. Det lyder da helt gag gag,
Jeg har ikke oplevet noget der liner det du beskriver, men under fugleinfluenzaen - den sidste - døde en af mine høns pludseligt, men veterinærmyndighederne var meget rolige og fattede og bad mig afvente yderligere dødsfald, som så heldigvis aldrig kom.

Men i de sidste dage har jeg dels aflivet en og en er død af sig selv - høns altså. De havde begge meget dårlig mave. Håber ikke det er en sygdom, men noget de har spist der har gjort de døde.

Håber ikke du skal gennem flere dødsfald bland de resterende dyr.
 

Offline hansrudolph

  • Bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Newcastle disease?
« Svar #2 Dato: 06 ſeptember , 2022, 16:55 »
Næ, jeg har desværre ikke flere høns, - det var alt fjerkræ som døde. Det er ellers mange år siden, at jeg ikke har haft høns.

Jeg overvejer at købe nogle Newcastle-vaccinerede høns, brune amerikaner høns eller lignende gode æglæggere. Man kan blive nødsaget til at gøre som de store fjerkræproducenter, som vaccinerer.

If you can't beat them, join them!

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Newcastle disease?
« Svar #3 Dato: 09 ſeptember , 2022, 09:06 »
Blot til info.
Så vaccinere avlere, som udstiller racehøns også mod new castle disease. Så man behøver ikke at købe industri hybrider.

Var dine kyllinger/forældre dyr købt privat eller hos en forhandler?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline hansrudolph

  • Bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Newcastle disease?
« Svar #4 Dato: 12 ſeptember , 2022, 17:36 »
Plymouth-kyllingerne er købt som daggamle kyllinger hos en privat person for lidt over 3 måneder siden, og sussex-kyllingerne har jeg selv udruget. Jeg tænkte ikke på, at det var en god idé at få dem vaccineret, - men det ved jeg så nu!

Det må være fuglene omkring hønsegården, som har bragt smitten til hønsene, for jeg har hverken købt eller solgt høns inden for de sidste 3 måneder.

Mvh
Hans-Rudolph