Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Dorking  (Læst 106578 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Dorking
« Svar #120 Dato: 04 Februar , 2010, 10:12 »
Jamen, se hvor klog man bliver herinde på forumsiderne..har aldrig set Dorking med rosenkam,,og jeg har ellers set det meste :D
Men dem vil jeg altså ikke ha..
vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
Sv: Dorking
« Svar #121 Dato: 04 Februar , 2010, 10:19 »
humm ok, hun har lige svarret at de ikke lægger æg endnu, så det bliver ikke foreløbig med de æg, så kan jeg jo lede videre imens.
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline Psycho

  • Moderator
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Dorking
« Svar #122 Dato: 04 Februar , 2010, 10:27 »
Ja, jeg har også læst på den amerikanske standard, at den hvide har "rose comb". Det står også at "rose comb" er et fatalt fejl i den sølvgrå og røde race.
Vi skal også være helt sikre på at vi får den rigtige størrelse. I den tyske (hollandske?) standard står det:
Hane 3,5 - 4,5 kg.
Høne 2,5 - 3,5 kg.
I den Engelske ("den rigtige"):
Hane 4,55 - 6,35 kg.
Høne 3,60 - 4,55 kg.
Det er altså en stor forskel. Hvis vi altså skal få vores små Dorkings op i den "rigtige" størrelse, skal vi bruge store avlsdyr efter den engelske standard.

Det er i øvrig godt vi "brainstormer" og undersøger så meget som mulig. Har ingen problemer med og få æg fra Tyskland - Holland, men det skal være efter den rigtige størrelse.

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Dorking
« Svar #123 Dato: 04 Februar , 2010, 11:11 »
Jeg skal over og besøge min kærestes familie i Irland til foråret eller sommer. Jeg vil gerne købe og sende nogle rugeæg af dorking og så sende dem til en af jer, men det kræver jo så at i kan og vil ruge dem ud. I irland følger de den engelske standard og dorking er rimelig populær derovre.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Dorking
« Svar #124 Dato: 04 Februar , 2010, 11:34 »
Øhhhh I skal vel egentlig bruge den skandinaviske standard, hvis de skal udstilles i DK. Eller ?

Jeg sidder forøvrigt lige nu med en skandinavisk fjerkræ standard fra engang i 20érne. Og der er Dorking beskrevet både med enkeltkam og med rosenkam, desuden er den opført i farverne :
Mørk - mon ikke det er sølv sort/båndet
Sølvgrå
hvid
og gråtavlet.
Størrelsen er for de mørke : hanen 4,5 kg og opefter og hønen 3,5 kg og opefter.
De sølvgrå, hvide og gråtavlede er størrelsen hanen 3,5 kg og opefter og hønen 3 kg og opefter.
Ægstørrelse er 65-70 gr. og ægskallen hvid.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Dorking
« Svar #125 Dato: 04 Februar , 2010, 11:39 »
Jeg vil gerne ha dem så store som muligt..når vi snakker op til 6,3 kg..er det jo også nok de færreste haner der når den vægt..og hvis jeg skal bruge mine "små" Dorking høner..med en evt. engelsk kæmpe Dorking..går der vist også lidt tid inden de kommer op i en acceptabel vægtklasse..
Tror det er nemmere at avle dem for små eller end at avle dem for store..
Men som sagt jeg er langtfra ekspert..og har meget at lære endnu mht. udstilling og avlsarbejde..
vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Dorking
« Svar #126 Dato: 04 Februar , 2010, 11:46 »
Nu har jeg bevæget mig op gennem tiden og fundet en skandinavisk standard fra 1980.

Her Dorkingen stadig beskrevet med enkeltkam og rosenkam. Farverne er nu :
sølvgrå og mørkegrå, men der skrives også at der anerkendes også hvide og røde (R.I.R farve) ??
Størrelsen er for haner 6 kg. og høner 4,5 kg. Så nu må de have deres storhedstid. Intet og ægstørrelse og farve.

I den "nye" gældende standard fra 2004 er de beskrevet i farven sølv vildfarvet (mørkegrå) og sølvhalset (sølvgrå) hmmm.
Og vægten er for haner 4,5 kg. og høner 3,5 kg. Intet ord om rosenkam. Eller andre farver, så de må være gået i glemmebogen for mange år siden.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Dorking
« Svar #127 Dato: 04 Februar , 2010, 11:53 »
Det gør da bestemt ikke noget at avle dem som i "gamle dage" hvor hanen min. skulle veje 6 kg.

Og det er rigtigt at det er alt for nemt at avle de store racer ALT for små. Jeg synes dog at det er en for let løsning at sætte standard vægten ned, men der er nok skønnet at det var for svært at holde vægten, men de engelske dyr er åbentbart store nok, sååå.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Psycho

  • Moderator
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Dorking
« Svar #128 Dato: 04 Februar , 2010, 12:11 »
Dejlig tråd det her :D

Den røde er den ursrungelige farve. Den er dog den farve som blevet godkendt sidst.
Rosenkam er kun godkendt på den hvide race (artikel jeg fundet på nettet)

Som tidligere sagt her på tråden, og hvad jeg kunnet læse mig til, så er Dorking en meget følsom race over for indavl. Indavl resulterer tit i at individerne bliver mindre og mindre.
Det er derfor at det er så vigtig at vi får ind nye stamme fra flere forskellige steder, så vi har et godt avlsmateriale og arbejde videre på.

Jeg er jo heller ingen ekspert - endnu...
Er helt nybegynder, men vil satse hårdt.

Johanne: Vil gerne at du meddeler os før du skal derover. Endere her på tråden, eller at du sender mig et PM.

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Psycho

  • Moderator
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Dorking
« Svar #129 Dato: 04 Februar , 2010, 12:35 »
Regler?

Nu når vi er på vej til og finde leverandører udenlands, vil jeg spørge jer erfarne importører:
* Skal vi have nogle importtilladelser?
* Er det nogle faldgruber vi skal passe på?

Vil gerne have gode råd, fra jer der har prøvet det før.

Med venlig hilsen

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Dorking
« Svar #130 Dato: 04 Februar , 2010, 13:16 »
Lene (Lestat)

Det kan være når vores Dorking venner kommer godt igang(og det er sikker på de gør)at standards vægten kan sættes op igen.Sammenhold og sammen arbejde er vejen frem for de store sjældne racer /o eller har med en tricky farve at gøre(blau-reb eks  ;) )

mvh Jesper
mvh Jesper

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
Sv: Dorking
« Svar #131 Dato: 04 Februar , 2010, 14:35 »
Det med at impoterer, det er noget med man skal have tilladelser osv, det er der andre tråde om, men jeg kan ikke lige henvist til nogle.
Men hvis man kører over grænser, må man tage 20 æg med pr næse, og så hvis man bliver spurgt, så er det til konsum, altså til at spise, ellers er der ballade.

Jeg er mest til at få så store fugle som mulig. så kommer udseenet i anden række, hvis man nu kunne gå efter at avle store dyr først, og så tage efter udseenet bagefter, så må der være lidt mere at vælge af.

Ulla det lyder jo storartet, jeg du må sige til så snart du ved noget om hvornår du skal der over, så vi kan finde ud af hvem der har plads i maskinen, det er så godt gået /o
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline Psycho

  • Moderator
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Dorking
« Svar #132 Dato: 04 Februar , 2010, 14:43 »
Hvis det er nogen, der ved hvor man finder den tråd om importtilladelser, så må den gerne publiceres her.
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Dorking
« Svar #133 Dato: 04 Februar , 2010, 14:44 »
@ Katja

Jeg ved ikke hvad du mener med udseendet - men typen, kropsformen og den 5. tå skal da være i orden, de skulle da gerne ligne Dorking.  
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
Sv: Dorking
« Svar #134 Dato: 04 Februar , 2010, 21:01 »
jo jeg mener om farverne nu er helt som de skal være, selvfølgelig skal de ligne Dorking, og det hele men man kan vel ikke være så hårde ved dem i sortering, når de har størrelsen.
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn