Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: HJÆLP! Hvad fejler hønen? (m. billede)  (Læst 1444 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Znowflake

  • Bruger
  • Indlæg: 31
HJÆLP! Hvad fejler hønen? (m. billede)
« Dato: 30 Marts , 2020, 11:43 »
I går og i dag har min ene høne været sløj - ikke rigtig spist/drukket, og bare siddet på en høballe. Hun sover ikke - hun er klar i øjnene, men hun er helt sikkert syg. Og de sidste 2 dage har hun produceret sygeligt udseende afføring (se billed).

Er der nogen der ved hvad hun fejler? Og kan jeg kurerer hende, eller er det mest humant at hun får øksen?
Det skal lige siges at jeg umiddelbart ikke kender nogen dyrlæger i nærheden (Roskilde) som er "hønseegnet", så hvis nogen kender en velegnet dyrlæge i nærheden, ville det også være en hjælp.




Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: HJÆLP! Hvad fejler hønen? (m. billede)
« Svar #1 Dato: 30 Marts , 2020, 16:27 »
Er hun i æglægning? i så fald kunne det godt være tegn på læggenød. Det bliver de meget dårlige af, men kvikker fuldstændigt op til normal, når ægget er kommet ud. Hvor længe siden er det, hun sidst lagde et æg? hvilken race er det?

Jeg havde fornylig en lille holllandsk høne med læggenød. Jeg tror, det er den ekstreme kulde, der var årsagen. Hun havde ligget og solet sig i den varme sol, men på den meget kolde jord. Jeg gav hende et varmt bad i 10 minutter i en balje, hvor jeg skiftede lidt af vandet ud, så det blev ved med at være varmt. Det øger blodcirkulation og løsner musklerne. Så kom hun op, blev tørret med håndklæde og her efter tørret helt tør med føntørrer. Næste trin i kurren var at ligge på en varmedunk.

Til natten sov hun inde i en foret kasse, så hun ikke tabte varme. Hun var stadig meget syg at se på, og jeg troede faktisk ikke den overlevede. Næste morgen, lå der en gullig slimet klat som på billedet og hun var helt frisk igen, men blev alligevell indendørs. Et par timer senere kom et æg. Så jeg ved ikke om det var læggenød eller måske en form for æggelederbetændelse.

Hvisovennævnte kur mod læggenød ikke virker, og der vel at mærke er tale om læggenød, skulle dyrlæger med forstand på at behandle stuefugle, kunne give noget vestimulerende for at stimulere til at få ægget ud. Kender desværre ikke dyrlæger på Roskildeegnen. Men du kan måske ringe rundt?