Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kæmpe kyller...  (Læst 17360 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Kæmpe kyller...
« Svar #15 Dato: 11 Marts , 2012, 10:35 »
Du har ret Steffen , men det der får os til at slå flikflak over diverse rugemaskiners upålidelighed er den kæmpe ansvarsfølelse over de små liv. Tanken om at man er med til at forvolde død er så meget imod de kvindelige gener..... Sikkert også for nogle mænd men nu kan jeg jo af naturlige grunde kun tale for mig selv.

Men herligt at høre at Maranerne imponerer, den følelse har jeg haft mange gange de år jeg har haft Marans.

Hvilken race har du haft før, Steffen ?
« Senest Redigeret: 11 Marts , 2012, 10:50 Fra Lene, Rungsted »

Offline Lundur

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 246
Sv: Kæmpe kyller...
« Svar #16 Dato: 11 Marts , 2012, 11:35 »
@Lene
New Hampshire, rødbrun i stor. Nøgenhalse, sort i stor. De er rimelige.
Min søn Peter har haft Forskellige store Wyandotter som var overraskende iltre og hanerne ekstremt hidsige på alt andet af hankøn. Peter er skiftet til Maran Sort Sølv med æg fra Mikkel (og dig -joint venture). De 8 kyllinger er 5 uger nu og 1,0 er kryds fra en landhane.
Min søn Søren har kørt med forskellige dværgwyandotter, som har været langt mere omgængelige end de store. Han har kun 1 stamme dværgwyandotter tilbage og er startet med stor Araucana i blå kobber, og overvejer Maran i dværg.
Jeg havde også landhøns et enkelt år, men de var alt for flyvske til mit temperament.
Et direkte svar til Lene, men et spring i tråden ---- og så alligevel ikke. Det var jo Karina selv der startede med at bemærke temperaments-forskellen.

mvh Steffen
mvh Steffen Lund
Sekretær i Maranklub DK
10,16 Nøgenhalse sorte i stor
4,7 Grå danske gæs
2,4  Sachsenænder
10,18 Maran i stor, Sort-Kobber og Hvedefarvet.
http://www.maranklub.dk

karina dj

  • Gæst
Sv: Kæmpe kyller...
« Svar #17 Dato: 11 Marts , 2012, 12:59 »
Thorleif: De går ude hele dagen og jeg er SÅ TAKNEMMELIG for ikke at skulle slås med den bekymring! Men vi har de små blodtørstige der kan komme ind overalt osse, og en stor del rovfugle...7-9-13 er de aldrig blevet angrebet de 3 år vi har boet her, og jeg har kun mistet en enkelt høne til en musvåge... så der blir lukket om aftenen, selvom det sikkert og med garanti ikke ville holde de små draculaer tilbage  ;)

Man må godt springe i mine tråde, det synes jeg kun er hyggeligt  /o

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Kæmpe kyller...
« Svar #18 Dato: 11 Marts , 2012, 13:27 »
Det fine arrangement med lyseblåt garn om de der klækkede fra de lyseste æg  (11 stk) tjaaa, de er pist væk! Nåede at redde 5 som nu er mærket med en tynd strip ;)

Ja det problem med at holde styr på hvilke kyllinger, der stammer fra hvilke æg kender jeg godt. Har tidligere brugt sådan nogle små stykker ståltråd med papir om (poselukkere), men bryder mig ikke så meget om det, da jeg er bange for at kyllingerne stikker sig, eller tråden pludselig strammer uden at jeg opdager det. Jeg ved godt, at man kan investere i en lille tang til at klippe mærker mellem tæerne på kyllingerne, men sådan en er jeg heller ikke i besiddelse af endnu. Så denne gang har jeg lånt en smule af fruens neglelak, og så har kyllingerne fra den ene stamme fået en lille klat oven i hovedet. Og det holder faktisk forbavsende godt. Indtil nu en uge uden behov for fornyelse :)
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kæmpe kyller...
« Svar #19 Dato: 11 Marts , 2012, 14:06 »
Nu må jeg lige spørge om jeg har misforstået totalt?
Har du ikke ruget i din nye trærugemaskine fra Hemel, og klækket i den blå? Eller er hele rugningen foregået i den blå?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

karina dj

  • Gæst
Sv: Kæmpe kyller...
« Svar #20 Dato: 11 Marts , 2012, 14:27 »
Marianne hele rugningen foregik i den nye Hemel maskine med total stabil temperatur  /o frem til dag 19. På 18. dagen lagde jeg æggene i de bakker der er beregnet til vand  ;) 

På dag 19 lagde jeg alle æggene (39 stk) fra vandbakkerne over i den lille blå som var indstillet korrekt. Der er de alle klækket på nær 5 som er smidt ud lige nu. Alle 34 er klækket (eller dvs der mangler 2 som kæmper pt) til trods for den lille blå skabte sig fuldstændig urimeligt lige fra æggene kom i. Det er mange æg at komme i den blå, men det gik altså ud over al forventning. Jeg havde jo slet ikke turde håbe på, at bare 15-20 stykker af de vel 80 æg jeg startede med, var befrugtet...men det var ca ½ så. Havde jeg vidst der var god befrugtning havde jeg ikke startet ud med så mange, for jeg vidste jo det ville give problemer i den blå med pladsen... så hellere klække dem løbende med 1 uges interval. Men med hanerne, en syg en for ung...så var udsigterne ikke så gode.

Nu er det prøvet, og det gik storslået  ;D

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: Kæmpe kyller...
« Svar #21 Dato: 11 Marts , 2012, 14:43 »
Tillykke med de nye små, Karina - de ser meget fine ud  <I
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Kæmpe kyller...
« Svar #22 Dato: 11 Marts , 2012, 15:44 »
@Lene
New Hampshire, rødbrun i stor. Nøgenhalse, sort i stor. De er rimelige.
Min søn Peter har haft Forskellige store Wyandotter som var overraskende iltre og hanerne ekstremt hidsige på alt andet af hankøn. Peter er skiftet til Maran Sort Sølv med æg fra Mikkel (og dig -joint venture). De 8 kyllinger er 5 uger nu og 1,0 er kryds fra en landhane.
Min søn Søren har kørt med forskellige dværgwyandotter, som har været langt mere omgængelige end de store. Han har kun 1 stamme dværgwyandotter tilbage og er startet med stor Araucana i blå kobber, og overvejer Maran i dværg.
Jeg havde også landhøns et enkelt år, men de var alt for flyvske til mit temperament.
Et direkte svar til Lene, men et spring i tråden ---- og så alligevel ikke. Det var jo Karina selv der startede med at bemærke temperaments-forskellen.

mvh Steffen

Spændende at høre Steffen, du er jo et af de medlemmer der bare pludselig var her, ikke at der er noget dårligt i det. Misforstå mig ikke. Men jeg kom bare pludselig til at tænke på hvad du mon havde før de nu så populære Maraner, jeg havde jo luret at du ikke er ny ud i hønseriet.
Måske at du skulle copy dit indlæg til medlemspræsentation tråden.

Det er netop sjovt at høre om det med temperamentet hos de forskellige racer.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kæmpe kyller...
« Svar #23 Dato: 11 Marts , 2012, 18:24 »
OK, Karina, så havde jeg forstået det rigtigt.
Skønt at det er gået så godt *y
Jeg tror nu heller ikke, de sidste døgn er de mest kritiske med temperaturen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

thorleif

  • Gæst
Sv: Kæmpe kyller...
« Svar #24 Dato: 11 Marts , 2012, 18:55 »
OK, Karina, så havde jeg forstået det rigtigt.
Skønt at det er gået så godt *y
Jeg tror nu heller ikke, de sidste døgn er de mest kritiske med temperaturen.
Det er sandt, Marianne. De foerste 5 er de vigtigste.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kæmpe kyller...
« Svar #25 Dato: 11 Marts , 2012, 18:56 »
Ja, det tror jeg helt bestemt også Thorleif /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

karina dj

  • Gæst
Sv: Kæmpe kyller...
« Svar #26 Dato: 11 Marts , 2012, 19:10 »
Er der nogen der kan lave regnstykket for mig? Klækprocenten? jeg er dååårlig til procentregning*f

Har fået 35 kyller på 39 æg, hvoraf de 34 lever indtil videre...

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Kæmpe kyller...
« Svar #27 Dato: 11 Marts , 2012, 19:14 »
34/39*100?
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

karina dj

  • Gæst
Sv: Kæmpe kyller...
« Svar #28 Dato: 11 Marts , 2012, 19:29 »
Skal man ikke gange det ene tal med hundrede og dele det med det andet?  :-[

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Kæmpe kyller...
« Svar #29 Dato: 11 Marts , 2012, 19:32 »
Du skal da vel bare have et gennemsnit ikke?
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.