Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken farve er sådan en fætter rent genetisk????  (Læst 26178 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

GKV

  • Gæst
Hvilken farve er sådan en fætter rent genetisk????
« Dato: 02 December , 2009, 12:52 »
Imellem mine englændere er der kommer sådan en hane her. Jeg er helt bevidst om, at han ikke er et pragteksemplar, men kunne godt lide at vide om han er det man kalder sølvfarvet ( silver duckwing).

Der skal vel være lidt mere af det sølv for at det er rigtigt, ikke?





VH Gunni.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hvilken farve er sådan en fætter rent genetisk????
« Svar #1 Dato: 02 December , 2009, 13:05 »
Sølvhalset ???
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Hvilken farve er sådan en fætter rent genetisk????
« Svar #2 Dato: 02 December , 2009, 14:29 »
Ved ikke lige hvad han skal kaldes, men Duckwing er han ihvertfald ikke.

Se evt. her, duckwing er det yderste hvide på vingen: Duckwing
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

GKV

  • Gæst
Sv: Hvilken farve er sådan en fætter rent genetisk????
« Svar #3 Dato: 02 December , 2009, 15:47 »
ja, jeg havde det nok på fornemmelsen at det ikke var noget særligt specielt, men jeg sidder meget ofte og leger med Chicken Calculator og det er så svært når man ikke kender betegnelserne for dyrene.

Jeg opdagede så, at det ikke er lige i første generation det sølvfarvede kommer, men jeg bremses i allerhøjeste grad af, at jeg intet aner om deres forældres farve.Jeg har jo også en sort, en vildtfarvet og en gøgespættet (båndstribet eller hvad det nu hedder  ;D) både i sort, men også i Lavender.Disse er høner og desværre døde den ene sorte hane af Marek, han havde intet sølv på sig.

Det lavender er nemt nok, der kommer ikke andet, hvis begge forældre er det.

Det er lidt det samme med silkerne, man kan sidde og prøve sig frem med den calculator, men med alle de "skjulte" og ubekendte farver der kan ligge bag, er det mere end svært.

Jeg synes der er så mange farvebetegnelser og til tider har jeg svært ved at se forskel. Så synes jeg bare de ligner alm. høns som høns er flest. ;D ;D

VH Gunni.

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Hvilken farve er sådan en fætter rent genetisk????
« Svar #4 Dato: 02 December , 2009, 16:22 »
Hej

Dem ligner den farve sølvgrå Sussex skal have, der er lidt bryst tegning, så sølvgrå vil jeg kalde den.


Tommy A

GKV

  • Gæst
Sv: Hvilken farve er sådan en fætter rent genetisk????
« Svar #5 Dato: 02 December , 2009, 17:38 »
Tak for det Tommy, nu fik jeg googled Silver Grey Sussex og ja, det ligner. Der mangler nok lidt klarhed i striberne i fjerene.

Her er der en Sussexmodel



Farven er anerkendt hos de Engelske, så det er jo bare super.

Jørn, det tror jeg ikke. Den engelske araucaner er anerkendt i mange farver og glem ikke, at det æg den kom ud af immervæk var blåt.

Kammen er en ærtekam, men lidt større end jeg ønsker det, dog ikke større end den ses på de haleløse til tider på de billeder du har sat ind tid efter anden. Så selvom racen måske er ukendt for os, er det jo ikke ensbetydende med at den er forkert.

Jeg har da erfaret at selv indenfor de etablerede racer herhjemme er alt heller ikke perfekt.

VH Gunni.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Hvilken farve er sådan en fætter rent genetisk????
« Svar #6 Dato: 02 December , 2009, 18:26 »
Han er rigtig flot Gunni- men han kan altså godt være et kryds alligevel- selvom han kom ud af et blåt æg. Man ser jo først æg farven i næste generation.

Er det en farve du vil avle videre med?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

GKV

  • Gæst
Sv: Hvilken farve er sådan en fætter rent genetisk????
« Svar #7 Dato: 02 December , 2009, 19:04 »
Jeg ved det ikke, først og fremmest gælder det jo de lavendelfarvede og heldigvis er der rigtigt pæne dyr imellem dem. Men så er der jo den skønne sorte samt en dejlig vildtfarvet, begge høner og til dem vil jeg gerne have en hane og det bliver da muligvis ham her.Jeg vil gerne lave sort.Derimod bryder jeg mig ikke om gøgespættede ( båndede)

Det er så her jeg gerne vil vide lidt om farvegenetikken omkring det der sølvgen.Jeg trøster mig lidt med at, hvis det kan tage 25 år at rette op på silkehønsenes tæer, ja så har jeg da bare god tid til at gøre det bedre . ;D ;D ;D





VH Gunni.


Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Hvilken farve er sådan en fætter rent genetisk????
« Svar #8 Dato: 02 December , 2009, 19:23 »
Hej Gunni

Foto nr 1:Ligner et affalds produkt af BSO.Jeg har haft 2-3 af slagsen gående i år (de var flotte at se på ,og smagte godt).Jeg tror vores Engelske ven har forsøgt sig med blå-lakse farvede.Erik Vestergård har lavet dem i farverolles herhjemme(lækker farve).Jeg håber Lars kommer til at lave dem i Brahma /o

Foto nr 2:Birke farvede dyr er altså bare smykke.Min gode ven Martin Linskens(formand for den Hollandske Brahma klub)har lavet dem i stor og dværg.

MVH Jesper
« Senest Redigeret: 02 December , 2009, 19:28 Fra Rasmussen »
mvh Jesper

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Hvilken farve er sådan en fætter rent genetisk????
« Svar #9 Dato: 02 December , 2009, 19:45 »
Hej Gunni

Jeg vil nok forsøge at sætte den "sølvgrå" hane på en sort høne og så se om der skulle komme sorte, eller måske sølvgrå af begge køn, så har du ligepludselig en ny farve.

Den lavendel kan du vist nok også sætte sort ind over, det ved jeg med de perlgrå (lavendel) silkehøns at de bruger sort til at forbedre med.

Du har en del projekter, men det tager tid at lave tingene bedre.

Hilsen

Tommy A

GKV

  • Gæst
Sv: Hvilken farve er sådan en fætter rent genetisk????
« Svar #10 Dato: 02 December , 2009, 20:34 »
 *g *g *g Affaldsprodukt BSO, jeg aner ikke hvad BSO er for en sag. Opmuntrende <A <A Det viser blot hvor dumt det er at der slet ingen afstamning er på høns :'( :'(

Det er først lige nu, at jeg har racehøns, har haft alm. høns næsten hele mit liv lige bortset fra nogle dværgwayandotter jeg arvede, men ikke gad gøre noget ved, andet end bare være glad for dem.Jeg kender ikke alle de fagudtryk, hvilket er et absolut handicap, men vel til at overvinde.

Jeg kan godt lide de lavendelfarvede de er lidt mere "fluffy" i fjerdragten, hvilket jeg synes øger nuttethedsværdien, men nu er de andre her altså og nu ved jeg i det mindste at det hedder en sølvgrå.Tak for det.

Der vil ganske givet komme, i jeres øjne, en masse dumme spørgsmål henad vejen, håber I kan holde til det også.

Jeg har da planer med de høns, men ikke flere end, at de kan justeres med tiden.

Det korte af det lange er jo trods alt, at jeg ingen garanti har for kvaliteten selvom jeg evt. køber æg af en anden race, der kan der også være ret så mange affaldsprodukter ;D ;D

VH Gunni.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Hvilken farve er sådan en fætter rent genetisk????
« Svar #11 Dato: 02 December , 2009, 22:24 »
Ja jeg kunne altså godt tænke mig at prøve at krydse dine lavendel ind over nogle rigtigt gode sorte haleløse :-X kunne man bare få tid og plads til det hele
Nu tilbage som Johanne Schiødt

GKV

  • Gæst
Sv: Hvilken farve er sådan en fætter rent genetisk????
« Svar #12 Dato: 03 December , 2009, 12:59 »
Det med de rigtigt gode sorte haleløse kan jo være svært. Ikke så meget typen, men igen er det farvegenetikken der driller mig lidt. Jeg har kun to helt sorte høns, de andre er med gyldne fjer og jeg kan ikke finde ud af om det er rigtigt eller forkert.

De fleste af mine Araucaner er jo blot anskaffet for æggenes skyld, men jeg har nogle lækre nogle fra Jørn, men dem har jeg andre planer med.

Derfor var mit spørgsmål også, hvilken farve den hane har, ikke om man mener han er et kryds af et eller andet, det må tiden jo vise.

Måske fristes jeg til at prøve et hold med en lavendel på en haleløs, men der vil komme en masse der ikke dur og det ved jeg ikke om jeg er så oplagt til endnu, måske når det bliver forår og alting er lidt nemmere.

Jeg ved stadigvæk ikke hvad en BSO er.

VH Gunni.

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Hvilken farve er sådan en fætter rent genetisk????
« Svar #13 Dato: 03 December , 2009, 13:23 »
Hej Gunni

BSO = Blå Sølvbåndet med Orange ryg, en nye farvevariant inden for Brahma avl.

GKV

  • Gæst
Sv: Hvilken farve er sådan en fætter rent genetisk????
« Svar #14 Dato: 03 December , 2009, 13:38 »
Tak skal du have, så skal jeg ikke rende og fundere på det resten af dagen. ;D ;D Jeg havde aldrig selv kunne finde ud af det.

Har man slet ingen skrubler ved at have både sølv og guld i fjerdragten bare det sidder rigtigt?

VH Gunni.