Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mudder i hønsegården  (Læst 3336 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline krix

  • Bruger
  • Indlæg: 14
Mudder i hønsegården
« Dato: 05 Februar , 2020, 22:57 »
Efter min første sæson som (glad og tilfreds) hønse ejer, må jeg konstatere at det meget våde efterår har efterladt en meget smattet hønsegård.

Mine 4 høns bor i en parcelhus have, den faste hønsegård er på ca. 8 m2.
2/3 dele af gården er overdækket, men alligevel er 2/3 dele noget smat.
Bunden i hønsegården er bar jord. Det var en nem og billig løsning, og havde den fordel at det er nemt at se om der ligger madrester tilbage. Og jeg ku hurtigt vende et par skovlfulde jord med ormefest til følge. Men nu er det bare mudder.

Hvad kan I anbefale af bundlag til det danske klima? Eller skal jeg bare overdække noget mere?

Det skal selvfølgeligt være hønsevenligt. Og tilnærmelsesvist lugtfrit. Billigt. Og ikke kræve for stor lagerplads.

Grus? Flis?

Nettet har en del omtale af "deep litter method". Er det en god idé i dk og hvordan skal jeg så gøre?

Mvh Kristian


Sendt fra min ONEPLUS A5010 med Tapatalk


Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Mudder i hønsegården
« Svar #1 Dato: 06 Februar , 2020, 10:16 »
Jeg tror, at vi er mange, der døjer med mudder i år.
Hvis du har adgang til halm, så fungerer det fint, og hønsene kan godt lide at rode i det. Ellers kan man vel bruge stort set alt; flis, spagnum, høvlspåner osv. Læg bare hele ballen ud til hønsene, så kan de hygge sig med at sprede den selv. Så er du også fri for kravet om lagerplads.

Hos mig hjælper mere overdækning ikke, da vandet står op nedefra. Check lige det, inden du bruger tid og penge på byggeri.

Offline Ole Larsen

  • Bruger
  • Indlæg: 8
    • mit hønsehjem
Sv: Mudder i hønsegården
« Svar #2 Dato: 06 Februar , 2020, 21:07 »
Jeg har overdækket hele gården med en "klar"armeret plast presenning fra jæm og fiks, tror den kostede 75 kr. det giver en næsten tør gård, og så en del strøelse .
0.3 Barnevelder
0.2 Isa Brown
0.2 Sussex
0.3 Vyandotter
0.3 New Hampshire