Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Æg alle vegne eller i redekassen?  (Læst 7208 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Æg alle vegne eller i redekassen?
« Svar #15 Dato: 13 Januar , 2020, 19:13 »
Så er en del af de alt for mange æg blevet syltet og har stået nogle dage i deres lage og trukket smag. De er gode, skulle jeg hilse og sige. Jeg har blot anvendt en opskrift på en ganske almindelig lage, der normalt anvendes til råsyltede agurker. Jeg har blot vedlagt en amindelig købt krydderiblanding i glasset. Her kunne man snildt eksperimentere med flere krydderier, så de syltede æg, kan fange smagen af præcis de krydderier, der passer én bedst.

Så har jeg også fundet ud af, man kan tilsætte rødbedesaft. Så får de en ekstra lækker rød farve, som trænger delvis ind i ægget. Som om det ikke er slemt nok, har jeg nu købt grøn og blå frugfarve. Næste gang, jeg skal sylte æg, vil jeg lave glas med forskellige farver tilsat. Det kunne blive et festligt indslag på erhvert fastelavns- eller påskebord. Så længe holder de her æg så ikke. De vil være spist længe inden. Så hvor lang tid de egentlig kan holde, finder jeg ikke ud af i denne omgang.
« Senest Redigeret: 13 Januar , 2020, 19:16 Fra Margrethe »

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Æg alle vegne eller i redekassen?
« Svar #16 Dato: 13 Januar , 2020, 20:25 »
Spændende. Har du kogt æggene først, eller er de kogt i lagen? Hvor længe?

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Æg alle vegne eller i redekassen?
« Svar #17 Dato: 13 Januar , 2020, 20:39 »
Spændende. Har du kogt æggene først, eller er de kogt i lagen? Hvor længe?

Æggene koges helt hårdkogte først. Mens de køler af, har jeg kogt edikke, sukker og krydderier sammen, og skoldet og skyllet sylteglasset i atamon. Så pilles æggene og lægges i glasset, hvor efter lagen hældes over. Skulle der ryge et lille stykke æggekal med, er den ædt op af eddiken næste dag. Så det får man ikke mellem tænderne. :)

  Næste gang vil jeg forsøge med mere timian og estragon i glasset. Her er der ikke andet end at prøve sig frem. Nogle bruger vist meget sennep, men lige sennep er jeg ikke selv så vild med. Smag og behag.
« Senest Redigeret: 13 Januar , 2020, 20:42 Fra Margrethe »

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Æg alle vegne eller i redekassen?
« Svar #18 Dato: 14 Januar , 2020, 09:48 »
Det skal jeg helt sikkert prøve - når altså mine begynder at lægge æg igen.