Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: kat i haven  (Læst 7125 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
kat i haven
« Dato: 19 Januar , 2020, 22:29 »
Er der nogen der ved om katte kan finde på at gøre høns noget. Her i eftermiddag begyndte mine høns at skræppe helt vildt og for rundt i hønsegården som vilde. Jeg gik så ned til dem og pludselig stod der en kat ved siden af. Det skal siges den kan ikke komme ind til dem medmindre de også graver nedenunder. Og det ved jeg ikke om de gør. Jeg sendte den så ud af haven men 2 sekunder efter var den der igen og ligger på lur. Jeg har lovet den en god gang vand hvis jeg kan komme til det. Jeg vil i hvert fald ikke have den der når mine høns bliver så bange.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: kat i haven
« Svar #1 Dato: 20 Januar , 2020, 07:47 »
Jeg tror ikke en kat vil kunne finde på at grave sig ind til dine høns. Vi har selv kat, uden problemer. Men den kender vore høns jo også.  ;) Dine høns vænner sig nok også til katten, hvis du ikke får held til at skræmme den væk.
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: kat i haven
« Svar #2 Dato: 20 Januar , 2020, 08:12 »
det kan jeg jo håbe på. Men hønsene er ikke helt unge og hvis de har ligeså svært ved noget nyt som vi andre har når vi kommer op i alderen,
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: kat i haven
« Svar #3 Dato: 20 Januar , 2020, 09:18 »
Jeg har desværre mistet halvstore kyllinger til katte. Jeg vil heller aldrig betro en stor hankat at vogte mine små Hollandske dværge og Sebright. Men så snart det kommer over den størrelse ville jeg ikke være nervøs.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: kat i haven
« Svar #4 Dato: 20 Januar , 2020, 09:28 »
Tak for svar. Så er det med at være opmærksom når jeg får kyllinger
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: kat i haven
« Svar #5 Dato: 20 Januar , 2020, 09:42 »
Alle de katte, som jeg igennem tiden har og har haft, har alle sammen lært at fjerkræet hører til gården, så de har aldrig rørt så meget som en lille bitte kylling.

MEN til gengæld så har jeg haft "besøg" to gange af frememde katte, hvor den ene fik nakket 9 svanegæslinger og den anden 4 halv store Sumatra kyllinger  :'( >:(
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: kat i haven
« Svar #6 Dato: 20 Januar , 2020, 10:01 »
Ja det er så træls når det sker. Og det her er en fremmed kat. Min nabo har bemærket den et stykke tid og de har 2 store hunde som har været efter den. Men tak for svar
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Finn Storgaard

  • Bruger
  • Indlæg: 23
Sv: kat i haven
« Svar #7 Dato: 20 Januar , 2020, 12:25 »
Vi har ca. 8 katte og de overnatter inde hos hønsene hver nat for at holde rotter væk. Så snart hønsene er gået på pinden, så lukker jeg alle lågerne op så kattene kan komme ind til hønsene.
Om morgenen så ligger kattene inde i redekasserne og sover. Så gender jeg dem ud og så lukker jeg lågerne og tænder lyset. Kattene jager aldrig hønsene, men det modsatte sker til tider.
Men jeg vil nødig være rotte i vores hønsegård.
2.15 Sølv Sort/randet Wyandotte

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: kat i haven
« Svar #8 Dato: 20 Januar , 2020, 14:28 »
Vi har selv 5 katte og alle har på den hårde måde lært, at det er hønsenes regler, om gælder i haven - jeg har en karate-konge af en hane. Når hønsereglerne bliver overholdt, har katte og høns det fint sammen. Her kommer også af og til en eller flere fremmede katte forbi haven og de ser alle ud til at være tisse-bange for hønseflokken.
Jeg ville dog aldrig lade dværghøns eller kyllinger gå frit, hvor kattene er underodnet hvor meget vore katte ved, at man ikke skal røre høns.
« Senest Redigeret: 20 Januar , 2020, 14:50 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: kat i haven
« Svar #9 Dato: 20 Januar , 2020, 20:58 »
Min den ene kat - Knold - er yderst interesseret i kyllinger, man da mine kyllinger kun går med egen mor, så holder han poterne væk. Jeg så dog sidste år, da hønsemor var ved at give slip på sine små, dvs de går alene noget væk fra hende, da kunne han ikke dy sig og prøvede at løbe en af dem op. Da jeg så det reagerede jeg promte, ved at skælde ham ud. Han stoppede sit foretagende, men om han på et andet tidspunkt har prøvet igen, ja det ved jeg så ikke.

 Min teori er, at når kyllinger vokser op med en mor der absolut forsvarer dem til sidste bloddråbe, så lærer katte at holde sig i skindet.  :D

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: kat i haven
« Svar #10 Dato: 20 Januar , 2020, 21:19 »
Tja det var da at håbe. Problemet var bare det er en fremmed kat. Men i dag har jeg ikke set den.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: kat i haven
« Svar #11 Dato: 30 Januar , 2020, 11:41 »
Min hankat Felix har et par gange fået et gok i nøden af en høne der lå på reden og hvor han lige syntes den skulle undersøges. Jeg er enig med Hans Kurt i at hønemødrene passer vælig godt på deres kyllinger. De andre høns iøvrigt også. Har set hønemor ligge og hvile i haven med kyllingerne pilende lidt omkring. Da katten nærmede sig slog de andre høner ring om hønemor og hendes kyllinger. Gjorde front mod katten. Jeg ville dog ikke turde lukke små kyllinger ud i haven uden mor. Felix laver af og til skinangreb mod hønsene, men de kender ham efterhånden så de tager det ikke så tungt. Iøvrigt er et rovdyr meget opmærksom på ikke at komme til skade så hvis hønsene går imod det tror jeg det vil fortrække. Mine gokker gevaldigt op når der er fremmede katte i nærheden, det får katten til at trække sig. Skal ikke nyde noget overfor sådan nogle flyvende øgler.

Har også set en høne forsvare maskinudrugede halvstore kyllinger mod spurvehøg. De er mere sociale end man lige tror.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: kat i haven
« Svar #12 Dato: 30 Januar , 2020, 11:50 »
Jeg har heldigvis ikke set katten siden. Så jeg ved ikke om den har forstået at jeg giver den vand hvis den kommer igen.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Lui

  • Bruger
  • Indlæg: 111
Sv: kat i haven
« Svar #13 Dato: 20 April , 2020, 10:56 »
Vi har en del fremmede katte her på besøg og mine høns giver også altid lyd, når de viser sig. Jeg har mister halvstore kyllinger til katte, men aldrig store høns ☺️
sølv sort båndet brahma hane og høne, samt en hvid, sort og flere grå nuancer brahma høner

Stor flok af gl. danske landhøns.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: kat i haven
« Svar #14 Dato: 21 April , 2020, 09:58 »
Knold har skindangrebsøvelser for tiden, på de høns der nu er voksne. Det ser ud til at more ham mere end hønsene. Jeg så ham også forsøge at fange en i luften - uden hel, heldigvis  ;D