Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: HJÆLP!! En milliard små dyr har invaderet mit hønsehus  (Læst 2277 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline H. Jessen

  • Bruger
  • Indlæg: 19
HJÆLP!! En milliard små dyr har invaderet mit hønsehus
« Dato: 19 August , 2022, 23:58 »
Kære alle,

Håber nogen af jer kan hjælpe mig lidt på vej med følgende.

For to dage siden konstaterede jeg, at min hønsehus er fyldt af en milliard - eller flere - små dyr, der kravler rundt og er overalt. De er på størrelse med et knappenålshoved og er brune.

Hønsehuset måler 1,2 x 1,2 meter i plan og er ca. 1,2 meter højt, med skånende tag. Det "svæver" en halv meter over jorden.

De sidste tre nætter har mine fire høns ikke ville gå ind i huset og sove om natten; de ligger klumpet sammen på jorden i stedet. Dog har de hver dag været inde og lægge æg.

Nogen der ved, hvad det kan være for skadedyr og hvordan jeg kommer af med dem?

På forhånd mange tak.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: HJÆLP!! En milliard små dyr har invaderet mit hønsehus
« Svar #1 Dato: 20 August , 2022, 05:44 »
Der er nok ikke nogen tvivl om, at det er blodmider. Blodmider er en tilbagevendende plage hvert forår og sommer, som mange hønseejere - hvis ikke de fleste - har problemer med.

Blodmiderne suger blod af hønsene om natten - om dagen suger de ikke blod, men gemmer sig i huset i store klaser. Det er meget vigtigt at komme sådan et mide-angreb til livs, da det dræner hønsene for blod og kan ende fatalt.

Al inventar skal ud af huset og rengøres og strøelse skal bortskaffes - helst brændes.
Støvsug huset grundigt og sørg for at komme i alle sprækker og revner.
Kalk herefter huset indvendigt - kalk også sovepinde og samlinger.

Der findes rigtig mange produkter på markedet, som lover at kunne komme blodmider til livs - ingen af dem er dog særlig effektive, når det kommer til stykket. Den eneste vej er at rengøre og kalke.

Man kan dog i dag få et 100% effektivt middel mod blodmider. Det hedder Exolt. Exzolt er receptpligtigt og skal erhverves hos dyrlægen. Hønsene skal behandles 2 gange med Exzolt og renør og kalker man samtidig huset, vil mideangrebet blive slået ned.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline H. Jessen

  • Bruger
  • Indlæg: 19
Sv: HJÆLP!! En milliard små dyr har invaderet mit hønsehus
« Svar #2 Dato: 21 August , 2022, 01:00 »
Kære Helle K.,

Tusind tak for dit meget fine svar. Jeg har et par afklarende spørgsmål, som jeg håber, du kan og har lyst til at svare på:

1) Hvis jeg nøjes med at rengøre og kalke huset, som du skriver, men undlader at bruge Exzolt, vil blodmiderne så komme tilbage? De er vel på mine høns nu, men kan de overleve, når huset er rengjort og kalket?

2) Hvor kommer blodmiderne fra?

3) Er blodmiderne farlige for mennesker?

På forhånd mange tak for dine uddybende svar.

Mvh.
H. Jessen

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: HJÆLP!! En milliard små dyr har invaderet mit hønsehus
« Svar #3 Dato: 21 August , 2022, 05:36 »
Blodmider bor ikke på hønsene - de vandrer fra deres skjul i revner, samlinger, sprækker, under sovepinde eller/og under inventar når det bliver mørkt og over på hønsene, hvor de suger blod natten igennem - herefter går de tilbage til husets gemmesteder og gemmer sig til næste aften. Dog vil der altid være mange mider, som ikke når at forlade deres offer, inden det bliver lyst, så derfor er der konstant mider på hønsene.

Foretager du en grundig oprydning, rengøring og kalkning af huset, vil blodmiderne dø og angrebet vil ikke starte igen, da miderne ikke kan gemme sig og overleve på vel-kalkede flader. De mider, som ikke har nået at forlade hønsene, vil tørre ud i kalken, når de forsøger at forlade hønsene efter kalkningen - mange mider vil drysse af hønsene, når de støvbader, hvis de har gode bademuligheder med store områder med tørt jord. Det er dog en god ide at sprøjte alle høns med staldchok, når rengøringen og kalkningen er ordnet. Giv et pust på maven og på ryggen, mens du stryger fjerdragten mod vokseretningen samt et pust ved måsen. Denne behandling vil slå mange mider ihjel straks, så de ikke længere findes i omgivelserne. Behandlingen med staldchok foretager du udenfor i frisk luft.

Rengøring og kalkning skal gentages næste forår.

Blodmider føres rundt med de vilde fugle og drysser ned overalt. Hvor de lander kan de overleve pænt længe, indtil de finder deres nye ofre, som f. eks. kan være dine høns og deres hønsehus. Blodmider formerer sig hurtigt og bliver derfor meget hurtigt en plage, hvor en ny koloni starter op.

Blodmider lever af blod fra dyr med fjer. De kan derfor ikke leve af eller på mennesker eller andre dyr. Hvis man har et blodmideangreb i hønsehuset, oplever man dog næsten altid, at de knappenålssmå mider kravler rundt og kløer på èn, når man har været i hønsehuset - det er ubehageligt og kan give en minimal fornemmelse af, hvordan hønsene har det, når de bliver invaderet af mider, men miderne kan ikke leve af og på dig.

God fornøjelse med rengøringen - dine høns bliver lykkelige, når de er befriet for miderne. De skal dog nok lære igen, at huset er et trygt og godt sted at gå i ved sovetid, hvor de ikke bliver overfaldet af kløende og bidende mider.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline H. Jessen

  • Bruger
  • Indlæg: 19
Sv: HJÆLP!! En milliard små dyr har invaderet mit hønsehus
« Svar #4 Dato: 21 August , 2022, 22:04 »
Kære Helle K.,

Tusind tak for din uddybende forklaring, som samtidig har gjort mig fuldt i stand til at få fikset problemet i mit hønsehus. Jeg er dybt imponeret over din viden om dette emne - helt fantastisk!

Mvh.
H. Jessen.