Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: "Den grimme fasan" nyt eventyr  (Læst 656 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dorte Jørgensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 91
"Den grimme fasan" nyt eventyr
« Dato: 05 Maj , 2008, 18:36 »
Mine fjerkræ holder aldrig op med at overraske mig.
Jeg havde en unghøne fra sidste år Dv.Wyandot/mille fleurs. Til min store glæde lagde hun sig skruk allerede i slutningen af marts. Jeg samlede æg til hende og lagde ind under. Hun rugede pænt og alt så godt ud, så glad var jeg.

Kyllerne begyndte at klække 3 dage før vi skulle holde konfirmation, fantastisk med nye kyller at vise frem for familien. Men så satte problemerne ind.
Den første kylling "glemte" hun at passe ordentligt på, så den lå død dagen efter. Hønen lagde sig tilbage på æggene som om intet var hændt og næste dag klækkede endnu et æg. Denne kylling lever endnu 3 uger senere, men den er enebarn, da den var vel ude af skallen rejste mor-hønen sig op og har ikke siden haft lyst til at ligge på æg. De resterende 7 æg var det intet levende i så måske derfor.

Godt introduceret i hønsegården opgav hønen nu helt at passe på den lille som heldigvis lod sig adoptere af en gammel mille Fleurs høne. Nu trives den fint men jeg tror slet ikke det er en hønsekylling - den ligner efterhånden mere og mere en guldfasan  :o

Jeg har 1,2 guldfasaner og da jeg samlede æg til skrukken har jeg muligvis fået nogle æg derfra med, nogle af mine unghøner fra sidste år lægger meget små æg så derfor kan det godt lade sig gøre.

Gad vide om det er derfor hønen ikke ville vide af lille-kylle.
Mange hilsner
Dorte Jørgensen

Sølvrandede wyandotter(dværg), mille fleurs, 0,3 toppede hollændere; 0,2 kobbermaraner; 1,2 skånske blomsterhøns; 1,2 guldfasaner, undulater, 2,1 nymfeparakitter, 2,2 rød-rød rosella parakitter

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: "Den grimme fasan" nyt eventyr
« Svar #1 Dato: 05 Maj , 2008, 21:19 »
Hej Dorthe


Jeg tror bare hun var en dårlig moder, det hænder desværre også inde for andre dyr, så er det da godt du har en gammel høne som ved hvad det går ud på, det er da meget sjovt hvis du får en fasan ud af det, har du mulighed for at tage billeder.

Tommy 


Offline Dorte Jørgensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 91
Sv: "Den grimme fasan" nyt eventyr
« Svar #2 Dato: 06 Maj , 2008, 15:46 »
Hej Tommy

Der ligger tre billeder af den lille Kylle-fasan under tråden "Krydser høns og fasaner".
Det lader nemlig til efter mail og fremvisning af billeder til Tina som har leveret nogle af mine fasaner, at høns og fasaner godt kan parre sig indbyrdes, afkommet bliver bare sterilt.

Men som sagt, du kan se den lille i den tråd

Mange hilsner
Dorte Jørgensen

Sølvrandede wyandotter(dværg), mille fleurs, 0,3 toppede hollændere; 0,2 kobbermaraner; 1,2 skånske blomsterhøns; 1,2 guldfasaner, undulater, 2,1 nymfeparakitter, 2,2 rød-rød rosella parakitter

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: "Den grimme fasan" nyt eventyr
« Svar #3 Dato: 06 Maj , 2008, 21:28 »
Hej

Jeg har en gang før set en krydsning mellem en høne og en fasanhane, det var en landhøne som havde gået med et hold fasaner, jeg fik ikke set den som lille, så jeg kan ikke sige en det bliver et kryds du har fået, men det bliver spændende at følge, du må gerne tage et billede en gang om ugen og så ligge det ind i et album i galleriet, du kan opdrette dit eget album, så kan man bedre finde billederne, det er ikke så ment når de ligger i et indlæg.
Hvor gammel er kyllingen på billedet.

Tommy

Offline Dorte Jørgensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 91
Sv: "Den grimme fasan" nyt eventyr
« Svar #4 Dato: 06 Maj , 2008, 21:49 »
Hej Tommy

Nu har jeg oprettet et galleri og der ligger billeder af den lille. På billederne er den ca 2 uger, og væsentligt mindre end jeg husker mine kyller fra sidste år. Den virker sund og rask og piler rundt. Den er meget aktiv og pipper også hele tiden
Mange hilsner
Dorte Jørgensen

Sølvrandede wyandotter(dværg), mille fleurs, 0,3 toppede hollændere; 0,2 kobbermaraner; 1,2 skånske blomsterhøns; 1,2 guldfasaner, undulater, 2,1 nymfeparakitter, 2,2 rød-rød rosella parakitter

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: "Den grimme fasan" nyt eventyr
« Svar #5 Dato: 06 Maj , 2008, 23:07 »
Nåe den er da kær din lille HØSAN <.

Offline Majs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 156
  • 4 nye kyller
    • Marianne Storgaard
Sv: "Den grimme fasan" nyt eventyr
« Svar #6 Dato: 07 Maj , 2008, 06:52 »
Nåå... hvor er den sød.
Vi har masser af vilde fasaner omkring os, gad om de kan finde på at parre sig med mine høns så?

Mvh.
Majs
Marianne Storgaard, ingen høns i øjeblikket, det kommer helt sikkert til foråret, 2 misser...

Offline Dorte Jørgensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 91
Sv: "Den grimme fasan" nyt eventyr
« Svar #7 Dato: 07 Maj , 2008, 13:02 »
Tak til Hanne for navnet til Høsan, jeg har funderet meget men ikke ramt plet, nu er den døbt!!

Idag er Høsan begyndt at flyve, da jeg kom ned i hønsegården sad den 1 m oppe i et træ. For at vise sig fløj den lige et par gange op og ned.  ::)

Den er begyndt at opsøge fasanerne, den ene fasanhøne ligger på æg, og kyllingen lagde sig helt stille ind til hende. Hun reagerede ikke og jog den i alt fald ikke væk. Fasan-kokken ser lidt undrende på den lille fætter, men gør den ingenting.

På mit galleri ligger 4 nye billeder fra idag hvor Høsan fylder 3 uger.

Mange hilsner
Dorte Jørgensen

Sølvrandede wyandotter(dværg), mille fleurs, 0,3 toppede hollændere; 0,2 kobbermaraner; 1,2 skånske blomsterhøns; 1,2 guldfasaner, undulater, 2,1 nymfeparakitter, 2,2 rød-rød rosella parakitter

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: "Den grimme fasan" nyt eventyr
« Svar #8 Dato: 07 Maj , 2008, 15:47 »
Nåh, den er da supersød.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: "Den grimme fasan" nyt eventyr
« Svar #9 Dato: 07 Maj , 2008, 16:28 »
Hej


Det ser ud som om den har fjer på benene, har den det, så kunne det være en Millefluer der har væren ind over.

Tommy 

Offline Dorte Jørgensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 91
Sv: "Den grimme fasan" nyt eventyr
« Svar #10 Dato: 07 Maj , 2008, 18:02 »
Jeg har godt set fjerene på benene, sammen med hale-faconen peger det på mille fleurs som hønen. Så har fasan-kokken været på afveje ;)

Mange hilsner
Dorte Jørgensen

Sølvrandede wyandotter(dværg), mille fleurs, 0,3 toppede hollændere; 0,2 kobbermaraner; 1,2 skånske blomsterhøns; 1,2 guldfasaner, undulater, 2,1 nymfeparakitter, 2,2 rød-rød rosella parakitter

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: "Den grimme fasan" nyt eventyr
« Svar #11 Dato: 07 Maj , 2008, 18:46 »
Den skal da være vores lille maskot!

En lille blanding af noget af det hele <.