Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kan jeg bruge en Gøgespættet Maran hane??  (Læst 12967 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hestelone

  • Bruger
  • Indlæg: 161
Kan jeg bruge en Gøgespættet Maran hane??
« Dato: 07 Februar , 2012, 22:10 »
Hej Alle  :)

Jeg har meget svært ved at finde egnede haner til mine blå kobber og blå sølvhalsede høns.

Jeg tænkte, om jeg kunne bruge en gøgespættet hane på de blå sølvhalsede høns, for ikke at få blandet for meget kobber ind i den linie?

Ved i hvordan sådanne afkom ville falde ud? Synes selv de jo er meget forskellige, så ved slet ikke om det er en god ide overhovedet?!

Vh Lone


Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kan jeg bruge en Gøgespættet Maran hane??
« Svar #1 Dato: 07 Februar , 2012, 22:12 »
På dine blå kobber kan du sagtens bruge en god sort kobber hane.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

karina dj

  • Gæst
Sv: Kan jeg bruge en Gøgespættet Maran hane??
« Svar #2 Dato: 07 Februar , 2012, 22:20 »
Men Lene, det er jo for at finde en hane til de blå sølv, og der dur det jo ikke med en kobber  ;)

Med en guldgøgespættet kommer der vel for mange striber på dem eller  ???  Johaaaanneeee!!! :D

Offline hestelone

  • Bruger
  • Indlæg: 161
Sv: Kan jeg bruge en Gøgespættet Maran hane??
« Svar #3 Dato: 07 Februar , 2012, 22:21 »
Hej Lene

Ja men sådan en har jeg desværre ikke, og har ikke fundet en som jeg ville købe endnu. Desværre



Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kan jeg bruge en Gøgespættet Maran hane??
« Svar #4 Dato: 08 Februar , 2012, 09:39 »
Til de blå søvhalsede, kan der vel bruges en sort sølvhalset.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Kan jeg bruge en Gøgespættet Maran hane??
« Svar #5 Dato: 08 Februar , 2012, 09:56 »
Med en guldgøgespættet vil du få problemer med kobberstrejf igen Lone, så din ide med en gøgespættet(gråstribet) er en rigtig god ide /o
Hvis den gøgespættede har kobberstrejf så er der dog igen ide i at bruge den, så er du advaret :)

Men selvfølgeligt er en god sortsølvhalset at foretrække.


Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kan jeg bruge en Gøgespættet Maran hane??
« Svar #6 Dato: 08 Februar , 2012, 10:08 »
Jeg er lidt i samme båd, har en enkelt sort sølv dværghøne og ganske få æg (tre) fra samme varietet, men det ser ikke ud til æggene er befrugtede. Så jeg kan enten vælge en kobberfarvet hane (guldfaktor) eller en gråstribet hane (sølvfaktor)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Kan jeg bruge en Gøgespættet Maran hane??
« Svar #7 Dato: 08 Februar , 2012, 10:21 »
Brug den gråstribede Marianne! Jeg har brugt gråstribede høner på den sort sølvhalsede hane, det giver sølvhalsede høner som er som de skal være og gråstribede haner, som er lige til at slagte. Jeg ved ikke, hvis man bytter om på dem?

Lone, en sort sølhalset hane vil være langt det bedste for dig at bruge ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

karina dj

  • Gæst
Sv: Kan jeg bruge en Gøgespættet Maran hane??
« Svar #8 Dato: 08 Februar , 2012, 10:24 »
Det må være fordi Lone står med en god guldgøgespættet  ???

Hun har jo netop ikke kunne finde hverken en sølv eller en kobber hane, som er god nok  ;)

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Kan jeg bruge en Gøgespættet Maran hane??
« Svar #9 Dato: 08 Februar , 2012, 13:21 »
Jeg er lidt i samme båd, har en enkelt sort sølv dværghøne og ganske få æg (tre) fra samme varietet, men det ser ikke ud til æggene er befrugtede. Så jeg kan enten vælge en kobberfarvet hane (guldfaktor) eller en gråstribet hane (sølvfaktor)

Er I sikre på, at de gråstibede har sølvfaktor. De gråstribede er jo reelt bare sorte dyr, hvor pigment er undertrykket i nogle striber. Det siger jo reelt ikke noget om dyrne bærer guld- eller sølvfaktor. Det skal I i hvert fald forsøge at få afklaret inden i bruger de stribede haner. Det er nok sandsynligt, at de bærer sølvfaktor, men det vil jo være træls at bruge dem for efterfølgende at finde ud af, at både farve OG tegning ryger i svinget. Høneafkommene af en sølv høne X gråstribet hane vil jo nok blive meget lige "rene" gråstribede høner, mens hanerne kun bliver hønegråstribede og muligvis med lidt "aftegn" hist og her.

Ved at anvende en kobberfarvet hane, kan i jo bruge de sølv-hønerne til lidt blodfornyelse hos de kobberfarvede, da hønerne burde blive kobberfarvede og hanerne afbleget kobber/gulig sølv. Herefter kan I jo bruge høneafkommene videre i avlen...
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Kan jeg bruge en Gøgespættet Maran hane??
« Svar #10 Dato: 08 Februar , 2012, 14:31 »
Vi har snakket i en anden tråd om hvordan man lavede legbar(guldgøgespættede) og der var den information jeg fik at de gråstribede(gøgespættede) er guldfaktor, hvilket vil give det samme som at bruge en kobber hane.

Jeg husker hvordan vi snakkede om at komme frem til legbarfarven (guldgøgespættede) og der blev jeg fortalt at de gråstribede (gøgespættede) er guldfaktor hvilket har en kedelig effekt, som kvb fortæller.

Hvis du ikke kan finde noget af sølvfaktor lige for tiden indtil du får rugeæg vil det bedste nok være at bruge din blandingshane sølvfaktor split guldfaktor indtil du kan købe en hane af Mikkel eller sådan noget. Det vigtigste her er at du kun bruger de høner som er bedst i sølvfarven i videre avl uden anstrøg af guld. Hanerne kan du koge suppe på, med mindre du stadig ikke kan finde en ren sølvfaktor hane for så vil en af dem frem for deres fader nok være bedre at bruge viderehen i avlen sammen med de gamle høner. Dette skulle gøre at du kommer frem til den rette sølvfarve hurtigst muligt med mindst muligt guld i.

Marianne er du sikker på at dine gråstribede (gøgespættede) er sølvfaktor. For hvis de er har du den rette vej der er nemmest for dig. Hvis jeg ikke husker helt galt har du afprøvet det ved at blande de gråstribede (gøgespættede) med kobber og der burde du have fået syn for sagen.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline mzi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
Sv: Kan jeg bruge en Gøgespættet Maran hane??
« Svar #11 Dato: 08 Februar , 2012, 15:02 »
@hestelone

En mulig løsning: Måske kan man leje en god hane, når der ikke er nogen til salg?

Man kunne låne en god hane fra en anden avler i 2-3 uger eller evt. sende hønerne til anden hønsegård med god hane. På den måde vil man jo kunne samle rugeæg efter hanen i 3-4 uger efter besøget?

Der kan selvfølgelig være karantæneforhold som måske gør dette umuligt. Men hvis alternativet er, at man ikke får egne kyllinger i den ønskede farve i denne sæson var det måske en mulighed?

Held og lykke med de spændende maraner  :)
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kan jeg bruge en Gøgespættet Maran hane??
« Svar #12 Dato: 08 Februar , 2012, 18:05 »
De gråstribede skulle da ikke så gerne have guldfaktor, medmindre de engang har været krydset.

De legbar kommer af at krydse gråstribet med kobberfarvet, og uden at være gen ekspert, så vil jeg mene at guld faktoren kommer fra den kobberfarvede.

For at lave gråstribet, sort sølv eller blå sølv, der ville jeg aldrig bruge en kobberfarvet.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kan jeg bruge en Gøgespættet Maran hane??
« Svar #13 Dato: 08 Februar , 2012, 19:04 »
Jeps, jeg har haft gråstribet hane på kobberfarvet høne, det gav korrekte gråstribede høner MED løbsbefjedring og haner med hønestribning samt guldfaktor, der ikke kunne bruges til noget.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Kan jeg bruge en Gøgespættet Maran hane??
« Svar #14 Dato: 08 Februar , 2012, 21:42 »
Det er jo det at guldfaktor er vigende for Sølvfaktor, dog ses tit en mellemfarve eller noget guld i dyrene alligevel når de er sølv split guld.

Da vi snakkede fremstilling af Legbar i en anden tråd gav du mig hvordan du ret hurtigt var kommet frem til farven og dette var ikke lykkes hvis gråstribede havde været sølvfaktor. Det var nemlig det jeg regnede med i første omgang hvor du kunne fortælle mig at det ikke hang sådan sammen og jeg måtte lave en ny fremgangsmetode udfra at gråstribede var guldfaktor.

Selvom du ikke kan se guld på de gråstribede betyder det ikke at det ikke er der. Har set nogle eksempler med Plymouth Rocks hvor hanekyllingerne engang imellem fik guld i halsen, men de fleste var fine i farven alligevel. Derfor skal man prøve det af for at være sikker.

Marianne du beskriver lidt det samme udfra at du i første generation fik dyr, der var af guldfaktor og dette burde ikke være muligt hvis dine gråstribede er rene i sølvfaktoren.

Jeg vil dog stadig tro at en gråstribede vil være bedre at bruge med de sølv rent farvemæssigt, men tegningsmæssigt vil en kobber nok passe bedre. Så har i lidt at spekulere over eller få afprøvet om I skulle have nogle rene sølvfaktordyr blandt jeres gråstribede.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen