Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er dine høns vinterklar?  (Læst 6264 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Er dine høns vinterklar?
« Dato: 22 Oktober , 2015, 14:19 »
Fugt:
Er dit hønsehus ordentligt isoleret så du undgår kondensfugt?
Hvis vinduerne driver af fugt indvendigt om morgenen, så kan du gøre noget for hønsenes trivsel ved at isætte termoruder. En billig gammel kasseret termorude er bedre end enkeltglasvinduer. Du kan også lave forsatsvinduer af en billig klar acrylplade. Allerede dagen efter du har gjort denne forbedring vil du kunne fornemme luftforbedringen i hønsehuset.
Hønsehuse der er lavet med rå ubeklædte metalplader er dyrplageri. Metalpladerne kan være en god yderbeklædning, men dette fungerer kun med isolering i en sandwichkonstruktion.
Giv hønsehuset en lille tilstandsrapport. Ofte kan store forbedringer laves med lidt kreativitet og små midler.
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 938
Sv: Er dine høns vinterklar?
« Svar #1 Dato: 22 Oktober , 2015, 20:22 »
Mit hønsehus er placeret i en gammel staldbygning. Endevæggen er træ, som hele gavlen er beklædt med. Det betyder, at der er en murstensvæg og resten er trævægge. Ud mod haven -mod øst - er det træ. mod syd inde i stalden er det træ, hvor hø er placeret fra gulv til loft. Den sidste væg, mod vest er ligeledes inde i stalden, ligeledes af træ, er med en adgang til hønsehuset for mig.
Murstensvæggen er mod nord og har et gl staldvindue.
Det er den første vinter hønsehuset skal benyttes, så håber det fungere. Der er ikke fugt på vinduet. Under loftet i samme mur, er der flere udluftningshuller.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Er dine høns vinterklar?
« Svar #2 Dato: 22 Oktober , 2015, 21:12 »
Hej Hans-Kurt
Med din beskrivelse (og mange gode indlæg /o), så er jeg sikker på at dine høns ikke lider nød.
Det jeg havde i tankerne da jeg startede tråden var høns som har alt for lidt plads i et elendigt købe-hønsehus som er placeret i et mudderhul. Den slags findes, og er desværre ikke ualmindeligt.
Ventilationen skal give hønsene frisk luft og slippe deres uddunstninger ud. Ventilationen skal ikke kompensere for bygningsmæssige fejlkonstruktioner. Dette vil aldrig lykkes og forsøget på det vil kun give hønsene træk.
Hønsenes hus bør være frostfrit. De fleste hønseracer kan dog godt tåle relativ kulde, men ikke træk og fugt.
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 938
Sv: Er dine høns vinterklar?
« Svar #3 Dato: 22 Oktober , 2015, 21:34 »
Hej Veteran
Tak for de pæne ord  <D og i ligemåde  ;)

Mine dyr kommer ikke til at være i et frostfrit hus. Derfor er jeg lidt spændt på, hvordan det kommer til at foregå. Men det er fuldstændig tørt og med en god luftcirkulation. Hvis ikke det er ok, kan jeg isolere endevæggen.

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Er dine høns vinterklar?
« Svar #4 Dato: 22 Oktober , 2015, 21:55 »
Man kan ikke isolere sig til et frostfrit hønsehus. Jo større huset er, jo lettere kommer temperaturen under 0 grader Celsius.
For at holde et rum frostfrit, skal der tilføres varme, og det kan f. eks. være hønsenes kropsvarme. Men hønsene er godt isolerede, så rummet skal være lille, for at den smule varme skal have effekt.
Derfor er mit hønsehus ikke ret stort, og det er til gengæld frostfrit om vinteren.
Jeg kan aflæse temperaturen trådløst, og sædvanligvis er temperaturen 3-4 grader højere end udetemperaturen, altså om vinteren! Og endnu har der ikke været temperaturer under nul.
Mine gokker opholder sig ikke i hønsehuset, for de har et stort areal til rådighed, så det lille hønsehus, som er isoleret, og bygget inde i garagen, benyttes kun som soveværelse.
« Senest Redigeret: 22 Oktober , 2015, 21:56 Fra Gok »

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Er dine høns vinterklar?
« Svar #5 Dato: 22 Oktober , 2015, 22:26 »
Med undtagelse af meget sjældne perioder af ekstrem kulde kan man godt konstruere og isolere sig fra frost indendørs, også uden ekstern varmekilde.
Hønsehuse på jorden og med sokkel er gode til dette. Men også i lette hønsehuse på stolper kan hønsene sove frostfrit. Navnligt i sidste tilfælde handler det om balance mellem antal høns og husets størrelse. Hvis forskellen på temperaturen inde og ude kun er 3-4 grader, så er der behov for at gøre noget, så hønsene også kan trives om vinteren.
De fleste høns er robuste dyr som godt tåler frost. Men æglægningen falder mærkbart for de fleste racer hvis temperaturen kommer under +5 grader.
Det er også en vinterforberedelse at tilpasse sit foder. F.eks. Kan man i takt med kulden øge mængden af majs og måske supplere med solsikkekerner. Når nætterne bliver lange, så er det godt med et solidt aftensfoder med grove kerner.
For hønsene er det primære at holde varmen, æglægningen er noget sekundært som forudsætter at alle de basale krav er opfyldt.
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Er dine høns vinterklar?
« Svar #6 Dato: 24 Oktober , 2015, 20:01 »
ja, jeg tror ikke mit hønsehus er helt reglementeret, det er ca 1 m3, med pinde i overetagen og beregnet til 3 høns. uisoleret, og værst er at taget er gennemsigtig akrylplade.
Man burde isolere, og gøre noget. Bygge noget fint med isolering og kviste og noget.

Men det gider jeg så ikke og giver dem majs i stedet.

Jeg kan så også meddele at mine høns overlevede sidste vinter, og endda trivedes og følte sig glade.
Bortset fra visse stormfulde kolde nætter, som de var kede af, men det kan jeg forstå. Det var jeg også selv. Det blæste ad H til, og jeg kunne ikke holde temperaturen over 17 grader, og vi taler inde i huset ved siden af brændeovnen. Hønsene overlevede, og det gjorde jeg også.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Er dine høns vinterklar?
« Svar #7 Dato: 25 Oktober , 2015, 22:03 »
Kære Jens S
Der er forskel på om høns trives eller bare overlever.
Hvis dit tag kun er en tynd acrylplade, så vil der i vinteråret næsten konstant være fugt. :(
Der er mange måder at efterisolere på. Det er hverken svært eller dyrt. Gør det! Og ikke for min skyld, men primært for dine høns og sekundært for dig selv, for du vil også selv glædes over at se dine høns trives i stedet for bare at overleve.
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Canarche

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 124
Sv: Er dine høns vinterklar?
« Svar #8 Dato: 26 Oktober , 2015, 05:17 »
Hrm. Jeg har ikke et hønsehus som sådan, men et nathus de sover i. Det er i bund og grund ikke andet end en kasse på fire stolper. om vinteren strør jeg lidt hø ud til dem for at isolere bunden lidt. Det er bygget til seks voksne høns, men der kan være otte med lidt god vilje. Fugt har jeg ikke oplevet, og jeg var istand til at holde vandet frostfrit sidste vinter.
0.2 SK Marans Tykben og Tyndben
1.0 Handicappet Sumatra hane Muks

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Er dine høns vinterklar?
« Svar #9 Dato: 26 Oktober , 2015, 13:11 »
Man bør se til sine høns om aftenen når de putter på pinden, og dernæst bruge sin sunde fornuft.
Oftest er det vigtigst at isolere taget, det er der hønsenes kropsvarme søger op, og det er også der rim vil lægge sig når det er frost.
En 20 mm flamingoplade mellem to træplaser og et fast tag øverst, vil mange steder øge hønsenes trivsel markant. Bare på med vanten /o
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Charlotte3080

  • Bruger
  • Indlæg: 80
Sv: Er dine høns vinterklar?
« Svar #10 Dato: 26 Oktober , 2015, 13:19 »
Ruden i vores hønsehus er desværre enkeltglas og derfor har der de sidste par dage været dug på indersiden. Jeg må se om jeg kan finde en termorude der passer i størrelsen. Taget er isoleret med et lag rockwool (ca 5-6 cm tykt), men det er halvgammelt og ikke intakt. Måske det også kan svare sig at sætte tynde flamingoplader indvendigt i taget...?
Hvilke grove kerner er godt at give om vinteren? Og kan man give solsikkekerner med skaller på eller skal de være afskallede?
0,0,6 wyandotter
0,0,4 Skånske Blomsterhøns
0,0,4 Silkehøns
0,0,5 Cream Legbar

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Er dine høns vinterklar?
« Svar #11 Dato: 26 Oktober , 2015, 13:48 »
Måske er en termorude ikke nødvendig. Prøv at se om du ikke kan sætte en akrylplade op som et forsatsvindue. Sådan en plade er klar som glas, billig og du kan bore huller til fastgøring i den. Med en fintandet sav kan du også save den til den rigtige størrelse.
Jo længere natten er des grovere foder giver jeg. Fuldfoder omsættes alt for hurtigt og giver sultne høns allerede midt på natten. Du behøver ikke at afskalle hverken solsikker, havre eller andet. Dette har de godt at arbejde med i kråsen.
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Charlotte3080

  • Bruger
  • Indlæg: 80
Sv: Er dine høns vinterklar?
« Svar #12 Dato: 26 Oktober , 2015, 17:07 »
Det vil jeg da prøve - tusind tak. Det er altså dejligt at kunne trække på erfarne hønsefolk herinde :D

Pt har de en blanding af hel hvede, hel sort havre (som vist er favoritten), knækket majs og diverse frø (hamp, hør, hirse og en smule afskallet solsikke). Jeg kan snildt tilsætte solsikkefrø med skal og øge mængden af majs.
Er der andet jeg kan gøre, når det bliver rigtig koldt?
0,0,6 wyandotter
0,0,4 Skånske Blomsterhøns
0,0,4 Silkehøns
0,0,5 Cream Legbar