Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Holde grise på friland/kælegrise, hvordan er det med hegns regler?  (Læst 33816 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Holde grise på friland/kælegrise, hvordan er det med hegns regler?
« Svar #15 Dato: 03 ſeptember , 2013, 18:58 »
skal kælegrise så heller ikk registreres

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Holde grise på friland/kælegrise, hvordan er det med hegns regler?
« Svar #16 Dato: 03 ſeptember , 2013, 20:21 »
Den er da for nuttet, den lille "kurvegris " ;-);-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline sinners

  • Bruger
  • Indlæg: 37
  • www.araberhesten.dk
    • Araberhesten.dk
Sv: Holde grise på friland/kælegrise, hvordan er det med hegns regler?
« Svar #17 Dato: 03 ſeptember , 2013, 20:46 »
hvis du med registreres mener at man skal have chr.nr. og meddele chr registeret hvor mange grise man har, så jo.
grisene skal øremærkes inden de sælges eller slagtes. alle i landzone kan få sit chr nr på 2 minutter
"Bjørnsholm" OX stutteri, rideterapi. Nordsjælland.
10 Ox arabere, 2 welsh ponyer og 2 isarabere og en Tinker. Kærlig dyre-og menneske elskende stor grim hund (Amerikansk Bulldog Dina), 10 gårdkatte. Store racer: Maran brun, Araucana. Ønskes: Tamme Silker igen...og kan gi en Araucana hane et godt hjem!

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Holde grise på friland/kælegrise, hvordan er det med hegns regler?
« Svar #18 Dato: 03 ſeptember , 2013, 21:52 »
hvis du med registreres mener at man skal have chr.nr. og meddele chr registeret hvor mange grise man har, så jo.
grisene skal øremærkes inden de sælges eller slagtes. alle i landzone kan få sit chr nr på 2 minutter

Og har den ejendom man bor på, tidligere været registreret, 'genåbnes/genaktiveres' ejendommens CHR nummer blot. Det var det der skete hos os. Nu skal det så lige siges at CHR nummeret kun havde været 'inaktivt' i nogle få år, da vi tog kontakt til CHR for at få et nummer.
Mvh
Erik Andersen

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: Holde grise på friland/kælegrise, hvordan er det med hegns regler?
« Svar #19 Dato: 04 ſeptember , 2013, 00:00 »
Christine : jeg har ikke kunne finde noget om kælegrise, så var da ret sikker på at reglerne måtte høre under frilandsgrise? men det er da bare fantastisk om det ikke er tilfældet, gør det jo noget nemmere, jeg var ked af om vi skulle have rigtig kælegrise og de ikke måtte gå rundt i haven med os, når vi var sammen med dem. Vi var da vi havde gris tidligere vant til at have den med rundt på lange ture på vores egen ejendom, da vi også der var heldig at have meget jord. og hun kom jo når man kaldte hendes navn om hun ikke lige havde set vi var gået videre. Så under opsyn vil det så være lovligt at have gris med rundt løs i haven udover den selvfølgelig skal have en lukket indhegning??? har faktisk stødt på Kune Kune grisene og synes de ser og lyder rigtig skønne. :) Stine
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Holde grise på friland/kælegrise, hvordan er det med hegns regler?
« Svar #20 Dato: 04 ſeptember , 2013, 07:04 »
grise til slagt skal ikke registreres

Offline sinners

  • Bruger
  • Indlæg: 37
  • www.araberhesten.dk
    • Araberhesten.dk
Sv: Holde grise på friland/kælegrise, hvordan er det med hegns regler?
« Svar #21 Dato: 04 ſeptember , 2013, 08:46 »
din besætning af grise skal registreres i chr registret uanset om det er kælegris eller til slagtning
"Bjørnsholm" OX stutteri, rideterapi. Nordsjælland.
10 Ox arabere, 2 welsh ponyer og 2 isarabere og en Tinker. Kærlig dyre-og menneske elskende stor grim hund (Amerikansk Bulldog Dina), 10 gårdkatte. Store racer: Maran brun, Araucana. Ønskes: Tamme Silker igen...og kan gi en Araucana hane et godt hjem!

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Holde grise på friland/kælegrise, hvordan er det med hegns regler?
« Svar #22 Dato: 04 ſeptember , 2013, 08:49 »
ja som besætning men ikke som individ, altså ingen øremærker

Offline sinners

  • Bruger
  • Indlæg: 37
  • www.araberhesten.dk
    • Araberhesten.dk
Sv: Holde grise på friland/kælegrise, hvordan er det med hegns regler?
« Svar #23 Dato: 04 ſeptember , 2013, 16:17 »
idet din gris forlader din ejendom skal den være øremærket, medmindre du er registreret i chr til gruppevis levering af slagtesvin.
så længe grisen er på ejendommen/chr nummeret behøver den ikke øremærke men det er nu ikke sjov at øremærke en voksen gris med tykt øre
"Bjørnsholm" OX stutteri, rideterapi. Nordsjælland.
10 Ox arabere, 2 welsh ponyer og 2 isarabere og en Tinker. Kærlig dyre-og menneske elskende stor grim hund (Amerikansk Bulldog Dina), 10 gårdkatte. Store racer: Maran brun, Araucana. Ønskes: Tamme Silker igen...og kan gi en Araucana hane et godt hjem!

Offline sinners

  • Bruger
  • Indlæg: 37
  • www.araberhesten.dk
    • Araberhesten.dk
Sv: Holde grise på friland/kælegrise, hvordan er det med hegns regler?
« Svar #24 Dato: 04 ſeptember , 2013, 16:33 »
...og grise er ikke svin. jeg har pt 15 grise og fra de skal på toilettet første gang som nyfødte og resten af livet går de væk fra reden og ruller sig ikke i møg.
"Bjørnsholm" OX stutteri, rideterapi. Nordsjælland.
10 Ox arabere, 2 welsh ponyer og 2 isarabere og en Tinker. Kærlig dyre-og menneske elskende stor grim hund (Amerikansk Bulldog Dina), 10 gårdkatte. Store racer: Maran brun, Araucana. Ønskes: Tamme Silker igen...og kan gi en Araucana hane et godt hjem!

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: Sv: Holde grise på friland/kælegrise, hvordan er det med hegns regler?
« Svar #25 Dato: 04 ſeptember , 2013, 17:56 »
Jeg har heller aldrig set mine grise rulle sig i deres egen afføring, men de gider heller ikke sølehuller, de ruller bare rundt og nyder solen når den skinner


jeg har 4 uldgrise der nu er ca 16 måneder og vel ca 40 kg, de har ca 250 m2 og 2 grisehytter( fra frilandsgrise, en med en lille del af indhegningen der er nem at spærre af hvis der bliver behov pga. slagsmål, sygdom eller lign. planen var at slagte 2 her til efteåret men jeg er lidt i tvivl pga størelsen de skulle jo gerne blive større

Jeg troede også uldgrisene, de er jo bare nogle små bette pjok. Hvordan er fedtlaget hos dem? Og flår i dem eller kan de skoldes og skrabes som"alm" grise?

Rasmus

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Holde grise på friland/kælegrise, hvordan er det med hegns regler?
« Svar #26 Dato: 04 ſeptember , 2013, 21:23 »
ja som besætning men ikke som individ, altså ingen øremærker

Medmindre grisene er født på din ejendom vil de jo have været udsat for en flytning ifm indflytningen hos dig, og det kræver, så vidt jeg har forstået, at de er øremærkede.

Dem jeg køber er altid øremærkede.

Registreringen i CHR går rigtigt nok ikke på individer.
Mvh
Erik Andersen

Offline sinners

  • Bruger
  • Indlæg: 37
  • www.araberhesten.dk
    • Araberhesten.dk
Sv: Holde grise på friland/kælegrise, hvordan er det med hegns regler?
« Svar #27 Dato: 04 ſeptember , 2013, 21:28 »
 :)måske er det fordi de ikke vil svine den fine pels :D eller bedre temperaturregulerer gennem uldfrakken.
"Bjørnsholm" OX stutteri, rideterapi. Nordsjælland.
10 Ox arabere, 2 welsh ponyer og 2 isarabere og en Tinker. Kærlig dyre-og menneske elskende stor grim hund (Amerikansk Bulldog Dina), 10 gårdkatte. Store racer: Maran brun, Araucana. Ønskes: Tamme Silker igen...og kan gi en Araucana hane et godt hjem!

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Holde grise på friland/kælegrise, hvordan er det med hegns regler?
« Svar #28 Dato: 04 ſeptember , 2013, 22:40 »
grise kan ikke svede og afkøler sig ved at rulle sig i sølehullet og lade fordampningen afkøle

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: Holde grise på friland/kælegrise, hvordan er det med hegns regler?
« Svar #29 Dato: 04 ſeptember , 2013, 23:26 »
Så vidt jeg har fået af vide vælger mange grise hellere rent vand at bade i end mudder, ....kunne dog tænke mig at om der var mange insekter en varm sommerdag er et mudderbad måske ikke af vejen imod insekterne, det virker  bedre imod insekterne end rent vand. Men ellers skulle de vist foretrække rent vand, så planen var at vi ville have et børnebadebasssin, hvis nu det bliver til noget. der er så stor vægt forskel på grise, så tænker nok mest minigrise og helst nogle af de mindste. Kune Kune grise kan jeg ikke finde sååå meget om vægt på, men så et sted der stod op til 100 kg. så er noget i tvivl. Selvom jeg ville foretrække at købe fra en seriøs opdrætter og et dyr/flere dyr som er passet godt og hvor man nogenlunde ved hvad der gemmer sig i gener af sind samt vægt. men desværre har økonomien også noget at sige, suk. Så kommer desværre også lidt an på det, da vi desværre er presset på pengepungen. men sikke mange skønne racer og typer der findes.
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk