Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ornitolog hjælp  (Læst 33371 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Ornitolog hjælp
« Dato: 12 Maj , 2012, 07:31 »
Nu må I altså hjælpe mig..jeg har læst og ledt efter denne fugl i dagevis :-\

En slank lille sangfugl på størrelse med og kropsform som en guldspurv. Den har meget mørkt (måske sort) bryst og bug - rødbrune eller chokoladefarvede halefjer - meget markante hvide aftegninger på siderne af kroppen.

Denne lille, bemærkelsesværdige fætter hoppede rundt i en hyldebusk i udkanten af skoven for et par dage siden, da jeg var på cykeltur med høne og hund.

Jeg har aldrig set den før..kender ikke fuglen og kan ikke finde den i nogle af de tre ellers ret omfattende fuglebøger, jeg har.

Nogle bud ud fra den sparsomme beskrivelse??
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Ornitolog hjælp
« Svar #1 Dato: 12 Maj , 2012, 07:53 »
Den var svær Helle... Jeg ved det ikke, og mine fuglebøger giver heller ikke rigtig noget. Det der kommer tættest på er en husrødstjært. http://www.dofbasen.dk/ART/art.php?art=11210

Er du medlem af www.fugleognatur.dk? Der har jeg spurgt et par gange, når jeg har haft en fugl i kikkerten jeg ikke har kunnet artsbestemme selv, og altid med hurtige svar :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Ornitolog hjælp
« Svar #2 Dato: 12 Maj , 2012, 08:03 »
Tak Tanja...ja..den er vist svær og jeg er ret duperet over, at du spotter èn, som ligner "fuglen" meget. Det er bestemt ikke utænkeligt,at det var en husrødstjært. Specielt den meget brune hale fangede min opmærksomhed..og den passer jo fint på husrødstjærten

Hvis jeg havde været lidt mere fotomenneske, så kunne jeg sagtens have nået at forevige den - så æv for det :-\

Jeg tror faktisk, at du har ret...vil lige undersøge det lidt nærmere - og ja..jeg er medlem af www.fugleognatur.dk?, så et spørgsmål der, vil nok være en god ide.

Er husrødstjærten en fugl du "kender" Tanja?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Ornitolog hjælp
« Svar #3 Dato: 12 Maj , 2012, 08:08 »
Er husrødstjærten en fugl du "kender" Tanja?
Nej, desværre, men jeg elsker at bladre sider i mine fuglebøger, så jeg har en god stor samling at kigge i, og det var i en af dem jeg fandt den. Selv har vi fået fornøjelsen af at se den alm. rødstjert i år. Vi har lavet en liste over de fugle vi har set siden vi flyttede ind, og vi bliver helt euforiske når vi kan tilføje endnu en fugl til listen ::) :D.

Det er en kæmpe fornøjelse med fugle i haven, og efter at Lars har lavet åløbet til havedammen om, er her et meget rigt fugleliv. Vipstjerter bader i åen sammen med solsorten, spurvehøgen jager, bogfinkerne finder solsikkekerner på terrassen som fasanerne har efterladt, og i går da terrassedøren stod åben, kom der en spætmejse hen og satte sig på døren og kiggede nysgerrigt ind i stuen :D.

Billedet her er stor flagspætte, taget i vinter.
« Senest Redigeret: 12 Maj , 2012, 08:12 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Ornitolog hjælp
« Svar #4 Dato: 12 Maj , 2012, 08:30 »
 *o *o *p

...så har du en interessefælle her /o. Vi laver også lister - og euforien over en ny tilføjelse kender jeg rigtig godt. Vi har deværre ikke noget åløb, men fiskedammen er yndet badested for mange forskellige arter - og det er fantastisk at se på, når der sprøjtes løs på de varme dage.

Da vi flyttede ind, var her ikke særlig mange fugle, og det var je ked af, da forholdene faktisk var i orden...men med lidt hjælp, godt med fodring og gode skjulesteder har gjort haven til et sandt fugleparadis med tusindvis af fugle og lige så mange fuglestemmer. Nu kommer ungerne snart, og så bliver trængslen igen ekstra stor. Her bliver dagligt serveret rigtig, rigtig meget fuglemad.

I vinter havde vi en gærdesmutte boende inde i huset...det havde den selv valgt, for selv om vinduer eller havedør stod åben, fløj den aldrig ud den vej. Den kom også i kælderen, og der står et vindue altid åbent, men den boede indenfor, og på dage, hvor her var helt stille og jeg sad og læste eller arbejdede ..så kom den hoppende i stuen. Den spiste og drak ved hundens mad og vandskål..og så den kornskål, jeg havde stillet op. Små bitte fugleprutter rundt omkring, afslørede også dens tilstedeværelse.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Kate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 816
Sv: Ornitolog hjælp
« Svar #5 Dato: 12 Maj , 2012, 08:56 »
Helle altså  /o

Høne i Audi. Og små fugle indenfor  *f
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Ornitolog hjælp
« Svar #6 Dato: 12 Maj , 2012, 09:14 »
Helle altså 

Høne i Audi. Og små fugle indenfor  *f

Tjahh..Kate <J ..tror du, at det er på tide, at jeg søger lidt hjælp <A - men hvor går man hen med den lidelse? ;)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Kate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 816
Sv: Ornitolog hjælp
« Svar #7 Dato: 12 Maj , 2012, 09:51 »
Tror desværre ikke du kan helbredes  :o Du må bare tage flere dyr ind  ;D Iøvrigt er jeg gået igang med din drukhøne  ::)
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Ornitolog hjælp
« Svar #8 Dato: 12 Maj , 2012, 10:14 »
Iøvrigt er jeg gået igang med din drukhøne  ::)

 *o *o *o
               hvor er jeg heldig - og hvor er du dejlig
                                                                             *b

...så har jeg snart to "drukhøns" - min dejlige faverolle Baby var jo dinglende, pløre fuld en dag sidste sommer.
« Senest Redigeret: 12 Maj , 2012, 10:31 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Kate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 816
Sv: Ornitolog hjælp
« Svar #9 Dato: 12 Maj , 2012, 16:05 »
 ;D
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Ornitolog hjælp
« Svar #10 Dato: 12 Maj , 2012, 17:14 »
@ Helle K. - jeg synes bestemt ikke at du skal søge hjælp. Det er skønt at vide, at der er mindst én, der er lige så småskør med dyr som mig *p. Måske endda mere. Skulle spørge fra mine høns om der er læderindtræk i Audi'en? Så vil de også gerne på tur!
I øvrigt har jeg også haft gærdesmutter. Dog i kaninstalden i udhuset, hvor jeg længe troede at det var mus, der sov inde midt i bunken af kaniner. Indtil jeg opdagede at de kunne flyve :o. Så de små pippere holdt simpelt hen varmen ved at klemme sig ned midt i pelsbunken ::). I år har vi haft dem på vores overdækkede terrasse hvor der stod brændestabler i rækker. Desværre synes vores katte ikke at de behøvede at bo lige dér, så der røg to :'(. Vores mest opsigtsvækkende havefugle er flagspætte og - havørn. Men vi kan også bruge timer på at sidde i stuen, hvis ene væg er af glas ud mod den "vilde have" på 6000m2. Der er gang i den året rundt med både høns, katte, frilandskanin og vilde fugle. Det er da dejligt /o. Og så er der ingen genudsendelser......
« Senest Redigeret: 12 Maj , 2012, 17:21 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Ornitolog hjælp
« Svar #11 Dato: 12 Maj , 2012, 17:49 »
@Kirsten - ja..der er læder indtræk i Audien ;) ..og det er skidehyggeligt at lægge æg på gulvet mellem bag- og forsæde..helst sådan lidt ind under forsædet siger Grøn Høne ::).

Vi kan da bare aftale, at Grøn Høne her i sommer kører lidt rundt på Sjælland, og hilser på sine hønsevenner og inviterer på en køretur med rundstykke servering på vejen. Det skal så helst være på tidspunkter,hvor min mand er udenlands flere dage af gangen, for han er lidt øm overfor automobilet. Han synes måske nok, at det har er lidt sjovt, når Grøn snyder sig til en tur, men ligefrem at omdøbe køretøjet til Hønse Audien....det har han ikke humor nok til at tillade.

Som alle I andre hønsetosser ved, så gemmer vi på mange, mange historier om vores dyr. En af mine er fra sidste år, hvor jeg fik besøg af to betjente i fuld kostume, som skulle have nogle oplysninger om et trafikuheld, jeg havde været vidne til. Da jeg åbnede døren for de to "stor, sorte mænd" måtte jeg lige fortælle, at jeg altså havde 4-5 høns liggende inde i sofaen, og det kunne godt være, at de ville blive lidt bange og skræppe op, når de to farlig, fremmede  mænd trådte ind. Det chokerede udtryk de begge fik, vil jeg aldrig glemme - der stod så tydeligt "Brønderslev sag boforhold" i deres hvide ansigter - bedre blev det næsten, da de kom ind, og så, at alt faktisk var rimelig net og ordentligt med pæne tæpper og B&O og såårn, hvor efter en af betjentene nærmest med hysterisk lettelse i stemmen stammede. "øhh ..jamen kommer de søde fugle ikke til at besørge på møblerne?? - og er hunden ikke farlig for dem? (hunden lå total udsplattet foran brændeovnen ::)) - Åh den historie kan jeg stadig hyle af grin over - og hvor er det synd for folk, at de ikke har forstand på og glæde over dyr.

Til sidst - Kirsten..jeg har desværre ikke helt 6000kvm have - derfor bliver hønsene nødt til at være inde i huset nogle gange ;D ;D ..og de vilde fugle altså også...ikk``
« Senest Redigeret: 12 Maj , 2012, 17:51 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Ornitolog hjælp
« Svar #12 Dato: 12 Maj , 2012, 18:39 »
*o *p *o *p Flere historier... Fleeeeeere historier..... *p *o *p

 <+ <E *p *o
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lotte M. S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Sv: Ornitolog hjælp
« Svar #13 Dato: 12 Maj , 2012, 20:31 »
Jeg er også vild med fugle.
Jeg havde en husrødstjert boende i vores skur sidste år. Jeg kendte heller ikke til den lille fugl.
Her hvor jeg bor findes der også, isfugle, fiskeørne, vandstær, rørhøg og grønspætte mm. Et par af mine ynglingsfugle er stillits og rødhals samt gærdesmutte. Rødhalsen bor tit i vores staldsbygning om vinteren..den er sød. Gærdesmutten er så kær når den hoppper kækt ud og ind af vores brændestak, med den lille hale pegende mod himlen  :D Jeg er meget misundelig over, at du har haft en boende i huset  ;)
Jeg venter på landsvalen og bysvalen hvert år, for det er ikke rigtig sommer, hvis vi ikke har dem boende hos os.
Dejligt med andre der er vilde med fugle (se vedhæftede billede  ;D)
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline Lis V

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 328
Sv: Ornitolog hjælp
« Svar #14 Dato: 12 Maj , 2012, 20:43 »
Jeg holder høns, men når jeg kalder får de altid følgeskab af en lille rødhals som har boet her i nogle år. Så den er næsten en del af familien og hønsene accepterer at den er med ved bordet...
1.0 mand
2.4 børn
1.0 Schæfer
1.0 Dansk/svensk gårdhund
1.12.10 høns, race og bandingshøns